Audi A8 2,5 tdi quattro 1998-2000 som trekkvogn?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer litt på om noen har erfaring fra å bruke audi A8 1998-2000 som trekkvogn. Ser at den har krokvekt på 2200kg, men lurer litt på om dette blir veldig tungt for bilen? Jeg kommer nesten opp mot maks vekt med RS2 på biltralle på 600kg.

 

Litt redd for automatkassa...

 

Erfaringer mottas med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortversjon: Veldig dårlig motor, veldig dårlig girkasse. Fungerer sikkert fint så lenge det går, men det er ikke lenge.

 

Bruk søkefunksjonen her, så står det massevis om både 2.5 V6 TDI og tiptronic-kassene.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en behagelig kombinasjon med slik motor og kasse å trekke med. Nok kraft til at du fint følger trafikken, og med manuell modus på tiptronicen kan du gire ned i tide slik at du ikke trenger å plage kassa med lange slurete girskift i tunge oppoverbakker.

 

Jeg har dratt slike vekter med 150 hk motoren fra Trondheim til Oslo med et reelt forbruk på marginalt under literen. Slike vekter opplevdes heller ikke for tungt for kjøringen av A6 med slik motor og kasse.

 

Selv om motoren har sine svakheter så tviler jeg på at de kjente svakhetene forsterker seg vesentlig av å trekke litt tung henger i ny og ne.Det anbefales dog å kjøre pent for ikke å plage giroljetemperaturen med for høye temperaturer. Jeg forutsetter at man skifter oljer/filtre på motor og kasse så ofte som det er fornuftig og ikke så sjelden som serviceintervallene tilsier.

 

Jeg har selv kjøpt meg min andre V6 tdi, Allroad 2,5tdi med manuell for trekkformål for å unngå bekymring for kassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig motor som drar godt , og behagelig girkasse..... ( når det fungerer)

 

Vil tro størrelsen på A8 gjør den til en perfekt trekkvogn.

Stabil og sterk.

 

Men desverre så har denne kombinasjonen med Motor/gir ruinert mange norske hjem.

 

Det negative med dem er at alt er så hinsides dyrt når noe skjer.

Og med mindre man er over ivrig skruer selv , så må det på verksted.

 

Kjøpte meg nettopp en A6 quattro med denne motoren og girkassa.

Og her var ALT bytta ,... kammer , turbo , dieselpumpe , ALLE pakkninger i motor osv....

Her snakker vi store summer.

 

Og sjansen for å komme over noen billige brukt deler er også sjelden , siden "alle" er på utkikk etter de samme delene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig motor som drar godt , og behagelig girkasse..... ( når det fungerer)

 

Vil tro størrelsen på A8 gjør den til en perfekt trekkvogn.

Stabil og sterk.

 

Men desverre så har denne kombinasjonen med Motor/gir ruinert mange norske hjem.

 

Det negative med dem er at alt er så hinsides dyrt når noe skjer.

Og med mindre man er over ivrig skruer selv , så må det på verksted.

 

Kjøpte meg nettopp en A6 quattro med denne motoren og girkassa.

Og her var ALT bytta ,... kammer , turbo , dieselpumpe , ALLE pakkninger i motor osv....

Her snakker vi store summer.

 

Og sjansen for å komme over noen billige brukt deler er også sjelden , siden "alle" er på utkikk etter de samme delene.

 

Den ruinerer da meg nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner stort sett alle feil som er med disse ja. Men er jo litt over gjenomsnittet ivrig på å skru bil, så å bytte kammer og turbo, samt service på kassa er ikke noe problem.

 

Hvordan er det å montere oljekjøler på disse kassene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.