S4 B5 Bremseoppgradering. Tips ønskes!

Anbefalte innlegg

Snart er våren her, og i år håper eg det kan kjøres runde etter runde på bane uten bremseproblemer som i fjor. Har noen erfaringer eller råd til hva som gir mest bremser for money på disse? Fremme og bak. De bør helst gå i original 17" på vinter dersom det er mulig.

Har tenkt på:

Fremme:

1) Brembo 330mm

2) JHM Cayenne 330mm

Bak:

1) Original calipper og S8 skiver.

2) Original calipper og JHM 320mm skiver.

Vil disse gi nok effekt til banekjøring, Våler/Nurnburgring? Eller må eg opp på 350mm?

Tips mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde nok prøvd å satse på originaldeler fra Audi da dette blir godkjent av Illtilsynet uten noe form for tüv. RS4 B7 har jo skikkelig bremser som er bolt-on

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde nok prøvd å satse på originaldeler fra Audi da dette blir godkjent av Illtilsynet uten noe form for tüv. RS4 B7 har jo skikkelig bremser som er bolt-on

Takk for innspill! Har du oversikt over hvilke skiver som passer ? Noen som har erfaring med disse og om de passer i 17" felg??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De krever miniumum 18"

Hadde da heller gått for 350 mm skiver og Cayenne caliper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Q7? Bruker ikke de samme bremser som Cayenne om jeg skulle fått de godkjent? Ser i USA at de bare leverer Cayenne til S4 B5. Disse er kanskje lettere å få tak i der borte? Hadde vert greit med noe som kan godkjennes når en først holder på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke rs4 b7 bremser som er tingen på disse då? koster vel flesk men.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke rs4 b7 bremser som er tingen på disse då? koster vel flesk men.

Kjekt å sjå at du er aktiv enda Christian:-) ! Er det noe mer detaljer noe sted om RS4 oppgradering? Hvilke skiver bruker RS4 B7 kalippere på S4? Er det RS4 skiver også? Noen som har erfaring å dele? Hva med bak?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

frambremsene fra RS4 b7 bolter direkte på en B5 S4, du bruker både skiver og kalipere fra B7.

et rask søk på google viser at det er mange som har gjort dette før, og regn med ca €2000 for et sett via ebay.de

bakbremsene hadde ikke jeg brukt noen kroner på så lenge dem fungerer tilfredstillende...husk at du har 70% av bremseeffekten foran.

ser her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo takk det samme.

He he, jeg kan ikke skjønne at jeg overså det du skrev Morten.

Men Vidar , hør med Johnny A, eller søk opp en av trådene hans, for han har nok funnet ut av det du lurer på allerede til b5 RS4`n sin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Q7? Bruker ikke de samme bremser som Cayenne om jeg skulle fått de godkjent? Ser i USA at de bare leverer Cayenne til S4 B5. Disse er kanskje lettere å få tak i der borte? Hadde vert greit med noe som kan godkjennes når en først holder på.

Cayenne/Touareg/Q7 bruker de samme bremsene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cayenne/Touareg/Q7 bruker de samme bremsene

Ser ut som RS6 (V8TT) calipper med RS4 B7 skiver er det mest hotte men også det dyreste og krever 18" felg.

Dersom Q7 bruker samme calipper som Cayenne, hadde det vert fint om noen kunne hjelpe meg med en Q7 calipper som kan brukes på 330 skive (for å passe i 17" vinter).

http://jhmotorsports.com/shop/catalog/front-bbk-big-brake-kit-jhm-330mm-cayenne-brembo-piston-b5-s4-p-677.html?osCsid=30131e0770d318a6404a043436ca6ee0

http://jhmotorsports.com/shop/catalog/front-bbk-big-brake-kit-jhm-350mm-cayenne-brembo-piston-b5-s4-p-459.html?osCsid=30131e0770d318a6404a043436ca6ee0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Vidar.

Jeg kjøpte Stop Tech 332mm hos Brakes Norge As. Dette er jeg kjempefornøyd med! Det er kanonkvalitet og vanvittig god bremseeffekt. + at det ser skikkelig strøkent ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Vidar.

Jeg kjøpte Stop Tech 332mm hos Brakes Norge As. Dette er jeg kjempefornøyd med! Det er kanonkvalitet og vanvittig god bremseeffekt. + at det ser skikkelig strøkent ut :)

Takk Espen!

Hva kostet noe slikt? Det er vel 4pot ST40 calipper? Har du testet dette oppsett på bane? Beholder du original oppsett bak?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mangler ikke de tetninger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mangler ikke de tetninger?

Disse mangler ikke tetninger nei. De er spesielt for biler som også går på veien.

Mvh.

Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor S8 kalliper bak?...større stempel på rs4 b5 calipperen...rommer tykkere skive og...orginale rs4 går akkurat i 17" avus..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Espen!

Hva kostet noe slikt? Det er vel 4pot ST40 calipper? Har du testet dette oppsett på bane? Beholder du original oppsett bak?

Dette kostet rundt 20 hvis jeg ikke husker feil. Det er 4 pot calipere ja, og alt passer perfekt sammen med originale hjul! Det er en stor fordel.

Jeg var forøvrig på Rudskogen i fjor og kjørte sammen med Klubb Alfa Romeo Norge, og da fikk jeg testet bremsene skikkelig. De var heeeelt overlegne!

Jeg har da EBC Yellow Stuff foran og bak, + slissa EBC skiver bak. Stålomspunnene slanger rundt baut.

Dette fungerer ypperlig!

Mvh.

Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du allerede har 18" sommerfelger er det nok RS4 oppsettet som gir mest for pengene, BBS CH 8,5x18 smetter akkurat over. Så bytter du bare tilbake til originalt når vinterfelgene skal på, og skåner de gromme bremsene for salt i samme slengen :)

Fordelen med store bremser (350mm+) er at de tåler flere gjentatte nedbremsinger før de blir like varme som en mindre skive. Under ellers like forhold vil den større skiva ha lavere snitt temperatur rundt banen, og kan kjøres med relativt snille klosser. Med mindre bremser må du kjøre sintere klosser (type race) for å unngå fading. Verdt å tenke på om du skal veksle mellom gate og banekjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du allerede har 18" sommerfelger er det nok RS4 oppsettet som gir mest for pengene, BBS CH 8,5x18 smetter akkurat over. Så bytter du bare tilbake til originalt når vinterfelgene skal på, og skåner de gromme bremsene for salt i samme slengen :)

Fordelen med store bremser (350mm+) er at de tåler flere gjentatte nedbremsinger før de blir like varme som en mindre skive. Under ellers like forhold vil den større skiva ha lavere snitt temperatur rundt banen, og kan kjøres med relativt snille klosser. Med mindre bremser må du kjøre sintere klosser (type race) for å unngå fading. Verdt å tenke på om du skal veksle mellom gate og banekjøring.

Her har du helt klart et poeng. Den eneste bakdelen er at det blir litt omfattende å bytte bremser 2 ganger på 12mnd hvis man skal få brukt originale 17".

Har også opplevd å kjøre kast på skiver pga for sinte klosser...

Har fått meg vinterbil, for jeg er litt for glad i S4'n min til å tvinge den gjennom norsk vinter i Oslo...

Mvh.

Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor S8 kalliper bak?...større stempel på rs4 b5 calipperen...rommer tykkere skive og...orginale rs4 går akkurat i 17" avus..

Jeg tenkte original calipper bak, men S8 skiver og brakett for å få større momentarm. S8 skiver skal visst passe rett på om en flytter calipper lengre ut, samtidig som en beholder handbrekk funksjon. Regner med dette vil gi bedre balanse i bilen om en installerer større bremser fremme.

Flere som har erfaringer med diverse oppgradering bak?

Flere som har erfaring med RS4-B7 bremser? Er det noen som har klart å få disse godkjent i vognkort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har vert inne på tanken om å bytte til original bremser på vinter selv om det er litt styr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte original calipper bak, men S8 skiver og brakett for å få større momentarm. S8 skiver skal visst passe rett på om en flytter calipper lengre ut, samtidig som en beholder handbrekk funksjon. Regner med dette vil gi bedre balanse i bilen om en installerer større bremser fremme.

Flere som har erfaring med RS4-B7 bremser? Er det noen som har klart å få disse godkjent i vognkort?

har du orginalt ventilerte skiver bak?..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet til komplette Rs4 B5 bremser på min bil. Jeg har A4 1,8TQ, så jeg måtte bytte hjulagerhus osv framme, men hos deg er det jo bolt on med bare calliper og skiver.

Bak har jeg originale Rs4 B5 bremser på (316 mm??) ellerno. Bolter rett på, men det kan hende du trenger RS4 brekkwire da calliperne bygger såpass mye lenger bak\ut med disse bremsene. Rs4 har lengre wire enn feks 1,8T og S4.

Hele bremsepakken er godkjent i vognkortet. Jeg trengte bare en kjapp visning hos Møller, og de skrev en kvittering på at det var montert komplette Rs4 B5 bremser. Står litt i tråden om bilen min.

Med Rs4 bremsene på 360 mm må jeg ha 18" felger. Jeg har i alle fall ikke funnet noen 17" felger med god nok plass til nå.

mvh

Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ECS Tuning har laget et kjekt diagram med oversikt over bremser til S4, her ser du bl.a bremsekraft og balanse mellom foran og bak på de ulike alternativene:

CPS-B5S4-v2.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.