S4 B5 Bremseoppgradering. Tips ønskes!

Anbefalte innlegg

Takk for alle tips i tråden her! Da var RS4-B7 capippere, skiver og slanger bestilt (takk for tips Christian!)... så da er det bare å komme seg hjem fra Chingchong land og få på 18"... så har eg et halvt år til å fine på noe lurt til vinterdekka....og eg som akkurat kjøpte nye hakka 17" :-( ...tulling...

 

Er flere som har tips og erfaringer til hva jeg bør gjøre med bakbremsene? De gamle er slitt, skal jeg bare gå for nye originale? Eller vil jeg miste balanse og verdifull hjelp bakfra ved banekjøring ...eller er det bare flisespikkeri for ekstremister?? Ut i fra tabellen over (takk Audun!) så er det 13% forskjell fra orginal oppsett så det er vel til å leve med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok oppgradert bakbremsene etter hvert for å få riktig bremsebalanse. Den optimale bremsefordelingen (Front/Rear Ratio) på en fremtung Audi sies å være rundt 2,5:1, og fra tabellen ser vi at:

 

S4 B5 har 2,6:1

RS4 B5 har 2,3:1

RS6 foran/S4 bak gir 3.1:1

 

Med andre ord bør du nok opp på minimum S8 (280mm) eller S4 B7 (300mm) for å få noenlunde rett balanse. Aller helst RS4 B5 (312mm) eller RS4 B7 (324mm), selv om dette sikkert koster mer enn det smaker :)

 

Stoptech har en bra artikkel om bremsebalanse for den som vil lese mer:

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakebiasandperformance.shtml

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok oppgradert bakbremsene etter hvert for å få riktig bremsebalanse. Den optimale bremsefordelingen (Front/Rear Ratio) på en fremtung Audi sies å være rundt 2,5:1, og fra tabellen ser vi at:

 

S4 B5 har 2,6:1

RS4 B5 har 2,3:1

RS6 foran/S4 bak gir 3.1:1

 

Med andre ord bør du nok opp på minimum S8 (280mm) eller S4 B7 (300mm) for å få noenlunde rett balanse. Aller helst RS4 B5 (312mm) eller RS4 B7 (324mm), selv om dette sikkert koster mer enn det smaker :)

 

Stoptech har en bra artikkel om bremsebalanse for den som vil lese mer:

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakebiasandperformance.shtml

 

hmmm veldig bra info du kommer med her Audun! Ser ut som eg bør opp i i diameter ja. Er det noen som selger ferdig kitt til noen av disse med tilhørende brakett for OEM calipper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm veldig bra info du kommer med her Audun! Ser ut som eg bør opp i i diameter ja. Er det noen som selger ferdig kitt til noen av disse med tilhørende brakett for OEM calipper?

 

Jeg har dette på min bil. Det er et skikkelig pent kit som er skremmende lett å montere.

 

http://jhmotorsports.com/shop/catalog/rear-bbk-big-brake-kit-jhm-300mm-118-for-b5-a4s4-p-340.html?osCsid=8d3f02f9b1ce1d069ed85adf3e902301

 

 

Mvh.

 

Espen Kovacs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det selges en del komplette kit fra RS4 på ebay:

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_npmv=3&_trksid=m570&_nkw=rs4+ha+bremse

 

eller du kan høre med Trond Ensrud her på forumet:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=179614

 

034 har et kit med 300mm S4 B7 skiver og spacer til kaliperen:

http://www.034motorsport.com/chassis-components-brakes-034-motorsport-big-brake-kits-big-brake-kit-b5-rear-300mm-p-1170.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde nok prøvd å satse på originaldeler fra Audi da dette blir godkjent av Illtilsynet uten noe form for tüv. RS4 B7 har jo skikkelig bremser som er bolt-on

 

Er det tilfelle at de godkjenner større bremser så lenge det er fra Audi? Har nå Porsche 993 Calipper og Porsche 996 skiver. Dette er jo også bolt on på S4 B5 men jeg er usikker på om det er mulig å få godkjent?

Som nevnt lengre opp i tråden så skal jo frem- og bakbremser stå i forhold til hverandre. Ved montering av RS4 B5 eller RS4 B7 fremme må mann da skifte bakbremser og hovedbremsesylinder f.eks? Hvor reguleres bremsefordelingen?

 

Masse spm her nå :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det tilfelle at de godkjenner større bremser så lenge det er fra Audi? Har nå Porsche 993 Calipper og Porsche 996 skiver. Dette er jo også bolt on på S4 B5 men jeg er usikker på om det er mulig å få godkjent?

Som nevnt lengre opp i tråden så skal jo frem- og bakbremser stå i forhold til hverandre. Ved montering av RS4 B5 eller RS4 B7 fremme må mann da skifte bakbremser og hovedbremsesylinder f.eks? Hvor reguleres bremsefordelingen?

 

Masse spm her nå :confused:

 

Saken er jo at biltilsynet egntlig ikke godkjenner så mye, men hvis du monterer "komplette" oem bremser fram og bak som de kan få en slags bekreftelse fra Møller på så går det som regel bra. En kan naturligvis være heldige med dem en sender søknad til og som godkjenner, men alle mulige kombinasjoner av bremser fram/bak/Porsche osv kan være vanskelig å dokumentere. Da blir det fort vanskelig.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en stund nå med RS6 365mm fremme eog S8 280mm bak (med original kalipper). Er veldig fornøyd etter kjøring både på Våler og Rudskogen. Er det noen som har klart å få dette oppsettet godkjent i vognkortet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.