Slitt hull i skinnsete på Passat 3C Highline, Møller vil ikke ta det på garanti...

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært på Møller med Passaten min (2006 mod) for å reparere webastoen, denne tar de på reklamasjon og bytter sirkulasjonspumpen. Da jeg alikevel var innom spurte jeg om førersete også, her er det slitt hull på venstre siden av seteryggen. (skinn/alcantara) De har nå tatt det opp i sin garantiavdeling og avslår at dette er en reklamasjonssak.

Begrunnelsen er at jeg kommer for sent, mangelen skal varsles innen rimelig tid. Jeg kjøpte bilen for en uke siden, da var jeg klar over slitasjen så jeg kan ikke ta selgeren for det, men hvilken betydning har det for Møller når jeg kommer?

I loven er det vel noe som sier at mangelen skal varsles innen rimelig tid for å hindre at skaden blir større og at forhandler skal få en sjangs til å rette det opp. Bilen min har nå gått 119 000 km og Møller sier noen om maks 100 000 km, men dette sier forbrukerkjøpsloven ingenting om så det er ikke et argument i denne saken og de har heller ikke sagt noe om det når det gjelder begrunnelsen for avslaget.

Spørsmålet er, hva gjør Møller med disse setene? Blir setetrekket skiften uansett eller blir det reparert? Betyr det da noe om jeg hadde kommet for to år siden eller nå om de uansett bytter trekket?

Jeg har lest et sted at de har innrømmet at seteputen er for hard, dermed blir det unormal høy slitasje på skinnet. Da er det vel en mangel fra produksjonen...

Noen som har noen erfaringer med dette?

Legger ved et bilde for å vise sete.

bilde(2).JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du selv skriver står det intet i Forbrukerkjøpsloven (som du kan benytte deg av dersom denne bilen er kjøpt av deg som privatperson) om en 100 000 km-grense. Personlig hadde jeg kontaktet media og Forbrukerrådet ASAP.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her tror jeg ikke du kommer spesiellt langt selv om du ringer både tv2 og klassekampen. Dette er en gjenstand utsatt for jevnlig yttre påvirkning, km stand er så høy at det på slike seter uansett fabrikant vil være normalt med slik slitasje, spesiellt om tidligere eiere ikke har gitt skinnet anbefalt pleie. Sjekk boka hva det står der. Står det at skinnet ikke trenger pleie og skal gi livslang varighet blir det noe annet :) at du først har sett det nå fordi bilen er ny for deg og derfor klager umiddelbart er ikke møller sitt problem, da det er forrige eier som har forsømt sin rett i så fall. Han burde klaget når det ble synlig stor slitasje, men før hull, da hadde det kanskje vært mulig å rette på en bedre og mer hensiktsmessig måte, ideelt sett.

Det er mange "brukerfeil" som kan ha forårsaket dette, og klarer du å bevise at alle fabrikkens retningslinjer er fulgt, at dette er dårligere enn hva som kan forventes av denne typen produkt og det derfor forelå en mangel på setet eller skinnet når det forlot selgers (møllers) eie så kan du nok vinne frem her. Min mening er at det koster deg langt mindre ressurser å ordne dette selv.

I blandt er det faktisk slik at forbruker ikke gjør sin "plikt" og da er det faktisk slik at du som velger å handle av en slik person som får ta det tapet ;) du fikk sikkert prutet det uansett, hvis du da ikke var klar over at slik er det på alle, eller at kjøpet uansett slitasje var ett godt nok kjøp til at det ble handel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt? Jeg hadde en '92 Audi V8 med 325 000 km på telleren, og den så ikke så ille ut som det der.

Det der lukter av elendig kvalitet og ansvarsfraskrivelse fra importør og fabrikant.

...men det er vel som du skriver - "og da er det faktisk slik at du som velger å handle av en slik person som får ta det tapet" - når man handler fra en bedriten importør får man ta tapet selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør til en annen Møller forhandler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at setene er av svært dårlig kvalitet, jeg kjøpte bilen med denne elendigheten men hadde ikke trodd det skulle være så dårlig...:) Jeg mener setene burde holde betraktelig flere km før det blir slitt på denne måten. Selvfølgelig har bruken noe å si, hvilken klær som brukes osv men jeg har inntrykk av at dette er et generelt problem.

Da jeg snakket med Møller i dag fortalte de at de hadde en annen tilsvarende sak med en passat som hadde gått 30 000 km med hull (!) på samme sted, denne skulle de (selvfølgelig) ta på garanti. De har slik jeg ser det på mange måter innrømmet at det er for dårlig kvalitet. Det jeg tror og håper noen kan bekrefte er om de skifter hele trekket på sete uansett når de får inn en raklamasjonssak?

I så tilfelle skulle det ikke spille noen rolle om jeg kom med bilen nå med et hull eller for 40 000 km siden med en sprekk... ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fortsatt en regel dette med km stand, og du vil få store problemer med å få det igjennom.

Men orker du bruke tid å krefter på det kan du jo være heldig :o

Er helt enig att det er "dårlig" men dette burde faktisk forrige eier ha tatt tak i, evt burde du krevd ett avslag i prisen da du sikkert så dette ved prøvekjøring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok bytte av trekk som gjelder uansett ja, så sånn sett har du nok saken litt på din side.. men at det er kombinasjonen kraftig sidestøtte og manglende vedlikehold og at tidligere eier(e) skraper borti kanten ved hver ut og innstigning er det jo ikke så mye tvil om, da setet forøvrig ser strøkent ut.

Det er jo kun punktet som "stikker fram" som er slitt, og sånn sett er det ikke mange andre merker som har så sportslige seter i en helt vanlig familiebil... derfor egentlig lite andre biler å sammenligne med.

BMW har iofs samme problemet, og der blir det sånn på endel biler hvor eier ikke tar hensyn, mens andre eid av entusiaster igjen kan være strøkne. Audi er jo "samme bil" så der hjelper det jo ikke å se på kvalitet, MB har ikke sånne seter, Alfa er for entusiaster og derfor generelt bedre tatt vare på, japser har ikke sånne seter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant at dette er sportslige seter og ved manglende vedlikehold kan nok dette være en av grunnene til problemet. Det at Audi er "samme bil" er jeg ikke helt enig i, hadde en A4 med S-line delskinn frem til nå, disse er det ikke antydning til samme slitasje på. Men, det er også helt andre seter så jeg tror også det er bedre kvalitet. Kantene er helle ikke like "skarpe" som i passaten.

Joda, det ble kompensert i prisen ved kjøp av bilen, derfor blir også en salmaker vurdert dersom jeg ikke kommer noen vei med Møller, men ettersom det er flere andre som har fått dette på garantien vil jo jeg også prøve. Selvfølgelig skulle forige eier tatt tak i dette før, men slik ble det da ikke...

Når det gjelder grensen med 100 000 km ringte jeg forbrukerrådet i dag og spurte hva de mente om dette, de var veldig bestem på at Møller ikke kunne bruke denne grensen når det gjaldt reklamasjonssaker ovenfor forbrukerkjøp, det eneste var dersom bilen hadde vært "unormalt mye brukt". Min har gått 119 000 km på 4,5 år, det mente de absolutt var innenfor "normal bruk" og denne saken kom under begrepet "ment å vare i vesentlig lengre tid enn 5 år..."

Jeg mener min sak er at Møller påføres ikke en større kostnad ettersom hele trekke byttes uansett, da skal det med andre ord ikke ha noe å bety at jeg kommer ett år etter at hullet oppstod. Enige?

Jeg har ikke tatt denne diskusjonen med de enda, håpet på noen tips fra dere først...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er flere i klubben som har tatt dette på garantien og fått en annen farge på det setet de har fått igjen. fordi vw bytter stadig skinnlevrandør så jeg tror at uansett om du hadde fått det dekket hadde du nok fått en farge forskjell i skinnet (ikke minst så vil også UV strålene bleke skinnet over tid)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt utrolig at de ikke dekker dette, da det er en helt vanlig problemstilling på 3c.

Min 3bg runder snart 220000km

Har aldri sett seter som har sett slik ut på en 3b-3bg

Lukter dårlig kvalitet her.

På nye passaten har dem ikke så høy og spiss sidestøtte. Så vil tro det er en grunn til at det er blitt forandret!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er nok formen her som er problemet. i kombinassjon med "feil bruk"..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at folk "glir" på kanten av setet når de setter seg inn og ut. På nyere vw så er sidestøtten mindre pga nettopp dette problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk byttet trekket på min 2006mod da den enda var innenfor 5års regelen i henhold til kjøpsloven.

Bilen hadde da gått 140000km.

Jeg henviste til kjøpsloven der det står at et setetrekk er "ment å vare mere enn 5 år", og da spesiellt et skinntrekk.

Et skår i gleden av å få nytt trekk, er at det nye trekket ikke har like mye sidestøtte som det gamle, og pga dette så sitter jeg nå med 2 forskjellige fremstoler :(

Ble ikke informert at det ikke kan skaffes lik seterygg, så spørsmålet er jo da om dem burde ha bytta på begge stolene for å få dette likt?

Fargen på skinnet stemmer forøvrig 100% overens med det gamle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk byttet trekket på min 2006mod da den enda var innenfor 5års regelen i henhold til kjøpsloven.

Bilen hadde da gått 140000km.

Jeg henviste til kjøpsloven der det står at et setetrekk er "ment å vare mere enn 5 år", og da spesiellt et skinntrekk.

Et skår i gleden av å få nytt trekk, er at det nye trekket ikke har like mye sidestøtte som det gamle, og pga dette så sitter jeg nå med 2 forskjellige fremstoler :(

Ble ikke informert at det ikke kan skaffes lik seterygg, så spørsmålet er jo da om dem burde ha bytta på begge stolene for å få dette likt?

Fargen på skinnet stemmer forøvrig 100% overens med det gamle.

Det er jo veldig surt å få to forskjellige stoler, men hvor synlig er denne forskjellen? Ser du det bare om du vet om det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mitt sete er det sømmen som har gått opp, skinnet rundt er slitt men ikke ødelagt slik at en salmaker kan sikkert sy igjen og behandle skinnet for å få bort den synlige slitasjen. Har sjekka litt rundt og funnet denne bedriften:

http://www.fairmont.no/1.html

Noen som har noen erfaring med disse? Prisnivå?

Jeg fikk pris fra Møller på opptrekking av hele sete, kom på 17500 kr så det blir ikke veldig aktuelt...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mitt sete er det sømmen som har gått opp, skinnet rundt er slitt men ikke ødelagt slik at en salmaker kan sikkert sy igjen og behandle skinnet for å få bort den synlige slitasjen. Har sjekka litt rundt og funnet denne bedriften:

http://www.fairmont.no/1.html

Noen som har noen erfaring med disse? Prisnivå?

Jeg fikk pris fra Møller på opptrekking av hele sete, kom på 17500 kr så det blir ikke veldig aktuelt...:)

Jeg har sydd opp noe av et sete på min 1990 Audi 100 TQ Sport Exklusiv hos Fair Mont.

Det var faktisk akkurat samme delen på mitt sete som ble sydd opp i sort stoff, og jeg syntes resultatet

ble 100%. Er du heldig får du prisen uten mva også :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen plass det går an og få kjøpt nytt trekk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo veldig surt å få to forskjellige stoler, men hvor synlig er denne forskjellen? Ser du det bare om du vet om det?

Er ikke så veldig synlig dersom du ikke vet om det.

Er sidestøten som er mindre.

Når jeg henta bilen etter bytte av seterygg, så syntes jeg at det kjentes "rart"ut når jeg satte meg i stolen, så jeg måtte stoppe bilen for å gå ut å se, og da så jeg hva årsaken var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.