Kjølevifte og klima går selv om nøkkelen er tatt ut av tenningen

Anbefalte innlegg

Dette er en 91 mod Audi 200 20vt 3B med klima

 

Når jeg skulle starte bilen idag var alt helt dødt, måtte bruke startbooster da jeg skulle på jobb og ikke hadde tid til å bytte batteri.

Når jeg kom frem på jobben (10 min kjøring), slo av motoren og prøvde å starte igjen så startet den på sitt eget batteri uten starthjelp. Når jeg kom ut igjen etter jobben var alt mørkt igjen.

Når jeg parkerte igjen i gården hjemme og prøvde å starte motoren igjen, startet den uten problemer så det kan ikke være noe galt med ladingen..

Derimot så ser jeg at klimapanelet med kupeviften står og går selv etter at jeg har tatt ut nøkkelen, jeg hører også når jeg går ut av bilen at radiatorviften står og går...

 

 

Jeg har aldri hatt noe elektrisk problem med bilen før og den har stått over 3 uker uten noe som helst hjelp i vinter. Jeg har heller ikke ikke lagt opp noe nytt eller koblet til eller koblet ifra noe.

 

 

: hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips er iallefall at kjøleviften er styrt av en termostat og er uavhengig av tenningen, på mange gamle biler. Har aldri eid en bil med AC, men kompressoren kan naturlig nok ikke gå når motoren ikke går rundt.

 

Sjekk opp i om det er en termostat der som evnt har gått dukken. Husker jeg måtte kjøpe en ny en på en volvo jeg hadde engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes også du skal sjekke termostatbryteren på radiatoren. Den styrer radiatorviften uavhengig av tenningsstrøm fordi radiatoren kan bli varmere etter at motoren er stanset. Eldre Audier har ofte fått byttet termostatbryter fordi den har hengt seg opp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk sjekket det ut idag, det var fuktig på innsiden av gummihettene til den to-polede bryteren som sitter ved siden av den store firepolede multitempsensoren.. Tok vekk gummihettene, pusset ren kabelskoene og flata på bryteren og satte på. Ingen klima eller afterunpumpe gikk, så da ser jeg på problemet som løst..

 

Derimot, så fikk jeg kommet borti en av skoene med skrutrekkeren når jeg holdte på nedi der og det gnistret litt..

Etter en kjøretur så la jeg merke til at lyset i alle midtkonsollbryterene er mørke og ABS-lampen lyser, ABS`n fungerer heller ikke..

Så, hvilken sikring tok jeg? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LØSNING FUNNET:

 

Sikring nr. 12 som er på 15Amp var røket. Forsåvidt lett å finne når jeg tenkte meg litt om over alt som var røket.

 

Denne sikringen dekker:

 

* Multitempsensor (Var denne jeg sannsynligvis fikk kortsluttet)

* Ryggelys

* ABS (Selv om ikke den er listet)

* Diffsperre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du hadde lys i klimapanelet, synes vel jeg høres mer ut som tenningsbryter, (bakstykke) men når du fikset ved å tørke after-run-bryteren, må man vel se seg fornøyd.. Min hadde nesten samme problem, men da var først det brune reléet gåent, og deretter giveren. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.