#1 Skrevet Mars 8, 2011 Har en 200 turbo 1988b, mc motor, med defekt 3-trinns automatkasse og vurderer å bygge om til manuell. Spørsmålet er om det er samme hvilken donorbil jeg velger så lenge den har 2,2l femmer, er av samme årsmodell (88-90) og har 5 bolta hjul?? Har tenkt på å kjøpe en Audi 100 og flytte over det som trengs. Er det mulig å bruke drivakslene som sitter på bilen min i dag eller er de forskjellige fra de med manuell kasse, tenker da på at det er en del Audi 100 med 4 bolta hjul mens jeg har 5 bolt? Hvilke girkasser/biler må jeg eventuellt være på utkikk etter? Hadde vært fint å få bilen på veien igjen, det er snart sommer:) Terje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 8, 2011 Optimalt sett bør du ha svinghjul, girkasse og drivaksler fra en Audi 100 turbo, men det går også med girkasse og aksler fra en 100 med sugemotor. Turbo-svinghjulet (som du må ha) passer bare med 016-girkasser, ikke 01A-kasser som er brukt i de fleste av de bilene uten turbo mellom 88 og 90. Du kan godt bruke en girkasse fra en 86-87-modell, men må ha drivaksler av samme type som du har på bilen i dag samt for bil med ABS hvis det er det på bilen din. (skille på bolt/mutter mot navet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 8, 2011 Se det ja, hva er det som er forskjell på turbo-kasse kontra sugemotor-kasse? regner med at den for turbo har en sterkere oppbyggning eller er det forskjell på "drevinga" også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 9, 2011 Turbokassene er sterkere samt har utveksling som gir lavere turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 9, 2011 Når det er sagt, sugemotor-kassene er såpass kraftig dimensjonert at det ikke er noe problem å bruke en slik heller, men man vil få annen utveksling. Konklusjonen er at man må ha svinghjul med pinne for den sensoren som leser av svinghjulet, man må ha drivaksler som passer i navene og er for bil med ABS, så tar man girkasse og giroverføring som passer som man får tak i.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 9, 2011 Ok takk for informative svar! Da får jeg kikke litt rundt etter kasse og tilbehør fra en bil med turbo tenker jeg, er interessert i å ha bilen mest mulig original og lavt turtall er heller ikke å forakte samt at det går å tune motoren litt uten problemer med kassa. Hvis noen har delene jeg trenger er det bare å ta kontakt så sant de ikke har gått jorda rundt, jeg tar å legger ut en forespørsel på ønskes kjøpt også. Stemmer det at kardangtunellen er bredere på biler med automat og vil det bli trangt for pedalsettet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 9, 2011 Det blir litt trangere i fotbrønnen, men ikke verre enn at det går helt greit - ikke noe påfallende ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 9, 2011 Kan det stemme at girkassa jeg bør bruke har benevnelse AUZ? er inne på bildelsbasen.se og ser at de fleste bilene med turbo har denne kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 10, 2011 Ja, og det ser ut ut som du kan bruke APS, APZ og APV i tillegg. Du trenger girkasse, giroverføring, svinghjul og drivaksler fra en bil med turbo, pedalgreiene og clutchhydraulikken kan du ta fra en bil med sugemotor også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 10, 2011 Jeg har en girkasse fra 200 20v liggende, det er AAT muligens, jeg har ikke sjekka koden på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 11, 2011 Den er grei, vet du hvor langt den har gått og om den er i 100% iorden, har du eller noen andre peiling om dette er en kasse som passer på min bil?. Har du svinghjul som hører til? Er selvfølgelig interessert i denne hvis den passer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 11, 2011 Den var planlagt at skulle inn i min bil, og jeg har 10vt motor, og den skulle etter det jeg vet passe rett i. Er kassa til motoren i denne tråden, som har stått i denne bilen. Dette er kasse med torsen. Mikkel sa det ikke var noen ulyder eller noe i den da han kjørte den, burde være i ok stand. Send meg PM om interressant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 11, 2011 Jeg syns det så ut som den hvite 200 var Quattro, så at det var knapp for sperre på midtkonsollen? jeg har 2wd og da vil vel ikke kassa passe.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 11, 2011 Nei, det stemmer. Din bil er automat, og du må ha girkasse fra en bil med forhjulstrekk. Fordelen med dette er at om du får tak i en turbokasse er den enda mer "langbeint", dvs gir enda lavere turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 11, 2011 Alle 200 20v er quattro, og quattro-kasse passer selvfølgelig ikke i en 2WD-bil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 11, 2011 Doh, ja. Seffe Jeg må lære å lese.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 28, 2011 (endret) Hvordan er det med en kasse fra 100 2.0 tdi 89 mod. (type AUS stod det), vil den passe/rett utveksling? er inne på Gedsted sine hjemmesider og ser etter kasse.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 23, 2011 Noen som har erfaring med deler/prisene/service fra Gedsted Autoophug i Danmark? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 23, 2011 Noen som har erfaring med deler/prisene/service fra Gedsted Autoophug i Danmark? Frakten vil vel bli helt hinsides. Hvorfor kjøper du ikke en delebil i Sverige? En ting er at du skal ha selve girkassen, men du skal ha masse andre deler også. Pedalsett, drivaksler, girkassfester etc etc... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 23, 2011 vi (jobben) kjøpte en 1.4 motor til ibiza fra gedsted.. kan ikke huske frakten var noe så hinsides.. Motoren kom på lastebil rett utafor jobben på kvelden, så servicen er ikke å klage på. motoren var i god stand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 23, 2011 Det utelukker fremdeles ikke at selv om man kjøper en manuell kasse mangler man en haug med deler for å bygge om 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 26, 2011 Jeg får søke litt rundt i Sverige ja, de hadde ikke noe i Danmark og det er helt klart best med en hel bil:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...