Lekk rundt dyser på R5 tdi AEL med nye dyser. Hvor lekker det?

Anbefalte innlegg

Byttet til Pp764 dyser med stort hell for et par uker siden, men oppdaget litt diesellukt i dag. Konstaterer at det er litt diesel rundt dyse 3, og det bobler litt der på tomgang. Tok ut dysen, gjorde rent og satt alt sammen igjen, men det ble ikke helt bra enda. Før jeg tar det opp en gang til så lurer jeg på om jeg tenker riktig...

Siden det bobler litt og lekker diesel der... Er det da sansynligvis tetningen imellom dyse og topp som ikke holder helt tett? Eller er det selve dysa som lekker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om kobbertetningen mellom dysen og toppen ikke er tett, så vil du få klakkelyd når du får ladetrykk, been there, done that..

At det pipler diesel rundt dyse 3 er nok pga. dieselrør inn på dyse, evt. retur ikke er tett ser jeg for meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om kobbertetningen mellom dysen og toppen ikke er tett, så vil du få klakkelyd når du får ladetrykk, been there, done that..

At det pipler diesel rundt dyse 3 er nok pga. dieselrør inn på dyse, evt. retur ikke er tett ser jeg for meg..

 

Det er ikke dieselrør, og ikke retur. Det bobler og lekker der der dysa går ned i toppen, og er tørt over.

Har litt vibrering/ulyd når jeg får skikkelig trykk, og det ble bedre når jeg rensa og monterte dysa på ny...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjorde du rent nedi hullet etter du hadde oppe dysa/ene?

Selv brukte jeg ørepirker teipa fast til et skrujern, og lommelykt for å være sikker på at det var rent..

Ser ikke for meg at dette er relevant med tanke på lekkasje men..

 

Hvordan er ytelsen på bilen? Går den godt enda, sviver den fint?

En tanke som slår meg er om dysespissen ikke sitter skikkelig på plass i dysestammen, og det lekker "inni" dysa, og så pipler ut diesel..

 

OT:

Brukte du nye eller gamle kobbertetninger når du bytta?

Du burde nok uansett herde kobbertetningene om igjen når du har hatt det oppe, bare å varme den opp med lighter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på å IKKE stramme mutter som holder spissen dersom det ikke er nødvendig. For hard tiltrekking der vil gi feil åpningstrykk og strålebilde.

Du får håpe og tro at det er urenheter og/eller gamle kobberpakninger som gjør at det lekker fra kompressjon/forbrenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du Steinar? At jeg ikke skal etterstramme den? E

Strammet mutteren som holder spissen etter anvisning, så tror ikke det er feil. Skal ta ut dysa og sette inn en ny kobberpakning etterpå.

Har hatt ut dysespissen igjen for å sjekke at alt er i orden mtp plassering, så tror ikke det er der. Men tar uansett alt ifra hverandre når jeg først tar ut dysa igjen.

 

Bilen går forøvrig veldig godt nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er løst. Lakk mellom dyse og topp. Løsning ble å gløde kobberpakningen, gjøre nøe rent og montere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.