1.8T AEB tenningskutt (med film!)

Anbefalte innlegg

tett cat hadde jeg også i baktankene.. Men det ble ikke noe bedre etter at catn falt av.(som bare er et tretthetsbrudd regner jeg med)

Men den ble vesentlig bedre etter at alle vakuumslangene ble byttet :) Men fusker på lite turtall og kutter over 0.5 / og eller ved full trottle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket og målt ut giver på veiv? Om den fjusker/ikkje henger med så kan jo dette her skje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekket det, men den kan vel måles i measure blocks på vagcom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å kjøre de fleste kombinasjoner mot WG. Flere N-75 ventiler, med forskjellige delenr. Prøvd å plukke av slangen til WG, ladet da 0.9 på maks(peak). Uansett hva vi prøvde, så var ble det stort sett ikke mer enn 0.5 bar, med peak opp til 0.9. Prøvde også flere turbotrykksmålere for å sjekke at de viste korrekt trykk. Har gått over det som er av vakuumslanger, trykkslanger og det som kan ha noe innvirkning på trykksiden av turboen. De feilene som er funnet, er utbedret uten store forbedringer. Turboen har ikke mye slakk og den plystrer fint når den lader.

 

Jeg støtter tanken på at det kan være noe feil med selve ECU'en.

 

 

Etter som at problemet er kun lading på turbo, å dere har sjekket alt av vakumslanger, wg, osv osv. Det er jo heller ikke vribare skovler på den turboen så da ser jeg ikke for meg at problemet kan ligge på noen annen plass en på styrings siden. Prøv å sett bilen til orginalt igjen, for å så laste inn chipen på nytt å se. Good luck!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter som at problemet er kun lading på turbo, å dere har sjekket alt av vakumslanger, wg, osv osv. Det er jo heller ikke vribare skovler på den turboen så da ser jeg ikke for meg at problemet kan ligge på noen annen plass en på styrings siden. Prøv å sett bilen til orginalt igjen, for å så laste inn chipen på nytt å se. Good luck!

 

Den fusker også (som nevnt flere ganger over her) på vakuum. Skal ikke mye gass til i oppoverbakke / tungt gir før den fusker uten trykk. På trykksiden derimot, er det snakk om kutting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fusker også (som nevnt flere ganger over her) på vakuum. Skal ikke mye gass til i oppoverbakke / tungt gir før den fusker uten trykk. På trykksiden derimot, er det snakk om kutting

 

Merk snodig:\ Jeg har desverre ingen flere tips å komme med:S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fusker også (som nevnt flere ganger over her) på vakuum. Skal ikke mye gass til i oppoverbakke / tungt gir før den fusker uten trykk. På trykksiden derimot, er det snakk om kutting

Kan vel konkludere med at den fusker uansett turtall og motstand, men det merkes mye bedre opp i turtall.

 

Den eneste logiske feilkilden som er igjen, er LMM som jeg kommer frem til. AEB har ikke map-sensor, så all beregning av luft(såvidt meg bekjent) gjøres av LMM. Når den er på bærtur, vil ikke motoren klare å beregne riktig forbrenningsforhold og dermed holder den igjen. Dette kan være en feil kombinert med andre naturligvis, men tror det bør være neste på listen over ting du kan prøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ferie etter imorgen, skal innover da.. Er du hjemme? Kunne prøvd LMM'en til fredrik.. Men blir vel greit når jeg kan måle AFR til uka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ferie etter imorgen, skal innover da.. Er du hjemme? Kunne prøvd LMM'en til fredrik.. Men blir vel greit når jeg kan måle AFR til uka :)

 

Skal hjem en tur på lørdag og blir til søndag, så kommer jeg hjem neste helg. Får sikkert prøvelånt LMM'en hans ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel konkludere med at den fusker uansett turtall og motstand, men det merkes mye bedre opp i turtall.

 

Den eneste logiske feilkilden som er igjen, er LMM som jeg kommer frem til. AEB har ikke map-sensor, så all beregning av luft(såvidt meg bekjent) gjøres av LMM. Når den er på bærtur, vil ikke motoren klare å beregne riktig forbrenningsforhold og dermed holder den igjen. Dette kan være en feil kombinert med andre naturligvis, men tror det bør være neste på listen over ting du kan prøve.

 

Hva skjer når dere tar av kontakten til LMM? og kjører?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer når dere tar av kontakten til LMM? og kjører?

 

Lader maks 0.3 bar. Går jo naturligvis som et dass, men fusker bittelitt ennå. Dog ikke i nærheten så mye som ved den ikoblet, selv ved "full gass".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lader fullt, gjorde den ikke? Men alt over 0,3 bar var kutting. Altså, den går ikke i nød :confused:

 

Men den går i nød om n75 draes ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lader fullt, gjorde den ikke? Men alt over 0,3 bar var kutting. Altså, den går ikke i nød :confused:

 

Men den går i nød om n75 draes ut

 

Ja, det stemmer faktisk. Får prøve å bytte LMM, så får vi ta det derifra med vidre testing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det stemmer faktisk. Får prøve å bytte LMM, så får vi ta det derifra med vidre testing.

 

Gjør så. Jeg har en liggende :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan oppfører den seg om du drar ut LMM og kjører, lik oppførsel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan oppfører den seg om du drar ut LMM og kjører, lik oppførsel?

Var merklig nok ganske lik oppførsel med og uten LMM'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er LMM gåen

 

Uten LMM så skal den lese standardverdier? Hvorfor fusker / kutter den på standardverdier fra ECU da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM er en komponent av vesentlig betydning på oppførsel/ytelse for motoren og såvidt meg bekjent så er ikke de standardverdiene gode nok for å få en fuskfri motor. Opplevd defekt LMM mange ganger og det er bare så "enkelt" som det. Er oppførsel lik med og uten LMM tilkoblet så er den defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke lMM imorgen, men kan opplyse om at AFR ligger på 18 ved tenningskutten (flat pedal)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså har du sjekket feilkoder? er det ikke såpass smart ecu på disse audiene at man kan se feilkoder på hjernen? ser ut som på video at det er noe annet som har ryki.. da stopper hjernen deg på ett viss turtall. :)regner med at det er LMM problem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså har du sjekket feilkoder? er det ikke såpass smart ecu på disse audiene at man kan se feilkoder på hjernen? ser ut som på video at det er noe annet som har ryki.. da stopper hjernen deg på ett viss turtall. :)regner med at det er LMM problem :)

 

Var å feilsøkte på bilen til Julian i går og vi sjekket ikke feilkoder, da det kun kommer opp hvis en har dratt ut LMM, N-75 osv. Ingen indikasjon på at ECU holder igjen. Er montert BB-lambda nå, så vi fikk til å se AFR-verdiene. Lå på rundt 14,5 ved vanlig kjøring og fikk peak opp i 17-18 da den begynte å kutte. Med lambda utkoblet lå den på rundt 10. Skal bytte LMM'en i dag for å se om det blir greit da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starta feilsøkinga idag med å låne LMM fra bilen til Fredrik Valsø, broren til Arild her.. Funka lik dårlig det gitt! Så over litt slanger, funderte på noen enveisventiler i oljeåndinga som kanskje kunne være synderen.. Så kjørte med bensinslangeklemmer for å utelukke trykkslipp, men bilen oppførte seg på samme måte. Begynte å fundere på bensinsystemet, siden den ikke holdt på trykket særlig lenge etter at bilen var avslått.. Dette ble raskt avkreftet etter en del "pottsmell" i testtur nr.... 4-5? :D

 

Så begynte vi å titte på ECU, prøvde med orginal chip. Da gikk ikke bilen, bensinpumpa gikk ikke. Prøvde å bytte ECU fra bilen til Fredrik, men startsperra slo inn (er ikke den fjerna på chip?) så det funka ikke.

Så fant vi ut at det var IRR på et par kontakter på ECU`en.. Hmmmm, her var synderen fastslo vi fornøyd. Pusset av godt, og monterte for en ny testtur.. Nedtur gitt!

20fea79b.jpg

 

Når vi skulle montere ECU`en igjen så fant Arild ut at motoren ble kvalt når han banka i ECU. Prøvde flere ganger, og motor stoppa tilslutt. Prøvde først uten selve skjoldet irundt ECU, og da reagerte ikke motoren på at vi tap`a på hjernen. Så da var det ut på kjøretur med kretskorte i en antistatisk pose :D

32dbccbe.jpg

Men det funka lik dårlig!

Her var det noe muffins, og det ble etterhvert konstatert ukontakt i sokkelen til chipen. Bøyde forsiktig på PIN`sa i sokkelen, å prøvde en tur til.. Samme resultat.

 

 

Så fant vi ut at vi skulle prøve gasspjeld fra andre bilen. Montere -> kjøre -> banne.

Fortsatt kutting ved flat pedal

 

Jeg hadde et sett med nye plugger liggende, som ble kjøpt inn pga de var 2 grader kaldere å tenkte å montere de. Begynte å bli lei , så kjørte avgårde for å hente pluggene å montere.. Da gikk bilen greit! :D

 

 

Takk til Arild og Fredrik for dagens lille eventyr i feilsøkeskogen :confused:: bh ::tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vi brukte 6-7 timer i går, he he!

 

Kan oppsummere feil som ble utbedret under veis siden starten:

  • Defekt vakuumslange fra innsugsmanifold til BTR
  • Hull i slange fra N-75 til WG
  • Slangeklemmer som ikke satt skikkelig fast eller sto på skeivt ("Julian: vanskle å kom te sjø" :P)
  • Diverse hurtigkoblinger uten klips (LMM, Luft-temp, solenoid-ventilen)
  • Irr på kontakt til ECU
  • Dårlig kontakt i sokkelen til chipen i ECU
  • En tennplugg hadde en knapt synlig sprekk i porselenet og slo over i gods. Vått i forbrenningskammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt dette, for at en plugg var def? gud kor kjipt. Men bra det funker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.