#1 Skrevet Mars 11, 2011 Hei. som jeg har skrivet i tittelen, så lurer jeg på om noen her på forumet vet om hvor jeg kan justere tilbake km-stand . vil gjerne ha den km som stemmer med motoren. dette er da så klart digitalt, dette er overhodet ikke pga noe kriminelt om noen tror det! Dette er et seriøst spørsmål.. håper noen har noe tips til dette? med stor takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2011 KM-stand skal stemme med selve bilen. ikke motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2011 Stemmer som Dan sier, KM-Standen er hvor langt selve bilen har gått, ikke motoren. Det finns div. software og diagnoseprogrammer som kan gjøre bla. å endre km-stand i det digitale displayet men etter min meining er ikke dette riktig å gjøre. På min '97 A4 ble motoren i bilen byttet på 70k fra Audi selv i Tyskland (grunnet motorhavari), og km-stand ble ikke endret. Dette kommer frem i servicehefte iform at servicestempel og nytt motornr. Det er slik det blir gjort.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2011 KM-stand skal stemme med selve bilen. ikke motor Jepp, og justerer du etter motoren, så blir det straks litt kriminelt allikevel: rolleyes Tviler på at noen innpå her gidder å hjelpe deg med noe når det ikke er lovlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2011 Som de andre sier her, KM standen skal indikere hvor mye bil har gått Men vet f.eks Møller ikke har lov til å forandre på km stand uansett... Hvertfall den beskjeden jeg fikk når jeg bytta speedometer på bilen min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2011 ok skjønner den. men da får jeg vel fundere litt på egenhånd takk for svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2011 Fundere på egenhånd? Enda folk sier at det ikke er lovlig, så skal du gjøre det? Veit ihvertfall hvem jeg ikke skal kjøpe bil av her på forumet: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 11, 2011 Monterte S6 instrument i min A6 97mod 1.9Tdi. Og justerte både Turteller fra 8syl bensin til 4syl diesel , og fikk justert OPP Km.stand fra 220.000km (som det stod på instrumentet) til 355.000km som bilen hadde gått. Så det lar seg gjøre via de rett apparater 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 11, 2011 er ikke direkte ulovlig, kan jo sette inn nytt og då dette justert, men da må i grunn bilen inn til tilsynet og sjekke dette og få det innskrevet i vognkort, med tidligere kmstand, dato etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 11, 2011 , men da må i grunn bilen inn til tilsynet og sjekke dette og få det innskrevet i vognkort, med tidligere kmstand, dato etc Hvor har du dette fra? Hva er hjemmelen for slikt påbud? Er det noen som VET? Jeg TROR ikke at endring av teller i seg selv er ulovlig eller underlagt noen form for påbudte offentlige prosedyrer. Men følgene av det kan klart bli ulovlig, feks i form av svindel ved salg, svik av forsikring, etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 11, 2011 (endret) Lover & regler Justering av km.stand på biler er ulovlig og straffbart hvis: •Det gjøres i vinnings ærverv. Dvs. hvis målet er å øke fortjenesten ved et evt.bilsalg uten å opplyse bilkjøper. •Hvis hensikten er å lure et forsikringsselskap ved et evt.uhell hvor bilens kjørelengde er overstiget. •Hvis hensikten er å lure et leasing/bilutleiefirma pga. at du har kjørt lengere enn avtalt. Alle har sine meninger her, hva folk gjør og ikke gjør er vel opptil vær enkelt. er ikke lov å kjøre over fartsgrensen i norge heller. hvor mange er det som ikke bryter den? Og her er det ikke snakk om svik av forsikring eller andre ting! Etter det jeg skjønner, så er det ikke ulovlig ut fra det jeg vil fram til, håper noen skjønner det mats kristian fossen: Les og sjekk ut ting, før du utaler deg, hvis du er så imot dette her... så har jeg faktisk ikke bedd om din mening. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 12, 2011 Jeg finnes ikke redd for høy kilometer og har hatt opptil flere biler med over 500000 km, men jeg må vel kanskje si jeg hadde blitt litt muggen om jeg hadde kjøpt en bil med f.eks. 150000 km på telleren, så viser det seg senere at selve bilen har gått 450000 og motoren 150000. Det er jo slett ikke motoren som først blir utslitt på en moderne bil, det er noen generasjoner siden det var slik.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 12, 2011 Så trådstarter mener at om man har en bil som har gått 300 000 km og bytter motor som har gått 126000 km at det er riktig å justere km.standen til 126000 km?? Si meg, har du watt i øra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 12, 2011 Jeg finnes ikke redd for høy kilometer og har hatt opptil flere biler med over 500000 km, men jeg må vel kanskje si jeg hadde blitt litt muggen om jeg hadde kjøpt en bil med f.eks. 150000 km på telleren, så viser det seg senere at selve bilen har gått 450000 og motoren 150000. Det er jo slett ikke motoren som først blir utslitt på en moderne bil, det er noen generasjoner siden det var slik.. Ordene du leter er vel ikke "litt muggen", men mere i gata som "drit forbanna" .. Og til trådstarter så regner jeg med det blir ulovlig, for jeg regner med du skal justere km-standen NED? Og generellt får man jo mer for en bil med lavere km-stand, så da går det vel under "Det gjøres i vinnings ærverv. Dvs. hvis målet er å øke fortjenesten ved et evt.bilsalg uten å opplyse bilkjøper." Greit nok, du kan opplyse bilkjøper om at du har justert km-stand.. Men jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke kjøpt en som jeg vet hadde vært tukla med sånn sett.. Da er det bedre å skrive at du har bytta motor når du skal selge den, og km-stand på motor.. Blir jo helt feil hvis jeg bytter motoren i A4'n min som har gått snart 415.000km, til en som har gått 200.000, og justerer km-standen i instrumentet ned til det .. f.eks.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 12, 2011 Uhm.. Så hva er forskjellen på og opplyse om at motoren har gått kortere ? Eller å opplyse om at bilen har gått lengre? Skjønner ikke helt hva folk sitter å er så grinete for når det gjelder det her, så lenge trådstarter opplyser om endring av km stand ( om det er at bilen har gått lengre eller at motoren har gått kortere) så har det da ingenting å si? Har motoren gått 50k og bilen 200k Så justerer man det etter motoren Og deretter v eventuelt salg sier fra til kjøper at km er endret. Eller om bil har gått 200k og motor har gått 50k så informerer man om dette.. Så ser ikke jeg helt den store forskjellen...... Blir jo helt feil hvis jeg bytter motoren i A4'n min som har gått snart 415.000km, til en som har gått 200.000, og justerer km-standen i instrumentet ned til det .. f.eks.. Hvorfor det? Så lenge dette blir informert om? Hva du ville gjort ikke gjort har jo lite betydning for ønsket til trådstarter! Det blir også lettere og dokumentere service intervaler på motor osv v å gjøre dette... Seff kan man bare legge på org kmstand.. Men for enkelte er det enklere å ha rett stand i forhold til motor.. Det er da vel bare smak å behag:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 12, 2011 mats kristian fossen: Les og sjekk ut ting, før du utaler deg, hvis du er så imot dette her... så har jeg faktisk ikke bedd om din mening. Mads Kristian Fossen, ikke Mats. Uttales Mass. Og nei, du trenger ikke å være så snill å be om meininga mi når du skal justere km-standen lavere enn hva bilen din egentlig har gått, da svarer jeg gledelig uten å be om din tillatelse først;) Men for all del, justér i vei og informer neste eier av bilen om hva du har gjort og hvilken km-stand det egentlig skal være, så er det jo bra nok det. Men dersom du ikke gjør det, så er det du som driter deg loddrett ut på et forum hvor man bruker fullt navn og til og med bosted står i profilen din. Det er ikke lurt å begynne forumkarrieren sin med å spørre om hvordan man jukser med km-standen, og det er heller ikke lurt å gjøre det i et underforum hvor gjester kan lese uten å registrere seg. Sett at noen svarer hvordan du skal gjøre det og hvilket utstyr du trenger, så er det ganske sensitiv informasjon som alle utenom klubben lett kan få tak i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 12, 2011 Uhm.. Så hva er forskjellen på og opplyse om at motoren har gått kortere ? Eller å opplyse om at bilen har gått lengre? Skjønner ikke helt hva folk sitter å er så grinete for når det gjelder det her, så lenge trådstarter opplyser om endring av km stand ( om det er at bilen har gått lengre eller at motoren har gått kortere) så har det da ingenting å si? Har motoren gått 50k og bilen 200k Så justerer man det etter motoren Og deretter v eventuelt salg sier fra til kjøper at km er endret. Eller om bil har gått 200k og motor har gått 50k så informerer man om dette.. Så ser ikke jeg helt den store forskjellen...... Du tror på julenissen også? Ja, han finns... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 12, 2011 Du tror på julenissen også? Ja, han finns... Sååå det du vil frem til er at alle som spør om sånne ting er uærlige mennesker?! Mads Kristian Fossen, ikke Mats. Uttales Mass. Og nei, du trenger ikke å være så snill å be om meininga mi når du skal justere km-standen lavere enn hva bilen din egentlig har gått, da svarer jeg gledelig uten å be om din tillatelse først;) Men for all del, justér i vei og informer neste eier av bilen om hva du har gjort og hvilken km-stand det egentlig skal være, så er det jo bra nok det. Men dersom du ikke gjør det, så er det du som driter deg loddrett ut på et forum hvor man bruker fullt navn og til og med bosted står i profilen din. Det er ikke lurt å begynne forumkarrieren sin med å spørre om hvordan man jukser med km-standen, og det er heller ikke lurt å gjøre det i et underforum hvor gjester kan lese uten å registrere seg. Sett at noen svarer hvordan du skal gjøre det og hvilket utstyr du trenger, så er det ganske sensitiv informasjon som alle utenom klubben lett kan få tak i. Hadde han ville skjult det hadde han vel heller ikke skrevet det på et forum hvor det er både politi å vegvesen folk.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 12, 2011 Sååå det du vil frem til er at alle som spør om sånne ting er uærlige mennesker?! Hadde han ville skjult det hadde han vel heller ikke skrevet det på et forum hvor det er både politi å vegvesen folk.... Ja, 95% av de som spør om sånt "glemmer" og opplyse om det ved videresalg. Men klart, det er jo ikke ulovlig å være glemsk. At han i det hele tatt skriver det på et forum, vel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 12, 2011 Ja, 95% av de som spør om sånt "glemmer" og opplyse om det ved videresalg. Men klart, det er jo ikke ulovlig å være glemsk. Hvor står det? Byttet motor å hjerne på en BMW km stand endra seg fra 450 k til 220k uten at jeg var klar over det, jeg sa fra til kjøper om det... Det sies også at det er 3000 ganger farligere(hygenisk sett) å gå til tannlegen kontra å ta fly.... Men folk tror det er Helt ufarlig å ta fly 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 12, 2011 Om bilen har gått 300k el 50k så spiller vel det egentlig ingen rolle.. så lenge eier og bil er oppegående og alt er bra i drivlinje og motor kan vogna ha gått en mill for min del.. Nye deler fåes kjøpt over disk og km har vel kansje ikke så mye betydning da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 12, 2011 KM stand skal følge bilen ikke motor.. Enkelt og greit. Det er det mest ryddige.. man noterer opp motorskift i servicehefte, hvor langt denne har gått ved montering (bør følge dokumentasjon på det) Og ved hvilken km stand bilen hadde når den ble montert. På denne måten blir det ikke noe surr.. Den måten som nevnes med å justere ned km stand på bilen til hvor langt motor har gått, virker suspekt.. og etter et par eierbytte i fremtiden så vil det med rimelig stor sikkerhet ha gått helt i surr.. Rimelig mye annet på en bil som slites over tid/km også.. girkasse, hjullager, støtdempere, lakk, understellsbehandling, foringer, opphengskuler, tannstang, rattstamme, interiør, vindushevere, bremser (totalt sett) osv osv... Derfor SKAL km stand følge bilen, IKKE motor.. Alt annet blir surr en eller annen gang i fremtiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 12, 2011 Om bilen har gått 300k el 50k så spiller vel det egentlig ingen rolle.. så lenge eier og bil er oppegående og alt er bra i drivlinje og motor kan vogna ha gått en mill for min del.. Nye deler fåes kjøpt over disk og km har vel kansje ikke så mye betydning da?? Enig der, innen rimelighetens grenser har kilometerstand lite å si. Allikevel blir det feil å justere kilometer etter en av de komponentene i bilen som blir *minst* påvirket av bruk og slitasje. I min 25 år gamle bil er motoren god som ny uten å ha fått noe mer arbeid enn normalt vedlikehold, men det er et utall andre ting som selvfølgelig merkes av tidens tann og bruk, ikke minst lakk/karosseri, dørhengsler, understell generelt og mye, mye mer.. Motoren vil på de fleste biler, normalt vedlikehold forutsatt, være like fin etter 450000 km som etter 50000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 12, 2011 (endret) Har aldri i verden heller sagt at jeg skal stille den ned. har servicehefte hele veien på forige motor. hvorfor sku jeg ha intresse av å gjøre noe sånt? grunnen er at jeg bare vil ha den etter hvor langt motor har gått.. gudslov noen med litt smarte valg her, og som forstår situasjonen.. takk til dere.. var derfor jeg bare spurte, har på en måte ikke sagt at jeg skal gjøre det, var bare ute etter noen forslag her. men da følger jeg bilen kmstand som er 216000 tusen nå idag.. og ikke motor. har ingen intresse av å lage konflikter inne på forumet, ville gjerne bare ha litt informasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...