Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen hadde noe erfaring med oljeforbruk på denne motoren?

 

Har selv en Touran, som har brukt 1 l. på 10.000 km, men har en kompis som kjører drosje, han har fyllt 5 liter på 30.000 km. Er ikke dette mye, eller er det normalt???

Vet at i instr.boken til bilen står det at den kan ha et oljeforbruk på opptil 1 liter pr. 1000 km. , men det er jo sinnsykt mye!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg kjøpte bilen fikk jeg med en liter olje som jeg måtte regne med å etterfylle innen bilen hadde kjørt ca 10 - 12 000. Selger sa at bilen bruker litt olje i begynnelsen, men forbruket minker gradvis.

 

5 liter på 30 000 virker svært mye ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den går som taxi i en by har den vel stått like lenge på tomgang i i tillegg til de 30'km den har kjørt. M.a.o. har motoren vært i drift mye mer enn det km.stand skulle tilsi. Bare en tanke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne litt...

 

Fabrikken sier 0,5 liter pr 1000km er ok, noe jeg synes er ganske mye.

 

Selv kjører jeg ofte fra hjem til kontor, noe som er 15 mil tur/retur.

Dvs at etter 7 dagers kjøring må jeg teoretisk fylle 0,5 liter olje. Bilen hadde nå akkurat gått ca 10 000 siden siste service og da begynte oljelampa å lyse. Fylte da på 3,5 desiliter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Far har en Outlander, som har VAGs 2.0TDI 140hk, han fikk også beskjed om at den kan bruke noe olje. Er ikke 100% sikker, siden det er han selv som fyller olje på den, men tror den har brukt litt under en liter pr 10000km. Er nå kjørt noe under 35000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW = 1L pr 1000 km og Audi 0.5L pr 1000km. Var jaffal sånn før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pappa her jo denne A6 2,7 biturbon og den har nå gått 88 000 og har aldri brukt noe olje som helst.

 

A6en jeg hadde gikk 20 000 før oljelampa lyste.

 

Nå sist gikk Golfen 1200km så måtte jeg fylle på 4 desiliter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min golf 2.0 tdi bruker litt olje også. men pleier å holde 10k (skifter olje da..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2,0 Tdi bruker også litt... men tipper det er mer i størrelsesorden 0,1-0,15 L/1000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 140hk DPF bruker ca 2-3mm på pinnen etter 10 000KM......så slipper å etterfylle. Siden jeg skifter olje/filter hver 10K.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, lurte på om noen hadde noe erfaring med oljeforbruk på denne motoren?

 

Har selv en Touran, som har brukt 1 l. på 10.000 km, men har en kompis som kjører drosje, han har fyllt 5 liter på 30.000 km. Er ikke dette mye, eller er det normalt???

Vet at i instr.boken til bilen står det at den kan ha et oljeforbruk på opptil 1 liter pr. 1000 km. , men det er jo sinnsykt mye!!

 

Min Passat 3C med samme motor brukte en del olje, kan tenke meg jeg etterfylte 4-5L på 35.000 km.

 

Fikk beskjed om at dette er helt normalt.

 

Har 2.0 TDi i A6 4F nå og den har jeg etterfylt på 1 gang, nå gått 25.000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker jo som disse 2.0l tdi motorene er noe driit i forhold til di gode gamle 1,9TDI motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har rundet 30` nå på castrol og ikke brukt en dråpe.... 2.0 TDI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan bidra til økt oljeforbruk? Den blåer litt ved oppstart hvis den har stått over helgen...

 

Skal på VAG til uka for å fylle på max, så kjøre 1000km før de fyller til max igjen for å sjekke hvor mye den bruker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan bidra til økt oljeforbruk? Den blåer litt ved oppstart hvis den har stått over helgen...

 

Skal på VAG til uka for å fylle på max, så kjøre 1000km før de fyller til max igjen for å sjekke hvor mye den bruker.

 

Min mors volvo 850 med 265.000km på telleren ryker litt blått ved oppstart om den har stått i en dag eller noe.. Er det ikke da ventiltettninger som er dårlige da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott det, bilen har gått 62 000km.... :(

 

Vi får se hva vag sier til uka. Har fortsatt garanti så de finner sikkert ikke noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2,0 Tdi avga tydelig mere røyk i de siste 10.000 km før turboen havarerte. Etter turbohavariet har det gitt seg helt, så nå er det knapt røyk å se igjen. De fant en del mer olje enn normalt i luftslangene når de demonterte ifbm havariet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett forslag er å bytte oljemerke.... er flere som har minsket forbruket ved å bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2,0 Tdi avga tydelig mere røyk i de siste 10.000 km før turboen havarerte. Etter turbohavariet har det gitt seg helt, så nå er det knapt røyk å se igjen. De fant en del mer olje enn normalt i luftslangene når de demonterte ifbm havariet.

 

Drar opp denne igjen litt jeg, har etterfylt nå snart 2 liter på 12' km på min Passat, og den har begynt å ryke noe under oppstart og pådrag. Kan ikke huske å ha merket dette tidligere...

Har også begynt å rykke / vibrere litt ved 2000 o/min i 4. / 5. gir.

Noen som har vært borti lignende evt. har noen formening om dette kan ha noe med et begynnende turbohavari å gjøre??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine 2 stk 2.0tdi jeg har hatt har ikke brukt noe mellom hver service omtrent, aldri i nærheten av minimum selv på over 20000km. Innkjøring er viktig på disse, hva gjelder forbruk senere av olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: eDette synes jeg er skummel lesing, synd om disse motorene skal bruke olje. Virker jo som det er en helt haug med slike 2.0TDi motorer med dette problemet. Tror ikke jeg tør å kjøpe en slik bil med slik motor når jeg leser dette.: eek : Di gammle 1,9TDI PD var jo skudd sikre motorer, synd di ikke greide å føre dette videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine 2 stk 2.0tdi jeg har hatt har ikke brukt noe mellom hver service omtrent, aldri i nærheten av minimum selv på over 20000km. Innkjøring er viktig på disse, hva gjelder forbruk senere av olje.

Jeg snakket med Møller om dette idag, og fikk beskjed om at mitt forbruk (2 l / 12'km) var helt normalt, og ettersom bilen hadde byttet eier så ville nok oljeforbruket endre seg endel også :confused:: klø :

Dette henger ikke på greip for meg ihvertfall, men er med på at innkjøring kan være avgjørende kanskje, men holder det da på så nye motorer at det skal være så "nøyaktig" innkjøring ?

Har hatt mange 80-tall modeller av VAG, og hvis de brukte slike "mengder" med olje som dette, så var det som regel noe galt med motorene....:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fatter sin a6 4f 2,0L drikker også olje. ikke lett å få solgt dritten igjen heller når det er sånn. ø.... nei.. ø... det skal være sånn det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,0 TDI har vel vært utsatt både for turbohavari og oljeforbruk som har ført til at stempelringene har blitt skiftet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.