#1 Skrevet Mars 11, 2011 hei. godt og være audi eier igjen. lenge siden sist saken er slik: på onsdag kjøpte jeg meg en audi 100 2,3 quattro 92 mod. selger sa at vann pumpen var gåen. så jeg fikk fraktet bilen hjem til meg. innkjøp av ny vann pumpe. demontering og monterte den. tørna motoren for hånd noen runder for og sjekke att alt var ok. på med radiator og vann.. vrir om nøkkelen (har dette på film ) ikke noe livs tegn. ut med ene pluggen for og sjekke gnist. NULL GNIST. bensin ok. feilsøking langt utover natta. og i dag har jeg vært og bestillt ny coil m tennings modul. sjekka litt mer i dag. prøvde med en gammel modul. NULL gnist. jeg ser stempelet nærmest fronten går opp og ned som vanlig. prøver med komp test. null utslag på den. tenker for meg at den er ødelagt. men så tenkte jeg at jeg skulle sjekke om kamen gikk rundt som den skulle mens kjærringa vrei om nøkkelen. og den sto dønn stille.. hmmmmm: klø : av med dekselet på regg reima og den like stille. da er største spørsmålet: hvor stor sannsynelighet er det at denne motoren er rast? det jeg kan tenke meg er at kilen på veivhjulet er borte og veiva går rundt og ingenting mer. ble litt langt innlegg, men har endel frustrasjon nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 12, 2011 Har du tatt av nedre reimhjul å sett da? kan jo være reima som har røket der også, att den er tannløs i bunn. om reima ryker på disse så går det til helvette desverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 12, 2011 reima er hel. det så jeg når jeg løsnet den for og få ut og inn vannpumpa. vifte reima går heller ikke rundt. så det er en feil mellom det nedre reim hjul og 1 sylinder. men så lenge jeg har eid den ( 3 dager) så har jeg ikke hørt noen ulyder mens jeg prøvde og starte den. eller tørnet motoren rundt med skralle på øverste reimhjul. men om hva tiligere eier har gjort vet jeg ikke. heller ikke når dette kan ha skjedd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 12, 2011 slik så det ut innom vannpumpa. ikke rart han syns den laga lyd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 12, 2011 om det er kilen som er borte. hva må skiftest da? noen forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 12, 2011 om det er kilen som er borte. hva må skiftest da? noen forslag? Om kilen er knekt må nedre reimhjul byttes, kilen er sammenstøpt med hjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 12, 2011 2.3E-motoren tåler ikke registerhavari uten å bøye ventiler, så du må nok belage deg på å ta av toppen og gi den noen nye ventiler og en generell overhaling. Fordelen er at det hverken er spesielt komplisert eller kostbart.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 12, 2011 Bytte alt hvis man bytter pumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 12, 2011 reggreima ble byttet hos forje eier. så hvorfor den ikke ble byttet da må du ikke spør meg om men jeg føler meg litt lurt ang kjøpet av bilen. en viss forskjeld på gåen vannpumpe og motor ras. meeeeen. om jeg er optimistisk på denne motoren nå. kunne det nedre reimhjulet ha løsnet uten at motoren gikk? slik at ventilene er reddet. hvordan finner jeg ut om ventilene er bøyd? kan jeg ta kompresjons test og det vil vise det? hvor stor kompresjon skal det være på en 2,3 aar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 12, 2011 da her jeg funne ut at kila ikke er tilstede! så da må jeg få bestilt nytt på mandag. noen som har dele nr? evnt bilde av det hjulet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 12, 2011 her skal det sikkert være en kile noen plass: skal det se slik ut her, med tanke på kile sporet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 12, 2011 ingen som vet om det skal være slik? for meg så ser det ut som at det mangler en bit der. dette er vell enden av veiva? så da må jeg vell skifte ut hele veiva. sammen med nye råder osv osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 12, 2011 da har jeg googlet det jeg kan om saken. og dette er en slite skade som oppstår. så nå lurer jeg på og prøve og fikse det uten og demontere veiva. egentlig bare for og finne ut kor masse mer som kan ha skjedd. bøyde ventiler osv.. så nå står jeg me valget mellom og sveise og file til sporet. eller få bestilt noe Loctite som er beregnet på slikt. ser de bruker det endel andre plasser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 13, 2011 nokken som he nokka erfaring med en av disse : Loctite® Fixmaster® Metal Rebuilding Loctite liquid metal J-B weld? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 14, 2011 da he i fått ny reim skive. må hente bolten på onsdag. så blir det og få satt sammen registeret for og se hvordan det står til med ventilene! er det noen som kan muligens legge ut eller skrive en HOW TO til og justere inn register reima når alt er vekk stilt? og hvordan ta en kompresjons test?` jeg hvet sånn cirka hvordan det gjøres. men det har vært litt kjekt og sett om jeg får gjort det rett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 16, 2011 nokken som kunne peke meg i rett rettning ang og stille inn register reima? link eller noe slikt kansje. evnt legge ut en liten how to her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 10, 2011 da har jeg kjørt bilen hjem fra verkstedet for egen drift stor takk til Tor håkon vik på forumet for " ny " motor! problemet løst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 11, 2011 nokken som kunne peke meg i rett rettning ang og stille inn register reima? link eller noe slikt kansje. evnt legge ut en liten how to her Lagde en 'how to" for dette på Bilforumet. Er i seneste laget nå, men gjerne til hjelp for andre http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...