Fylt bensin på dieselbil, hva må gjøres? - Passat 1,9tdi 02-mod

Anbefalte innlegg

Har 1 stk VW Passat 3BG stående med 20 liter bensin på tanken. Den var omtrent tom for Diesel nå det ble fyllt opp. Bilen ble startet og kjørt ca 100 meter før den stoppet. Prøvde ikke å starte bilen igjen, ifølge de som kjørte så hørte de ingen ulyder fra motoren. Er forøvrig en 2002 modell som har gått 300 000km!

Er jeg ille ute nå? Eventuelt, rense den for bensin, skifte dieselfilter å fylle opp tanken med diesel -holder det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vist tåle 10-15% feilfylling, men jeg hadde ikke stolt på det.

Tøm tanken å fyll opp tanken med diesel:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker vi gjorde en slik jobb når jeg var læling, var på en volvo men det spiller jo ingen rolle. der skrudde vi ut dieseltanken å gjorde den helt ren, så skrudde vi av returen til tanken å tømte den helt for bensin, å fikk fersk diesel igjennom røra, for så å bytte filter.

Den starta ivertfall helt fint opp igjen etterpå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 1.9TDI 130hk sedan...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøm tanken, bytt dieselfilter, blås igjennom diesel slanger. Og tut og kjør.. PD motorer skal tåle det du har gjort her slik du beskriver det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AVF er motorkoden på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, tror jeg trenger den arve!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry,leste litt fort å trodde steinar spurte om motorkoden på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja - sjekket opp hva det kostet for en motor.. må vel regne med 7-8000 på ebay for en som er i god stand. Den jeg har nå har uansett gått 300 000 og den hadde en tendens til å stå å hoste på tomgang, så det er ikke umulig at bensinen har gitt den nådestøtet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har det vært tatt service om vedlikehol regelmessig på den motoren du har burde den kunne gå flere hundre tuden til. men, jeg ser helt klart tanken din med å få en motor som har gått mindre. håper ikke motoren din har tatt noe skade av bensinen. men, den motoren skal tåle rimelig mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte om en da jeg jobbet på Toyota, at en kunde hadde kjørt sin Avensis med D4-D motoren, fra arendal til stavanger med store mengder bensin på tanken...Han hadde ikke merket noe som helst på turen bort, men så fort han stoppet, ville den ikke starte igjen:) Så lenge motoren gikk, regulerte den seg såpass at den gikk greit på blandingen bensin/diesel:) Tømte tanken, flushet systemet og byttet filter, så ble den så god som ny;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er helt klart - selve motoren tar aldri noen skade av feilfylling. Det som kan ta skade er komponenter i drivstoffsystemet, men som tidligere nevnt her pleier det å gå greit med PD-motorene. Bare tapp ut det som er igjen på tanken, fyll opp med diesel, skift dieselfilter og fyr opp. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Noen har fylt bensin på vår T5 firmabil med 1,9 tdi motor. Bilen ble kjørt ca 1km og stoppet etter at den begynte å fjuske.

Tanken var nenten helt tom for diesel og ble fylt helt opp med bensin.

Dette betyr selvsagt at bilen må på veksted iom at ingen i vårt fima er kompetent til å ta denne jobben selv.

Er det noen her som kan tipse om ett verksted i Oslo som kan se på dette for en fornuftig pris?

Gjerne på vestsiden av byen iom at bilen står på Høvik.

Tips mottas med stor takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve å ringe Bærum Autoservice. Har hatt min bil der flere gange, og de pleier å ha greie priser;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Ringte de og de skal se på bilen i morgen. Krysser fingrene for at det ikke blir altfor dyrt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel rett og rimelig at den som presterte å fylle feil tar regninga? Aldri skjønt hvordan det er mulig å være så sløv å fylle bensin på en diesel bil :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda. Regninga blir tatt hånd om av den som fylte, men det er jo uansett greit at det blir gjort så billig som mulig.

Godt gjort, men med lånt bil i ett stresset øyeblikk forstår jeg at det er det mulig. Flere jeg kjenner som har gjort dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.