#1 Skrevet Mars 12, 2011 God dag (nesten) Har et stort problem med bilen min som jeg ikke klarer og finne ut av. Har filmet hvordan den er i linken under (får start ved ca 1 min). http://www.youtube.com/watch?v=Pr2bJtVtb3c Problemet: Når bilen er kald starter den med en gang og kjører helt nydelig. Men når den når en viss temp (ca 60?65) begynner ting og skje. Motoren surkler noe helt forferdelig. Det er null effekt og man må trykke gassen nesten helt i bånn for at den skal gå framover. Føles som den bare går på 1 sylinder men vet ikke. Forferdelig ugjevn gange fra tomgang til ca 2500rpm, videre oppover registeret er den relativ grei. Når man rører gasspedalen går turtallet fra ca 1000rpm til 500rpm for så og hakke seg oppover. Virker som den nøler og holder på og daue. Dette problemet kom helt plutselig for ett par uker siden mens jeg kjørte. Hva som er gjort: Byttet: Bensinpumpe, filter, tennplugger, tennpluggledninger, fordelerlokk, rotor, tomgangsregulator, tps sensoren er sjekket og gir gode verdier. Og fortsatt er dette problemet her..... Noen som har innspill. Takker dypt for alle svar pga nå har jeg slippet opp for flere løsninger. Kenneth 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 12, 2011 som du sikkert nå forstår så lønner det seg ikke å bytte deler før man vet hva som mest sannsynligvis er feilen... men men... Det du bør gjøre er å lese ut feilkoder.. da kan du få et hint om hva som er feil. Utover det så bør du ta den standard sjekken etter falskluft når bilen er teit, det skal gjøres NØYE. Og om det viser seg at det ikker er noe falskluftlekasje så vet du hvert fall ståa på gummien og vet om den potensielt bør byttes ut. en ting du kan prøve er å nappe lednignen til lambda, dvs den ene hvite lendingen, og ikke stikket med to svarte i da det kun er til varmen. Om bile går bedre da så vet du at det ikke er falskluft av nevne verdig grad, at det trolig ikke er tenning og at grunninstillinga på bilen din er ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 12, 2011 Har du sjekket at ikkje rotoren har hoppet litt opp? Trykket den godt nedpå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 12, 2011 Skal sjekke det i morgen, virker absolutt som ett tenningsproblem. Hadde det vært noe så enkelt hadde det vært til og le av hehe Vi får se. Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 12, 2011 Hva får deg til å tro det er et tenningsproblem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 12, 2011 som du sikkert nå forstår så lønner det seg ikke å bytte deler før man vet hva som mest sannsynligvis er feilen... men men... Det du bør gjøre er å lese ut feilkoder.. da kan du få et hint om hva som er feil. Utover det så bør du ta den standard sjekken etter falskluft når bilen er teit, det skal gjøres NØYE. Og om det viser seg at det ikker er noe falskluftlekasje så vet du hvert fall ståa på gummien og vet om den potensielt bør byttes ut. en ting du kan prøve er å nappe lednignen til lambda, dvs den ene hvite lendingen, og ikke stikket med to svarte i da det kun er til varmen. Om bile går bedre da så vet du at det ikke er falskluft av nevne verdig grad, at det trolig ikke er tenning og at grunninstillinga på bilen din er ok. Denegod Har prøvd og feilsøke med wagcom og kjøpte billigkabel og alt, men virker ikke som bilen får kontakt med programmet lengre. Og har sprayet med startgass for å sjekke etter falskluft, og kan ikke merke noen forandring på turtallet. Men skal prøve med lamdatesten. Takker for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 12, 2011 startgass er på ingen måte bra nok metode for å sjekke falskluft.. det skal virkelig være en enorm falskluftlekasje om du skal merke noe forskjell på turtallet på denne måten, og da impliserer det at du kommer til over alt. Lurer på hva slags snøsokk som en gang i tida fant ut at han skulle påstå at dette holdt slik at alle tror det den dag i dag Du får lest ut feilkode uten vagcom på disse bilene... bare å søke litt btw.. for å fjerne all eventuell tvil om den skulle eksistere. Ikke tro at det tester om lambdaen er defekt, det bare tvinger bilen til å gå i nødmodus og gir kun en indikasjon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 13, 2011 startgass er på ingen måte bra nok metode for å sjekke falskluft.. det skal virkelig være en enorm falskluftlekasje om du skal merke noe forskjell på turtallet på denne måten, og da impliserer det at du kommer til over alt. Lurer på hva slags snøsokk som en gang i tida fant ut at han skulle påstå at dette holdt slik at alle tror det den dag i dag Du får lest ut feilkode uten vagcom på disse bilene... bare å søke litt btw.. for å fjerne all eventuell tvil om den skulle eksistere. Ikke tro at det tester om lambdaen er defekt, det bare tvinger bilen til å gå i nødmodus og gir kun en indikasjon Testet etter feilkoder iste med et genialt enkelt oppsett jeg fant på nettet. Men fant ingen koder. Fikk bare koden 4444 som betyr ingen feilkoder registrert... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 13, 2011 Denegod Har prøvd og feilsøke med wagcom og kjøpte billigkabel og alt, men virker ikke som bilen får kontakt med programmet lengre. Og har sprayet med startgass for å sjekke etter falskluft, og kan ikke merke noen forandring på turtallet. Men skal prøve med lamdatesten. Takker for svar. Angående startgass er det omtrent håpløst å finne vakuumlekkasjer med dette. På en Audi 100 med KU-motor fant jeg en vakuumlekkasje så stor at jeg kunne stikke inn en lillefinger i hullet på slangen, og det var ikke merkbar økning av turtall på motoren om jeg sprayet startgass rett inn i hullet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 13, 2011 Angående startgass er det omtrent håpløst å finne vakuumlekkasjer med dette. På en Audi 100 med KU-motor fant jeg en vakuumlekkasje så stor at jeg kunne stikke inn en lillefinger i hullet på slangen, og det var ikke merkbar økning av turtall på motoren om jeg sprayet startgass rett inn i hullet... Man lærer noe nytt hver dag... Synd at alle sier det er startgass man bør bruke. Menmen, er ikke mekaniker selv så jeg er godtroende til alt. Synd det ikke var noen koder og gå etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 23, 2011 Du må oppdatere med løsningen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 23, 2011 Det var multitemp sensoren? foran under øvre rad slange på blokken. Har jo holdt på med så mye vann og søl der at den sikkert har blitt kortsluttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 23, 2011 Jeg syns det høres ut akkurat sånn som bilen min var, at den lugger på lavt turtall og går greit på høyt turtall. Det var lambdasonden som var synderen. Den har et anbefalt skiftintervall på 160000km. I tillegg måtte jeg bytte innsugsbelgen pga sprekker. Det var årsaken hos meg. Ser ut til at mange har trøbbel med disse, men det siste som blir bytta er Lambda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 24, 2011 Det var multitemp sensoren? foran under øvre rad slange på blokken. Har jo holdt på med så mye vann og søl der at den sikkert har blitt kortsluttet. Kan opplyse andre med problemer at denne giveren skal ha ~250 ohm ved 90 grader, ~3000 ohm ved 20 grader og ~15000 ohm ved 0 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...