Hvor får jeg tak i riktig termostat?

Anbefalte innlegg

Når jeg bytta termostat i sommer tok jeg ut en termostat som det stod 80 grader på.

Når jeg handla ny på møller ga de meg en det stod 92 grader på med det resultatt at bilen kokte.

Ved retur til møller så sa de at det ikke fantes termostater med lavere åpnings temperatur en 87 grader.

Det er en slik jeg har i bilen nå og det har fungert greit så langt i vinter, men jeg regner med at bilen vil begynne å koke igjen bare det blir ordentlig varmt i været igjen.

I følge Haynes boka mi skal jeg ha en termostat som åpner på 82 grader, men en slik termostat er det ingen som kan skaffe meg.

 

Er det noen som vet hvor jeg eventuellt kan få tak i en slik termostat?

 

I min søken etter termostat har jeg også fått tips om å borre hull i den termostaten jeg har for å få temperaturen ned. Noen som har erfaring med å gjøre det?

 

EDIT: Dette gjelder '83 Scirocco II'n min med 1,6L K-Jet motor på 110hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på at det ikke skal være 87? Har vært 87 originalt på alle VAG jeg har vært borti, koker bilen med den og motoren er i orden er det noe feil med radiatoren din eller luftstrømmen gjennom den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på at det ikke skal være 87? Har vært 87 originalt på alle VAG jeg har vært borti, koker bilen med den og motoren er i orden er det noe feil med radiatoren din eller luftstrømmen gjennom den..

 

Nei den koker ikke. Men jeg har en drifts temp på ca. 95 grader nå.

Tørr ikke tenke på hva den blir til sommeren.

 

Som sagt så satt det en som åpnet på 80 grader da jeg byttet.

Og Haynes boka mi som er for VW Scirocco 1982 til 1987 for motorene med 1457ccm, 1588ccm, 1595ccm og 1781ccm (også injection utgaver) på står som sagt at jeg skal ha en som åpner på 82 grader.

Haynes boka mi gjelder KUN for Scirocco II og ikke golf eller andre VW av samme års modell så jeg lurer på om det kanskje er noe spesiellt med akkurat den utgaven av Scirocco II som jeg har.

 

Men er det ingen som har vært borti å lage hull i termostaten for å "hjelpe" gjennom strømningen noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei den koker ikke. Men jeg har en drifts temp på ca. 95 grader nå.

Tørr ikke tenke på hva den blir til sommeren.

 

Som sagt så satt det en som åpnet på 80 grader da jeg byttet.

Og Haynes boka mi som er for VW Scirocco 1982 til 1987 for motorene med 1457ccm, 1588ccm, 1595ccm og 1781ccm (også injection utgaver) på står som sagt at jeg skal ha en som åpner på 82 grader.

Haynes boka mi gjelder KUN for Scirocco II og ikke golf eller andre VW av samme års modell så jeg lurer på om det kanskje er noe spesiellt med akkurat den utgaven av Scirocco II som jeg har.

 

Men er det ingen som har vært borti å lage hull i termostaten for å "hjelpe" gjennom strømningen noe?

 

Gir Eivind rett og slenger meg på at originaltermostaten skal åpne på 87grader. Hos Tema får du også en som åpner på 92, men jeg husker ikke om det er til 801-motorene.

 

På 16V-motoren min kjørte jeg både uten termostat og med borra termostat sist sommer. Sistnevnte var en helt klart bedre løsning. Uten termostat fikk jeg ikke driftstemperatur før jeg var framme på jobben (ca 2 mils kjøring). Bruker også lenger tid på å få driftstemperatur med borra termostat, men da blir den i alle fall ikke overvarm. Har borra et 10 mm hull i termostaten (87grader).

 

Du burde kanskje sjekke tenningstidspunktet på bilen din. Ikke umulig en liten justering kan hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å si det på en annen måte.......

Er det noen som vet hvor jeg får tak i termostat maken til den jeg tok ut som åpner på 80 eller 82 grader?

 

Litt rart at det både skal ha sittet feil termostat i bilen OG at Haynes boka skal ta feil synes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torshov leverer 82/3 graders termostater.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 80 el 82 grader Wahler termostat i min gamle audi, sikkert en slik du bør ha, er jo samme motor men m/forgasser.

Den er varm som fy men men... det går!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 80 el 82 grader Wahler termostat i min gamle audi, sikkert en slik du bør ha, er jo samme motor men m/forgasser.

Den er varm som fy men men... det går!

 

Nå har jeg funnet fram den gamle termostaten (kaster vist ikke mye her i gården).

Det er en original VW Audi (har i hvertfall logone) termostat fra WAHLER og er Made in W. Germany

Disse numrene står på den: 9/0 80C 056 121 113A

 

Hvis ikke dette er en original termostat til Scirocco hva slags bil har den sittet i?

Og hvorfor kan ikke Møller skaffe denne termostaten lenger når det ser ut til å være en original del?

 

87C gradern Møller mener jeg bør ha fungerer som en vinter termostat men ikke som en sommer termostat. Da blir det alt for varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man slår inn delenr i ATKE kommer det opp, men hvis man kikker på tegningen og klikker på termostaten, står det at den ikke leveres lengre. Modell: EM. Litt lengre ned i lista står 056 919 369J, merknad: 60/70C natur, modell: EM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen selger osgå Wahler-termostater. Kanskje de kan skaffe den ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og slår man opp i ETKA på '83 Scirocco står det kun en termostat til bensinmotorer, det er 87 grader. 95 grader driftstemperatur høres ikke ille ut, min gamle Audi 100CSQ lå jevnt på 95-100 grader året rundt. Den hadde rullet godt over 400000, så det var ikke akkurat noe som røk. La den være og se om temperaturen holder seg som den er når det blir varmere i været eller om den også øker. Holder den seg er jo alt bare bra, men øker den er det noe muffens et sted..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.