#1 Skrevet Mars 13, 2011 Hei. Skal til å bytte til Kw ver 2 på a6'n, lurer derfor på noen småting. hvilke bolter er det jeg må løsne for å få demperen av i toppen, det er vel litt anerledes på denne modellen en det var på c4 karossen? Må jeg sette bilen på 4 hjulls kontroll etter dette, eller kan jeg merke av alle deler jeg løsner og sette de nøyaktig tilbake ved montering? Hvor lang tid kan jeg regne på skifte av dette framme og bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 13, 2011 ta vekk to gummi propper i kvar innersjerm, der er 8mm mutter under dei løser du og ein bolt nede på børearm så er det bare og ta det ut, så må du ha fjærklemmer for er bra spenn på fjærene, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 14, 2011 takker, så det er da ingen skruer i motorromet som jeg trenger å bry meg med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 14, 2011 jo ligger to stk under to små plast propper på kverside. 13mm pipe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 15, 2011 Takker. Så kansje noen kan svare meg på bytte av dempere og fjører bak også, kommer jeg til å kan skru ut hele fjørbeinet fra undersiden av bilen eller må jeg ut med noe interiør for å komme til skruen på toppen av demperen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 15, 2011 Takker.Så kansje noen kan svare meg på bytte av dempere og fjører bak også, kommer jeg til å kan skru ut hele fjørbeinet fra undersiden av bilen eller må jeg ut med noe interiør for å komme til skruen på toppen av demperen? Ja bak er enkelt. Trenger ikkje inn i bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 15, 2011 bare løyse demperen nede så er fjæra laus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 19, 2011 Da har jeg mekka lit på egenhånd, bak var det meget enkelt, men framme gikk det dritt. Fant bolten under gummiproppen men etter å ha løsna demperen i bunn sa det stopp, prøvde meg på å sette fjørklemmer på før jeg skulle ta det ut for å slippe spenne i fjøra, men jeg måtte jo til å løsne bærearmene på undersiden å de to øvre. Men når verktøyet for å løsne ledda til bærearmen gikk til he..... måtte jeg ty til å ringe en nabo som er bilmekaniker som ville ta på seg jobben. Er det egentlig praktisk nødvendig å løsne så mye som jeg gjorde? vilke verktøy må jeg skaffe meg for å kunne gjøre denne jobben fult ut senere, kansje ver demontering av et drivledd eller bytte av mansjett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 20, 2011 trenger ikkje ut med noe annet en dei to mutrene oppe og dn eine nede, så må du trykke ned nedre bærearm og lure demperen over berearmen og vips er alt ute på gulvet, er meget kjapt gjort på desse bilene:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 21, 2011 Ja der ser du, lærer så lenge man lever:) Var litt for lite hardhent jeg da, var inne på tanken på de du nå sier men syntes det så litt mye ut å få vippe demperen over nedre bærearm selv om jeg presse hele fjørbeinet ned, men om jeg da hadde brukt et kubein å hjelpt til ville kansje hele dritten vert bytta i skrivende stund:) kjærringa hadde sikkert vert en par hakk bliere på lørdag også Men en ting til, når du snakker om de 2 plastproppene på toppen, jeg har bare en på min, det er vel der stempelstanga er festa i fjørbienslageret, så er det 3 større bolter i trekant rundt som vel holder oppe den store braketten som de 2 øvre armene er festa i? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 21, 2011 det er 2 plast propper, men den eine er litt vond og se. stempel stanga er festet i ein demper topp som kommer fam når du har fått ut demperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 21, 2011 eg pleie bruke eit aluminiums spett til og holde nede opphengs armen når eg skal ut med demper, du må jekke den oppifra på begge sider når du holder på for att ikkje stab staget skal vere spenn på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 13, 2011 Takk for nokså detaljert og beskrivende fremgangsmetode. Har skiftet dempere foran med hell på min A6. Noen utfordringer var det allikevel. 1. Plastproppene i innerskjermen. Det ser ikke ut som disse egentlig er ment å tas ut. Det var mye hvit gummimasse på undersiden og lakkert på oversiden. Men mutterne var under dem som beskrevet. Plastproppene gikk selvfølgelig i stykker. Måtte dytte og rive med forskjellig verktøy før jeg fikk dem ut. Tviler på at det er mulig å få disse hele av. 2. Viktig med gode fjærklemmer. Måtte stramme fjærene maksimalt sammen med Biltemaklemmene jeg hadde liggende. Måtte også kutte til 6-7 cm rørstumper som jeg tredde innerst på bolten på fjærklemmeboltene for å få mer passe lengde på fjærklemmene. Da kunne bolten peke nedover og dermed lettere å skru enn om boltenden hadde stukket oppover. Brukte forøvrig setestanga på en gammel sykkel til å lage rørstumpene av. Er nå en fast del av fjærklemmesettet. 3. Vippe nedre del av demperen over nedre bærearm. Det skulle mye kraft og rett plassering av brekkstanga for å få dette til. Livredd for å ødelegge drivknutemansjettene i kampens hete. 4. Annet. De 2 mutrene i toppene bør kun løsnes en del, men ikke skrus helt av før demperen er vippet over nedre bærearm. Dette forhindret at hele demperen og fjøra lot seg dette nedover av tyngdekraften når man prøver å vippe demperen over bærearmen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 13, 2011 eg bruker aldri fjærklemmer før demper og fjær ligger løst på gulvet, tar det ut det som det erBra du fikk det til då:-) går bede nestegang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 22, 2011 Er det samme forstilling på A6 1.9 TDi avant 2003 mod, som dere skriver om her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 22, 2011 ja heilt lik den:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 22, 2011 Ok. Har sett på div andre "How to do it" tråder, men denne er den enkleste :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 22, 2011 Ihvertfall før jeg har prøvd ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 22, 2011 Går fint å ta ut fjærbeinet hvis du får en kompis til å presse forstillinga ned mens du vipper fjærbeinet ut.. trenger ikke bruke fjærklemmer for den jobben, men derimot når du skal ha av fjærbeinslager og demper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 22, 2011 trenger ikkje noen kompis, bare og ha ei gjernstang, eg pleie bruke alu spett eller jekk stanga, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 22, 2011 Må bare ta en gjennomgang:1: Man Jekker opp bilen på begge sidene, for at stabstaget ikke skal stå i spenn. 2: Løsner på 2 stk muttere som ligger under propper/deksel under panser, og bolten nede på demper. 3: Presser ned forstilling for å få demper over nedre bærearm, og dermed er alt ute. Setter på fjærklemmer og løsner muttern på toppen. Hva er den umbrako-skruen som sitter inni mutteren til? Noe jeg har glemt her eller man må passe på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 22, 2011 det høres fint ut det, umbrakoen er for og holde gjen demper n¨år du skal løyse men vis du bruker muttertrekker slepper du det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 22, 2011 Dette høres litt annerledes ut enn min. I motorrommet er det 3 x 19mm bolter som holder hele toppen, med dei 2 øvre lenkearmer festet til. Så er det jo 16mm bolt til multilinken som holder de øverste lenkearmene fast. Da er det bare bolten i bunn av demperen. så skrur du topp skåla av demperen som er festet med 2x12\13 mm muttrer. å så topp lageret på demperen(19? pipe og umbrako) Det er vertfall slik på min 2003 audi a6 4b 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 22, 2011 ja det stemmer med dei 3 19mm men dei skal du ikkje røre, ta vekk dei to plat proppene og ta dei to 13mm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 23, 2011 Da har jeg prøvd meg på dette og det gikk greit å få løs. Men når jeg sammenlignet den gamle mot den nye demperen så er den nye 4 cm kortere på stanga!!!! Jeg må altså stramme fjæra 4 cm mere for å få på den nye demperen, er dette riktig? Selger sier at dette har de ikke opplevd før og garanterte at jeg hadde fått rett demper. Kan den gamle være så ødelagt inni at stanga er kommet 4 cm lenger opp/ut?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...