Slitasjevarsler piper ved oppstart. foran eller bak? audi a6 c4- 2.6

Anbefalte innlegg

Hei.

som jeg har nevnt over så har slitasjevarsler begynt å pipe vær gang jeg starter bilen om dagen. men tittet litt i instruksjonsboka og etter det jeg kunne se, så varsler den bare foran stemmer dette?

 

siden det er skiver og klosser bak, er det rart om den ikke varsler om det der også?

 

edit: rygget ut fra meg igår, kommer noe pipe/skrapelyder fra bremsene bak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun beleggvarsler forran på C4, men sjekk rundt baut for sikkerhetskyld! ;) Kan også komme av dårlig jording i varlsingsystemet, så er nødvendighvis ikke klosser. Men sjekk grundig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for svar:) Da gjør jeg det, Før jeg eventuelt kjøper nye klosser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tilfelle det er kabelbrudd (helt normalt) og klossene dine er fine, er dette oppskriften på å bli kvitt varselet en gang for alle:

 

Slitasjevarsler:

På instrumentpanelet har du en plugg med 26 pinner

Den heter A

Omtrent halvparten av ledningene er i bruk på den

A6 (brun med sort) går til høyre bremsekloss, over til venstre og deretter til jord

A11 (brun) på samme plugg går tilfeldigvis til jord

altså: om du bare kobler A6 sammen med A11 rett i pluggen med en liten ledningsbit: ingen mer varsling på bremseklossene

 

Plugg A som det er henvist til, er den grønne 26-stikkeren helt til venstre på panelet.

De to kablene det vises til, kan med enkelhet deles og loddes/kabelskoes sammen. Jeg gjorde dette når jeg hadde c4 og det fungerte helt knall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk begge to :) ja skal ta en grundig sjekk over klossene, men vil ikke begynne å fikle med kabelen bak instrumentet.. siden jeg ikke har så peiling på det. men er det ikke greit at den varsler når du blir slitt da? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er brudd i kabelen som går mellom instrumentpanelet og en av klossene får jeg bare ønske deg lykke til om du har lyst å bytte kabel. Det er mer jobb enn jeg liker å tenke på iaffal. :)

 

Dessuten har jeg en god vane med å sjekke klossene hver gang jeg legger om hjul, så varsleren trenger jeg sånn sett ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om det er brudd, må vel det være nermere klossene regner jeg med? skal vel litt til at det blir brudd i instrumentet eller?

 

i såfall er det ikke bare å la være å koble på den føleren når man skifter klosser, da vil den vel ikke pipe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, er i karosserigjennomføringene at de ryker. Og siden det er en enkel kurs (ikke en pr side) kan bruddet være hvor som helst. Personlig ser jeg på dette som å lete etter nålen i høystakken, derfor tenkte jeg at du skulle få tipset.

 

Edit:

Hvis du ikke kobler på, er ikke kursen hel, så da vil den fortsatt pipe. Funket sikkert bra når bilene var nye, men etter så mange år blir det bare armod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei.. takk for tipset :) ja kan tenke meg at det er en møkkajobb å skifte hele den kaelen da ja.. men får vel bare håpe at det ikke er brudd, tenkte som så om man koblet ut jord så ville den sluttet å pipe? funka værtfall på bmw men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, kretsen må være hel for å unngå varsel. :) Inne i klossene er jo bare kabelen hel for så å bli brutt når klossene slites nok. Mange kobler sammen kablene i hjulbuen for å slippe hele systemet, men om bruddet ikke er i kontakten eller selve klossene, vil man fortsatt få piping. Dette unngår man med "min" oppskrift. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åja var det som ble gjort da, missforsto jeg.. ble nok koblet sammen som du sier.. ja da gjenstår det bare å se :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som også relativt ofte skjer, er at pluggene inni selve instrumentet blir dårlige, og gir feilmeldinger. De kommer oftest (men ikke alltid) sammen med andre feil, så du er nok foreløpig heldig! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som også relativt ofte skjer, er at pluggene inni selve instrumentet blir dårlige, og gir feilmeldinger. De kommer oftest (men ikke alltid) sammen med andre feil, så du er nok foreløpig heldig! :P

 

Hehe, ja du mener det er kjent feil på disse moddelene?

 

nei har ikke merket til noe av det enda, da kommer det vel mer enn 1 varselampe regner jeg med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme varsel og fulgte igår oppskriften til Knut Arne Oppigård. Men det forsvant ikke desverre.

 

Kan det være ABS varsel jeg får? (selv om ABS fungerer som det skal)

IMG_0539.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har snakket med Vegard om dette, og det er mulig at ledningene er litt annerledes på A6 C4 kontra 100 C4 og S4 C4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ok.

 

Da skal jeg google litt til å se om jeg finner ut noe mer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg kanskje har vært heldig... glemte faktisk å sjekke over klossene på innsiden av skivene.. og di var en del slitt, så er på tide å få skiftet ut, så regner med at der er grunnen til at den varselampa piper, så da gjenstår det bare å se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.