92 Audi C4 2.3 - Nye bremseskiver, klosser og calipere bak

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal fikse bremsene bak på min Audi 100 C4 2.3 og jeg har noen spørsmål ang deler.

Jeg er ganske grønn når det gjelder slike ting, men har byttet skiver og klosser på bilen tidligere, og tenkte jeg måtte gjøre det igjen etter høyre caliper bak hadde hengt seg i vinter.

Hvilke deler trenger jeg hos Biltema?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Skivebrems/Audi/100/

66874 - Repsett bremsecaliper bak (kan jeg bruke dette?)

642632 - Bremseskive Audi Bak

659668 - Bremseklosser Audi Bak

Er dette deler jeg kan bruke?

Jeg prøvde å bytte skiver i vinter fra delebilen min (93 mod), men de passet ikke på min ettersom jeg hadde hjullager + gjenger til boltene i skiven, noe som delebilen ikke hadde, den hadde skiven for seg selv ikke hjullager og gjenger. Kan skiven ha rustet fast på navet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiva skal være løs, så den er nok rustet fast på navet ja. Dusj godt med rustløser og la stå i 1 døgn. Finn deg ein stor hammer og ein treplanke og slå til så løsner det nok.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være ærlig - repsett til bakcalipere er nesten meningsløst, det er omtrent alltid selve brekkmekanismen som ruster, og deler til den inngår ikke i repsettet. Man bør likegodt bite i det sure eplet og kjøpe nye calipere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

calipere og skiver fra biltema fungerer bra, men vet ikke helt om jeg ville kjøpt klossene der. Klossene jeg hadde derfra delte seg nemlig (noe jeg oppdaget etter 2 års bruk da jeg skulle bytte hjullager)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå byttet skiver og klosser, det ble biltema.. ;) Kan bytte klossene igjen senere hvis de blir et problem.. ;)

Caliperene må jeg nok ta til neste lønning fant jeg ut.. Hehe!

Det med at skivene hadde rustet fast fikset jeg med rustløser som Kim André Nygard sa.. Men ventet bare 30 min før jeg gikk løs på de.. ;) Noen kakk på hver side så falt de greit av.. :)

Var det veldig galt av meg å smøre på kobberpasta?

IMAG0261.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hverken bremseskiver eller bremseklosser fra Biltema holder mål (etter min mening). Klossene går i oppløsning eller bremsebelegget løsner fra metallet. Kjøp heller deler på mekonomen, Meca e.l. Selve bremsecalipperene fra Biltema er greie, har ikke hatt problemer med de.

Bruker selv Mintex eller Ferrodo klosser og AP Racing skiver (Brembo). Er meget fornøyd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobberpasta er greit, Molykote enda bedre. Legg et TYNT lag over hele flaten på spindelen. Ikke for mye da det vil bli tyntflytende når varmt og kan komme ut på skivene ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay! ;) Da må jeg ut i garasjen etter jobb :P Hehe! Tok ikke så veldig tynt lag :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda et spørsmål:

Jeg hadde et uhell i vinter, jeg brekksladdet rundt på en parkeringsplass og traff en fortauskant, se video:

http://www.youtube.com/watch?v=70ZWjuF4120

Og nå når jeg roterte navet med bremseskiven på så var den litt skjev.. Den flyttet seg ca 1 mm ved rotasjon, så da burde jeg kjøpe nytt nav eller noe slik? Eller kan jeg bare bytte hjullager.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan flyttet den seg? Var det slark i navet eller er det kast i flensen på navet? Om det er slakk så kan dette fikses ved å stramme lageret, er det kast så må navet byttes. Navet har delenummer 4A0 501 653 C.

BakakselA100C4.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke når jeg får tid.. ;) Er egentlig ikke sikker. Jeg tenkte ikke over det når jeg byttet skiver før alt var montert.. Så glemte jeg det igjen. Haha! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra man dokumenterterer alt :P

Jeg kjenner igjen smellet, bare at det gikk værre utover min bil den gangen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.