Grunning/behandling av karroseri?

Anbefalte innlegg

Driver å skal få vekk rust og diverse under bilen. Så lurer på hva som er greiest? Må jo slipe ned alt av rust til blankt stål.. Så, epoxy grunning etter hva jeg har skjønt? Men alt av gammel understellsbehandling som er der, og som sitter, gjør vel ikke noe skade? Eller skal jeg liksom slipe ned ALT? Og hva slags understells guffe burde jeg bruke?

 

Hva burde jeg bruke å slipe ned med? Negerkuse, sliperondell?

 

Bare å kaste ut erfaringer og tips.. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre sånn egentlig. Jeg veit jeg skal ha bort all rust, og få på ny masse under der.. Men hvordan og hva jeg skal bruke er jeg ikke helt sikker på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo komme med en liten personelig erfaring, da jeg spurte om det samme når jeg begynte på første golf-prosjektet mitt, og fikk til svar at alt måtte slipest bort for det kunne skjule seg rust under understelsmassen der den såg helt fin ut også, men på hele undersiden av bilen fant jeg kun rust der det var synelig, så om det ikke er noe showbil det skal bli holder det nok å ta det du ser, for grunninga som sitter der i fra før, er uansett bedre enn den du spruter på:P

 

Angående produkter, så er det vel greit med epoxy-grunning siden den er helt tett og rust som eventuelt sitter i porene får ikke tilgang på luft og vil ikke ruste mer, men ville kansje brukt brunox først som nøytraliserer rust? Og så er det jo alltid greit å punktsandblåse (eventuelt sandblåse store områder) der det har vert rust:)

 

Til å slipe, er stårbørste på vinkelsliper til å ta understellsmasse der du skal fjerne rust, og lamellskiver til vinkelsliper til å slipe vekk rust, for så å sandblåse, i alle fall den framgangsmåten jeg bruker:) Synest det funker bra, men er jo som sagt bare personelig erfaring, er ingen karosseriarbeider akkurat:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo komme med en liten personelig erfaring, da jeg spurte om det samme når jeg begynte på første golf-prosjektet mitt, og fikk til svar at alt måtte slipest bort for det kunne skjule seg rust under understelsmassen der den såg helt fin ut også, men på hele undersiden av bilen fant jeg kun rust der det var synelig, så om det ikke er noe showbil det skal bli holder det nok å ta det du ser, for grunninga som sitter der i fra før, er uansett bedre enn den du spruter på:P

 

Angående produkter, så er det vel greit med epoxy-grunning siden den er helt tett og rust som eventuelt sitter i porene får ikke tilgang på luft og vil ikke ruste mer, men ville kansje brukt brunox først som nøytraliserer rust? Og så er det jo alltid greit å punktsandblåse (eventuelt sandblåse store områder) der det har vert rust:)

 

Til å slipe, er stårbørste på vinkelsliper til å ta understellsmasse der du skal fjerne rust, og lamellskiver til vinkelsliper til å slipe vekk rust, for så å sandblåse, i alle fall den framgangsmåten jeg bruker:) Synest det funker bra, men er jo som sagt bare personelig erfaring, er ingen karosseriarbeider akkurat:p

 

Hørtes fornuftig ut, takk skal du ha!

Ang det å slipe ned alt, virker for meg også litt bortkasta, da det som sitter der, og ikke er løst eller noe umulig kan gjøre noe skade om en legger på nytt? Siden det ikke har rusta der på 21år...

 

Hva slags epoxy og understellsmasse bruker du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på denne:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt og funnet ut at denne skal være bra: POR 15. Har malt understellsdeler med den i dag og den var veldig lett å jobbe med, samt bra finnish. Skal være bra holdbart mot slag og bøy, så passer utmerket til understell. Det virker som solide greier, så er spent på holdbarheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt og funnet ut at denne skal være bra: POR 15. Har malt understellsdeler med den i dag og den var veldig lett å jobbe med, samt bra finnish. Skal være bra holdbart mot slag og bøy, så passer utmerket til understell. Det virker som solide greier, så er spent på holdbarheten.

 

Selve understellet mitt er sandblåst og pulverlakkert, så er mest karroseriet jeg tenker på.. Men funker vel det også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en blytung boks med sinkgrunning, og der jeg har malt på det, sluttet det endelig å ruste på Supraen.. (under/rundt bensinpåfyllingen) Jeg skal i hvertfall smøre på det der jeg kan under på Nazze når jeg skal til med noe under der! Skal også gjøre et forsøk med det på én av blekkene under lyktene, de er kronisk krakelerte og rustne! Fysj, hvor fæl Nazze har blitt igrunn! : rolleyes :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes fornuftig ut, takk skal du ha!

Ang det å slipe ned alt, virker for meg også litt bortkasta, da det som sitter der, og ikke er løst eller noe umulig kan gjøre noe skade om en legger på nytt? Siden det ikke har rusta der på 21år...

 

Hva slags epoxy og understellsmasse bruker du?

 

Jeg brukte hagmanns epoxygrunning som jeg tror er et greit produkt til en fornuftig pris, og så malte jeg over mer arcanol for mekanisk beskyttelse før jeg klæsja på no gammal kjempeseig guffe fra "Tectyl" som sikkert ikke er lovelig lenger:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte hagmanns epoxygrunning som jeg tror er et greit produkt til en fornuftig pris, og så malte jeg over mer arcanol for mekanisk beskyttelse før jeg klæsja på no gammal kjempeseig guffe fra "Tectyl" som sikkert ikke er lovelig lenger:p

 

Noe sånt? http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=780&product=8224

 

Hvordan er det å bruke sprøyte, når bilen står på bukker? Funker vel det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sprøyte når bilen står på bukker. Under blir vel litt vanskelig om du ikke får den i ordentlig god høyde? du vil vel ikke ligge med alt av produkter over deg? ;) sprøytetåke blir det alltids.

Alt er mulig om du er sta nok ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sprøyte når bilen står på bukker. Under blir vel litt vanskelig om du ikke får den i ordentlig god høyde? du vil vel ikke ligge med alt av produkter over deg? ;) sprøytetåke blir det alltids.

Alt er mulig om du er sta nok ;)

 

Har bukker som er 120-130 høye..heh Hvis det er noe problem..:P Eventuelt kan jeg dra den bort på løftebukken. Da har jeg jo ståhøyde..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vis du stikker bort til malerstua på slependen mikkel, så har de 2k epoxy fra lesonal til en fin pris, denne er fin å bruke,holdbar og holder mer en nok til dit bruk. angående tectyl produkter så har de et bredt utvalg i mange butikker på Rud: frimandahl,wurth,proffpartner osv. når det gjelder å fjerne rusta så funker stålbørsta som fler andre har nevnt ganske bra så lenge det ikke er for mye gravrust, da hender det at den ikke får med seg alt som ligger i rustporene. kan være greit å ty til sandblåsern da,eller i værste fall felle inn en bit vis det har gått litt for langt. vis du lurer på noe mer er det bare å slå på tråden =)

 

Mvh Christian Heffermehl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hagmanns epoxy grunning er kjempe fin å jobbe med og de selger den på bilextra :) har akkuratt brukt den på transporteren min :) eneste måten å bli 100% kvitt rusten på er å sandblåse. sånne rondeller fjerner bare 98% :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vis du stikker bort til malerstua på slependen mikkel, så har de 2k epoxy fra lesonal til en fin pris, denne er fin å bruke,holdbar og holder mer en nok til dit bruk. angående tectyl produkter så har de et bredt utvalg i mange butikker på Rud: frimandahl,wurth,proffpartner osv. når det gjelder å fjerne rusta så funker stålbørsta som fler andre har nevnt ganske bra så lenge det ikke er for mye gravrust, da hender det at den ikke får med seg alt som ligger i rustporene. kan være greit å ty til sandblåsern da,eller i værste fall felle inn en bit vis det har gått litt for langt. vis du lurer på noe mer er det bare å slå på tråden =)

 

Mvh Christian Heffermehl

 

Takk for det Christian, har prata med broren din nå også, og han skulle ordne noe greier til meg til en fin pris;)

 

hagmanns epoxy grunning er kjempe fin å jobbe med og de selger den på bilextra :) har akkuratt brukt den på transporteren min :) eneste måten å bli 100% kvitt rusten på er å sandblåse. sånne rondeller fjerner bare 98% :)

 

Sandblåser der det er værst.. Men heldigvis ikke noe graverende noen steder..bare overflate..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet "løsningen"... Fikk tak i en "kittfres" eller Die Blaster som den heter.. Det er bever'n sin. Den eter alt som er av understellsmasse og alt, bare spruuuter av gårde så blir det reint til stålet.. Deretter grunnes det med skikkelig 2K epoxy..

 

http://kemtek.no/storefront.php?pid=328&c1=373&c2=373

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.