Anbefalte innlegg

Etter et møte med asfalten, fikk jeg et ekstra hull i bunnpanna på bilen. : rolleyes Så nå må jeg jo bytte bunnpanne og fylle oppi olje, men hva slags olje er det de PD motorene skal ha?

 

Prøvde å lese meg til noe, og har kommet frem til 505.01, eller 507.00 godkjent olje? Noe annet jeg bør se etter? A3, B4?

 

A3 - For motorer som er utsatt for hard belastning, og/eller en helårsolje. Sjekk instruksjonsboka

B4 - For dieselmotorer med direkte innsprøytning. Sjekk instruksjonsboka.

 

Og hvordan er egentlig denne Biltema 5W-30 helsyntetiske olja?

 

Edit: Kan vel også nevne at bilen er chippet, og har rullet 240.000km nå (and still going strong) om det har noe å si

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det er en olje godkjent for pumpedyse er det bare å fylle på. :) Det MÅ overholdes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er det jeg har lest. Så vil finne en god olje til bilen :) Og som ikke koster såå mye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema-oljen kan brukes, da den tilfredsstiler 507.00. Det du trenger er noe som oppfyller 505.01, 506.01 eller 507.00. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er denne f.eks?

Valvoline SynPower XL-III, full synthetic, 5W-30. Som da har "approved under VW standard 504.00/507.00"

Og ACEA A3/B4

 

Men som jeg leser nederst "Can be used for all other VW specs, except for 505.01"

Bortsett fra 505.01?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De oljespesifikasjonene er litt rare, men jeg vet at 505.00 er vanlig olje, 505.01 er pumpedyse uten longlife, 506.00 er vel longlife utenom pumpedyse, 506.01 er pumpedyse med longlife, mens 507.00 er attpåtil for biler med partikkelfilter og dekker alle sammen såvidt jeg har skjønt. :) Det er ingen fare å bruke en olje for partikkelfilter/longlife selv om man ikke har partikkelfilter eller longlife-intervall, men naturligvis ikke omvendt.

 

Correct me if I'm wrong! Jeg vet ihvertfall bare at 507.00 duger uansett om det er pumpedyse, longlife, partikkelfilter, alle eller ingen av delene.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har altid brukt mobil 1 5w50 aldrig hatt noe tull med den ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil 1 5W-50 har ikke godkjenning for pumpedyse-motor og vil på sikt kunne gi stor slitasje på kamaksel m.m. på en PD-motor. På en "vanlig" motor uten pumpedyse, partikkelfilter eller longlife er den derimot helt utmerket. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, fikk vite at denne olja er for biler med partikkelfilter, noe jeg ikke har på min 2001 Audi A4 (tror jeg).

Så det er ingen fare å bruke denne olja? :) Ble fort så usikker da det sto så mange tall, frem og tilbake, med og uten og ditt og datt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har altid brukt mobil 1 5w50 aldrig hatt noe tull med den ;-)

 

Har du PD motor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk instruksjonsboka, der står det hvilke spesifikasjoner olja som bilen din trenger skal ha.

Fyll på det instruksjonsboka sier og bytt igjen om 7-10 000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Valvoline sin xL-III er en kjempe god olje !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Castrol på alle mine dieselbiler og er veldig fornøyd med det! :) Castrol 5w30 er en god olje! :=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol 5w30 er en god olje! :=)

 

? ?

 

Hvor mange forskjellige oljetyper har castrol med viskositeten 5w30 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har pd motor ja ;-) har kjørt bilen ca 100 000 km med mobil 1 5w50 etter att olje sila gikk tett med shell olje og aldrig hatt ett eneste problem etter på. snakka med en kompis av meg som jobba på møller og han bruker samme olje som meg, på samme motor og han har heller aldrig hatt noe tull med den olja...

hadde nettopp topp dekselet av i ren nysgjerrighet på hvordan ting stod til når eg skifta reg reim, å den kam akslingen såg meget bra ut i forhold til mangen andre eg har sett som har gått med shell olje hele sitt liv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med erfaring med AGIP 7007 SAE 0W-30 på 1,9tdi PD?

 

De gangene jeg har byttet olje på Passaten, har jeg satt vekk den jobben til det lokale verkstedet her, men tenkte jeg skulle fikse det selv nå. Tenkte da å kjøpe en kartong av Lars Georg Storsletten (tidligere medlem).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har pd motor ja ;-) har kjørt bilen ca 100 000 km med mobil 1 5w50 etter att olje sila gikk tett med shell olje og aldrig hatt ett eneste problem etter på. snakka med en kompis av meg som jobba på møller og han bruker samme olje som meg, på samme motor og han har heller aldrig hatt noe tull med den olja...

hadde nettopp topp dekselet av i ren nysgjerrighet på hvordan ting stod til når eg skifta reg reim, å den kam akslingen såg meget bra ut i forhold til mangen andre eg har sett som har gått med shell olje hele sitt liv.

 

A4 2000 modell med pumpedyse ?Er ikke så mange av de.... Så noen tråder du holdt på med en å byttet register på, en 110hk, den er hvertfall ikke pumpedyse.....

????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er da en a4 130 hk pd motor med 6 trins gear kasse og massa annet kjekkt som quattro å elektriske recaro osv

den andre som eg skifta register på tidligere for noen år tilbake var xdama sin 97 model...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som at eneste pumpedysemotor levert i A4 av det karosseriet er 115 hk (kode AJM), 130 hk kom ikke før i neste karosseri i løpet av 2001 ifølge delekatalogen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som at eneste pumpedysemotor levert i A4 av det karosseriet er 115 hk (kode AJM), 130 hk kom ikke før i neste karosseri i løpet av 2001 ifølge delekatalogen.. :)

 

Stusset litt på dette jeg også.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AJM og ATJ, fra 99 til 01 (begge 85kw, 115hk) er vel de eneste PD motorene til Audi A4 B5 vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vell 115 orginalt men er byttet dyser og turbo til det som sitter på 130 hk ;-) pluss digituning har vært oppi hjernen og lekt seg med ett extrem oppsett ;-)

kan få skilt nummeret viss dere ikkje tror meg ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.