#1 Skrevet Mars 21, 2011 Har merket en slags skranglelyd på min Golf 3 VR6 i det siste, som kommer fra venstre forhjul. Jeg jekket opp bilen, løsnet hjulet og fant feilen ganske så med en gang: ABS Kransen har løsnet, og står skeivt. Har Bentleyboken for denne bilen, og hvis jeg tolker den korrekt, så må jeg av med det de kaller hjulhuben for å komme til kransen, og når hubben går av, må lageret byttes. Har jeg oppfattet oppgaven korrekt, eller finnes det en enklere måte å feste\bytte ABS kransen på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 22, 2011 Ser det er denne kransen på denne som har løsnet. Må hele greien av eller får jeg tilgang til dette ved å ta av bremseskiven? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 22, 2011 På Golf 3 med trommel bak er det iaffal bare å løsne sentermutteren som holder hjullager og hele driten på plass, plukke av alt og så er abs-kransen bare presset inn på plass. Har dessverre ikke gjort denne jobben på bil med skiver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 23, 2011 Etter mye graving i forumer rundtom på verdsveven, så ser det ut som at ringen er skrudd fast på baksiden av "huben" (vist 2 poster over) som det heter på godt norsk, ved hjelp av 3 skruer. Dermed må hjulet, caliperen og bremseskiven av, før jeg fester ringen med nye skruer. Prøvde å få løsnet caliperen i dag, men boltene satt for hardt. Soaket de i 5-56, og lar de stå en stund, før jeg prøver meg igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 23, 2011 Jeg tok av begge mine på min 99mod IV'er forrige helg og endte opp med å kappe av hodet på boltene og borre de ut, etter å først ha knekt en 1/2" til 3/8" adapter og så rundet de skikkelig med umbrako-bit fra TengTools. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 24, 2011 Jeg har gjort dette på min. Og jeg klarte å løsne alle skruene greit men jeg vil anbefale å varme opp navet. Du må desverre presse ut navet av hjullageret for å ta av ringen Bruk masse varme på calipern, og ha en lang latmann med kraftpipe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 24, 2011 Ok, men så du noen mulighet for å feste ringen igjen? Ser bare ut som om min er løs, ikke ødelagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 25, 2011 Ok, men så du noen mulighet for å feste ringen igjen? Ser bare ut som om min er løs, ikke ødelagt. Ringen er festet med 3 skruer på framsia av navet, hvis ringen og gjengene på ringen er hele så slipper du å demontere navet Kjøp nye skruer på møller du, fordel om dem er i torx.. Skaffer du disse orginal skruene, så er dem selvgjengende, og kan være litt tunge å skru. Men det skal gå bra med en riktig størrelse skrutrekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 20, 2011 Ja, da er ringen festet igjen! Det var 1 skrue som gjengene hadde blitt strippet av og var helt løs. De to andre klarte jeg å tighte til litt hardere slik at de henger. Har tatt vare på den som var udugelig, slik at jeg kan finne en ny og erstatte den med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...