Anbefalte innlegg

Har merket en slags skranglelyd på min Golf 3 VR6 i det siste, som kommer fra venstre forhjul. Jeg jekket opp bilen, løsnet hjulet og fant feilen ganske så med en gang: ABS Kransen har løsnet, og står skeivt. Har Bentleyboken for denne bilen, og hvis jeg tolker den korrekt, så må jeg av med det de kaller hjulhuben for å komme til kransen, og når hubben går av, må lageret byttes.

Har jeg oppfattet oppgaven korrekt, eller finnes det en enklere måte å feste\bytte ABS kransen på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er denne kransen på denne som har løsnet. Må hele greien av eller får jeg tilgang til dette ved å ta av bremseskiven?

1H0407613B.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Golf 3 med trommel bak er det iaffal bare å løsne sentermutteren som holder hjullager og hele driten på plass, plukke av alt og så er abs-kransen bare presset inn på plass.

Har dessverre ikke gjort denne jobben på bil med skiver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye graving i forumer rundtom på verdsveven, så ser det ut som at ringen er skrudd fast på baksiden av "huben" (vist 2 poster over) som det heter på godt norsk, ved hjelp av 3 skruer. Dermed må hjulet, caliperen og bremseskiven av, før jeg fester ringen med nye skruer.

Prøvde å få løsnet caliperen i dag, men boltene satt for hardt. Soaket de i 5-56, og lar de stå en stund, før jeg prøver meg igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok av begge mine på min 99mod IV'er forrige helg og endte opp med å kappe av hodet på boltene og borre de ut, etter å først ha knekt en 1/2" til 3/8" adapter og så rundet de skikkelig med umbrako-bit fra TengTools.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort dette på min.

Og jeg klarte å løsne alle skruene greit :) men jeg vil anbefale å varme opp navet. Du må desverre presse ut navet av hjullageret for å ta av ringen

Bruk masse varme på calipern, og ha en lang latmann med kraftpipe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men så du noen mulighet for å feste ringen igjen? Ser bare ut som om min er løs, ikke ødelagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men så du noen mulighet for å feste ringen igjen? Ser bare ut som om min er løs, ikke ødelagt.

Ringen er festet med 3 skruer på framsia av navet, hvis ringen og gjengene på ringen er hele så slipper du å demontere navet :)

Kjøp nye skruer på møller du, fordel om dem er i torx..

Skaffer du disse orginal skruene, så er dem selvgjengende, og kan være litt tunge å skru. Men det skal gå bra med en riktig størrelse skrutrekker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da er ringen festet igjen! Det var 1 skrue som gjengene hadde blitt strippet av og var helt løs. De to andre klarte jeg å tighte til litt hardere slik at de henger. Har tatt vare på den som var udugelig, slik at jeg kan finne en ny og erstatte den med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.