1.8T AUQ 180HK med et merkelig ladetrykksproblem

Anbefalte innlegg

Det gjelder en 1.8T 180Hk AUQ som er TS Chippet. med TS Resirk. Problemet er att bilen skal lade 1.3 med chip, men ved pådrag så går den bare fort opp til 1.2-1.3 så detter den til 1bar å er stabil der. Den kan valse litt opp og ned men den holder seg ikke stabil over 1bar. Det har også skjedd att bilen er helt død ved f.eks forbikjøring i 80 km/t og att den plutselig livner til. Resirk er forsøkt blendet i tilfelle den skulle slippe forbi noe trykk.

 

Har blitt byttet plugger, bensinfilter og intercooler. samt att vi har trykktestet ørten ganger, og vi klarer ikke verken høre eller se noen lekkasje. Feilkode sier dog Trykkfall mellom turbo og gasspjeld.

 

Noen som har en ide her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde lignende problem på 2,5TDI der trykket varierte fælt rundt max ladetrykk. viste seg å være lmm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da går ann å ha det i bakhodet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lenge hatt et rart ladetrykk, dette var N75-ventilen som lakk igjennom innvendig, den ville jeg sjekket først da denne er billigst :)

Byttet til manuell boostkontroller, rett opp på ladetrykket, ikke noe variasjon :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har prøvd med en annen n75 med samme resultat. Den var dog brukt, men bilen var helt lik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å bytte alt av vakuumslanger og trykktestet? Finner ofte mye rart på de trykktestene på de bilene her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftmassemåler er også prøvd forresten. Vi har drevet å kjørt på trykk med trykkluft via en halvlitersflaske som vi delte i to og stappa inn på sugesiden av turbo, og slangene blir harde å fine, men vi klarer ikke å høre noe lekkasjer noe sted. Er jo mange små slanger på undersiden av innsuget der hvor flere andre har hatt lekkasje, men vi finner ingenting.

 

Kan en defekt MAP sensor kødde det til slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den noensinne ladet 1.3 hele veien ut da? Min gjorde akkurat det du beskriver der, opp til 1.2-1.3 og datt ned mot 0.9 mot sperra. Ingen lekkasjer å snakke om, tror mer på at mappet er lagt opp sånn for å skåne turbo. LMM-loggina mot sperra flowa akkurat det man kan forvente av de 190+ hestene en sånn simpel chip lover å gi på originale dyser...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den detter ganske fort ned til 1bar, uansett turtall, er snakk om att den kun er innom 1.2 - 1.3 et sekund eller 2, samtidig så har den drevet å kutta og han har mista gassresponsen helt når han skulle kjøre forbi et par ganger. så det må være noe galt en plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du skifta vacumslanger? Du vil ikke få det fram hvis du trykktester, det tar jo kun trykkslangene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den noensinne ladet 1.3 hele veien ut da? Min gjorde akkurat det du beskriver der, opp til 1.2-1.3 og datt ned mot 0.9 mot sperra. Ingen lekkasjer å snakke om, tror mer på at mappet er lagt opp sånn for å skåne turbo. LMM-loggina mot sperra flowa akkurat det man kan forvente av de 190+ hestene en sånn simpel chip lover å gi på originale dyser...

 

For å eliminere dette "problemet", kan du ta av slangene til N75 og plugge hulla til slangene, mens du har kontakten stående på. Da vil den lade fullt og hjernen styrer ikke trykket lenger. Du skal selvfølgelig ikke kjøre sånn, men du kan gjøre det for å sjekke om problemet ligger på den siden.. altså enten vakumlekkasje eller at softwaren faktisk er slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville IKKE dratt bilen ut på sperra med lukket wastegate....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med roar her, det er nok med litt for mye gass, så er ikke ladetrykket det du bekymrer deg over lengre for å si det sånn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg ble tipsa om det her på forumet selv, men jeg skal ikke si at dere tar feil da jeg ikke har teknisk kompetanse nok selv til å si om man kan ødelegge noe :) Jeg fant hvertfall min feil på den måten, og den motoren går enda med samme turbo..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TS mappen min var akkurar lik peak rett opp så datt den ned.Men min ville ikke peake mer en 0.9 og datt rett på 0.8-0.7.Har du prøvd og logge den da?For og se om den møter requested pressure?Blokk 115 på vagcom så ser du hva som er faktiske trykk og hva ecu sier den skal ha.Da finner man fort ut om det er noe som ikke stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en log fra cupraen som du ser har jeg mer enn hva ecu sier den skal ha men det er fordi jeg har map jeg kan justere selv,

 


Group A:	'002				Group B:	'115				Group C:	 Not Running	
	RPM	Load	Inj. On Time	Mass Flow		RPM	Load	Absolute Pres.	Absolute Pres.			
TIME					TIME					TIME		
Marker	STAMP	 /min	%	 ms	 g/s	STAMP	 /min	%	 mbar	 mbar	STAMP		
0.99	1440	27.1	4.92	13.22	0.59	1400	16.5	1020	1050			
1.79	1560	88	11.48	29.83	1.39	1480	77.4	1640	1050			
2.59	1800	102.3	11.07	37.86	2.19	1680	95.5	1720	1230			
3.39	2080	126.3	13.53	55.72	2.99	1920	112	1830	1440			
4.19	2400	151.1	16.81	74.42	3.79	2200	139.1	1960	1730			
4.99	2800	178.9	20.5	101	4.59	2600	166.2	2070	2080			
5.79	3320	191.7	25.42	136.97	5.39	3040	191.7	2110	2450			
6.68	3880	191.7	25.42	147.11	6.28	3640	191.7	2120	2520			
7.59	4400	188	25.42	157	7.08	4160	191.7	2090	2390			
8.39	4840	177.4	24.6	162.53	7.99	4640	181.2	2000	2230			
9.19	5120	168.4	23.78	164.17	8.79	5000	174.4	1900	2050			
9.99	5440	157.1	22.55	161.67	9.59	5280	162.4	1860	1990			
10.79	5720	150.4	22.14	162.03	10.39	5560	153.4	1820	1930

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TS mappen min var akkurar lik peak rett opp så datt den ned.Men min ville ikke peake mer en 0.9 og datt rett på 0.8-0.7.Har du prøvd og logge den da?For og se om den møter requested pressure?Blokk 115 på vagcom så ser du hva som er faktiske trykk og hva ecu sier den skal ha.Da finner man fort ut om det er noe som ikke stemmer.

 

Har ikke prøvd å logge, har ikke tilgang til vagcom, men har tilgang til VAS men den er nok litt mere tungvinn. Var det noe galt med TS chippen din da eller? hva endte du opp med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mappen er bare lagt opp slik for å skåne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke disse lade 0.9 orginalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å se en chippet 1.8t (som ellers er orginal) som drar maxtrykk til turtalls-sperren.

K03 greier rett og slett ikke å opprettholde ladetrykket på turtall når motoren svelger unna mest luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke disse lade 0.9 orginalt?

 

Nei.

 

0.6-0,7 er vel mer vanlig originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan høre med han som skal være med å se på bilen din om han kan ta med seg litt utstyr. Han har det du trenger for en logg og evnt fiks av program :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei.

 

0.6-0,7 er vel mer vanlig originalt.

 

Så 180hk'ern skal ikke lade mer? du blander ikke med 150hk? eier påstår noe annet her ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så 180hk'ern skal ikke lade mer? du blander ikke med 150hk? eier påstår noe annet her ;)

 

Ifølge Tolerancehidden skal den lade :

Audi TT / Audi A3 Turbo AUQ

0.3 - 0.4 bar / 3. gir fullgass @ 3000 rpm

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så 180hk'ern skal ikke lade mer? du blander ikke med 150hk? eier påstår noe annet her ;)

Beklager, my bad :) Stemmer nok som du sier. A4 B5 sin 180hk har helt identisk motor til 150hk. Eneste forskjell er software.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.