Golf iv 1.9TDI ATD går i nødmodus (tror jeg har funnet feilen)

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt problemer med at bilen min går i nødmodus. Dette har vært periodisk og kunne være borte i en mnd eller to. Men nå kommer den stortsett heletiden jeg kommer i en bakke og gir gass.

Har fått lest av feilkoder og fikk denne koden opp:

17964- Charge pressure control: negative deviation.

Har feilsøkt litt nå å blåst/sugd i vacumslanger og hørte en lekasje og fant ut det var den vacumslangen som går ned til en slags "actuator" med et stag som styrer en noe til turboen (vnt elns?)

Når jeg tar av vacumslangen som går på den svarte "bomba" og blåser/suger i den hører jeg lekasjen der nede, skal ikke det være helt tett der eller skal det slippe ut/inn luft der?

Prøvde også å bevege staget går veldig tregt og høres ut som småstein inni som skraper. Dette er vel ikke normalt? Skal ikke denne bevege seg slik som det staget som er ved innsuget/egr?

Legger ved bilde.

Takker for svar, haster veldig. Så vet du noe ikke nøl med å skriv!

22032011232_renamed_9893.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være denne "klokka" actuatoren. Noen som vet hvor man får tak i en slik og hva som passer hva?

Hvordan turbo har jeg på bilen? Golf 4 1.9TDI 101hk ATD motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vell egentlig ikke en løs del,men finner du en brukt turbo så er det nok mulig å flytte over

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som regel ikke dåsa som er problemet, er VNT mekanismen din inni turboen som sitter fast/går tregt.

Bytt turbo, så er problemet borte.

Kjent problem at de kan sette seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant nettop ut at det er "dåsa" som er problemet. Er et lite hull i bunnen på den.

Vet dere hvordan turboer som er like som man kan ta den fra? Fant noe på ebay, men det er til vnt 15 og 17. Vet ikke hvordan jeg har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at det er en Garret (GT1749V) turbo på bilen. Fant en side som påstår de selger "genuine" vnt ventil fra garret som vist nok skal passe vnt-15 og vnt-17 turboer.

Usikker om jeg skal bestille (mtp leveringstid). Er det kanskje noen som har en slik liggende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.