E-merking og merking av hovedlykter

Anbefalte innlegg

Var på biltilsynet idag for å vise Golfen etter jeg ble stoppet i teknisk og fikk feil på ettermontert xenon.. Har også FK R32 replica lamper, som har linser på nærlyset

Samboer reiste inn i dag tidlig og møtte opp.. En kontrollør kom ut, og hu fikk klar beskjed om at hu fortsatt hadde xenon på.. Han lurte også på hva de to midterste lysa var til. For dere som veit hvordan Golf 4 ser ut har den blink og tåkelys over hverandre midt i lykta.. Uansett, han visste ikke hva det var engang liksom, men like herlig påstod han at det var xenon, og kjefta samboer opp og ned, og hu måtte tilslutt bare dra.. Uten å få godkjent bilen..

Ringte faren min, som akkurat var på vei den veien pga noe jobb. Så han dro med seg bilen opp og buste inn, for å få klarhet i dette.. Fikk beskjed om å komme tilbake kl 12, da var klokka 10, for ny time.. Selvfølgelig var det uaktuelt, så de skulle finne han kontrollren som hadde sett på bilen, men han "fant" hu ikke.. Selvom pappa og samboer så at han stod borti gangen :P

Hvertfall, de fikk bilen inn i hallen med en ny kontrollør, og han fant jo såklart ut at det ikke var noe xenon i dem... Men, da var e-merkinga av lampene feil.. Lampene er e-merka, og det står på lyktehuset. Men det var visst ikke nok, det skulle stå på glasset også mente han.. Men han godkjente bilen likevel for denne gang. Men neste gang fikk jeg de ikke godkjent..

Så.. Hvorfor skal merkinga stå på glasset, på en klarglass lampe, når hele optikken og alt ligger i selve lampa? På en lampe med reflektorglass skjønner jeg det, men ikke på klarglass..

Noen som har en 4'er golf med orginale lamper som kunne sett om det står noe i glasset?

Han påstod altså at det skulle stå i glasset, men står ingenting om det i kjøretøy forskriften som jeg kan se... Der står det

Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbol C i henhold til ECE-reg. nr. 1, SC i henhold til ECEreg.

nr. 5 eller HC i henhold til ECE-reg. nr. 8.

b) Være e-merket i henhold til direktiv 79/532/EØF, eventuelt som endret ved direktiv

82/890/EØF eller direktiv 97/54/EF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i

nevnt i alt. a eller b.

:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa til deg så er det han sier bare tull, om lyktene er e-merket og e-merkinga sitter på plasten ikke glasset har nada og si.

De ringte meg ikke opp igjen heller.

Er nok en hel del heffalumper i den etaten der som har satt seg helt inn i lover og regler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa til deg så er det han sier bare tull, om lyktene er e-merket og e-merkinga sitter på plasten ikke glasset har nada og si.

De ringte meg ikke opp igjen heller.

Er nok en hel del heffalumper i den etaten der som har satt seg helt inn i lover og regler.

Jepp. Derfor jeg måtte sjekke forskriften også.. Og der står det jo ikke noe om det.. Og som du også sa, sjekke orginale Golfer å se.. Han begynte faktisk å skulle skru av fanger og alt for å få av lampene for å se etter noe merking.. :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en titt på mamma sin 04mod Skoda SuperB, den har jo orginale linselamper.. Dog uten noe som helst merking i glasset :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.