Registerhavari - bør jeg skifte topp eller hel motor? - 92 mod audi 100 2,3 aar

Anbefalte innlegg

hei. jeg har ett lite dilemma som jeg trenger litt hjelp til!

 

jeg har kjøpt en bil nr 2. en audi 100 2,3 quattro. var gåen vannpumpe sa selger. så når jeg fikk skiftet den så såg jeg at senterbolten til det nedre veiv hjulet var løs (register reima gikk ikke rundt) : bh :

 

så da sitter jeg og lurer på hva jeg skal gjør nå. jeg har to valg: : klø :

 

valg nr 1: fikse kilen og sette på registeret for og ta kompresjons test. er vell meget stor sannsynelighet at det er ventiler som er bøyd?

 

 

valg nr 2: røsk ut motoren og sett i en ny brukt en? (er det mye arbeid og få ut motoren? alt i front er demontert!)

 

 

 

all hjelp tas med STOR takk! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativ 3: Etter å ha gjennomført alternativ 1 og funnet bøyde ventiler, plukk av toppen, bytt bøyde ventiler og gi den en lett overhaling, sett inn igjen og du har praktisk talt "ny" motor for mindre penger og jobb enn å bytte hele greia. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen som har overhalt en topp til denne motoren før som kan gi en ca kostnad på dette?

 

 

jeg kom på en vesentlig ting! kile sporet til det nedre veiv hjulet er litt ødelagt.

 

bilde: ser verre ut enn i virkeligheten! macro bilde ;)

 

IMG_2924.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En overhaling inkluderer ihvertfall noen nye ventiler til et par hundre kroner stykket + 10 nye tetninger (rundt 150,- for alle), kontroll og ettersyn + evt. bytte av slitne ventilstyringer, men det er lite sannsynlig at det er på en slik topp som er så overdimensjonert og utsatt for så liten belastning. Mener å huske at det kom på rundt 2000-2500,- med plansliping og lett overhaling av en slik topp.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen fare på skade på stempel da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved registerremsbrudd på denne motoren - praktisk talt ikke. Det er stort sett alltid bare ventiler det går utover, de blir bøyd. Stemplene har jeg aldri hørt om eller sett har tatt skade..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen som har overhalt en topp til denne motoren før som kan gi en ca kostnad på dette?

 

 

jeg kom på en vesentlig ting! kile sporet til det nedre veiv hjulet er litt ødelagt.

 

bilde: ser verre ut enn i virkeligheten! macro bilde ;)

 

IMG_2924.jpg

 

 

Nyoverhalt topp kan kjøpes HER.

Hvordan står det til med kilen på svinghjulsdemperen? Denne kan ikke byttes da den er en del av demperen. Gjerne mulig å forsiktig sveise i og slipe til kilsesporet på veiva?

 

DSC00758.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan står det til med kilen på svinghjulsdemperen? Denne kan ikke byttes da den er en del av demperen. Gjerne mulig å forsiktig sveise i og slipe til kilsesporet på veiva?

 

hvor ligger denne da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor ligger denne da? : klø :

 

Er den knekt på din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kilen på svinghjulsdemperen? er det på veiva? fremme..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På svinghjulsdemperen (reimskiva fremme på veiva) er det en sporkile som skal flukte med sporet i veivakselen. Både kilen og kilesporet må være ok, ellers vil nok ikke timinga av registerert være konstant, da med de kjedelige følgene det har ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åå... kilen på hjulet er ikke der lenger : gråter : så nytt hjul ligger klart til og monteres. må bare få fikset kile sporet. prøvd med noe loctite. men det heftet seg ikke så bra. så nå lurer jeg på og prøve med sveis. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveis svært lite om gangen og la kjøle ned i håp om at du ikke får spenningen eller endret struktur i metallet grunnet varmen. I tillegg kan du (med fordel) skifte simmerringen på veiva.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville også klint på med megametall når du setter på reimhjulet, da med en mer eller mindre permanent løsning.

MEN det har blitt utført før og når dette tørker og herder.. DA sitter det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke mer enn ett lite pungt som skal til tenke i. gidd ikkje sitte og file te sporet i flere dager etterpå ;) sånn at jeg får kjørt en kompresjons test.. må bare bli ferdig på jobb først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja.. da har jeg sett litt mer på motoren. virker som at det er minst 3 ventiler som er bøyd!: bh : jeg tørnet veiva te att stempelet var på topp også tørna jeg kammen til jeg så når ventilene åpnet seg! og da var det det tre ventiler som ikke kræsjet med stempelet. og resten stoppet i stempelet.

så etter det jeg har shønt det så skal jo dette stemme.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beklager alle skrive leifer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er ingen nyhet at 2.3E-motoren bøyer ventiler når veiv og kam kommer ut av "sync".. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lov og leve i håpet tenkte jeg. men men.. blir hentet ny motor for og sette inn.. så får jeg heller tusle med denne motoren. :)

 

 

 

er det noe mann bør være ops over når mann tar ut motoren? tenkte og dele motoren fra gir kassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk jordingsledningen imellom chassis og det ene motorfestet(mener det er på førersiden), samt slangen inn til varmeregistret. Ellers er det å koble ifra alle ledninger som på alle motorer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tenkte heller på om det er noen av boltene til gir kassen som kunne være litt vanskeli. eller om jeg bør løsne hele motorfeste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trangt er det, men ikke værre enn at du klarer det med en fastnøkkel og et rør til forlengelse. To av boltene holder også starteren, så kan være greit å gjøre den klar, mtp. ledningene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja.. da er ny motor hentet.. men det hjelper lite når chrysleren takka for seg 1 mil fra førde! kjedelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg kjørt bilen hjem fra verkstedet for egen drift : rock : stor takk til Tor håkon vik på forumet for " ny " motor! : smil :

 

problemet løst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra :) Da regner vi med at den andre motoren kommer sterkere tilbake med litt snaks hengende på siden? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.