Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en corrado G60 for et par uker siden, og lurte på et par ting...

Bilen går ugjevnt på tomgang, dvs at det virker som den ikke går på cyl1, tar jeg av plugghetta forandrer ikke gangen seg i det hele tatt, men pluggen er tørr, og veldig sotete, der forøverig alle pluggene... målte kompressjonen på alle sylindrene, og den varierer fra 9,0-10, er dette riktig? med litt olje i, endret dette seg til 10,5-11,5, så jeg tengte at siden oljen er noe vrien å komprimere så blir nok trykker inni der noe høyere... dette er min 1. vw så jeg trenger litt hjelp... Jeg er sikker på at mange der ute har noen timer med g60 maskiner mellom hendene, så jeg hadde satt stor pris på litt hjelp fra dere... På forhånd takk... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan begynne med å sjekke tilstanden på fordeler og pluggledninger, sjekke at du har gnist på alle pluggene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket alle, det burde jeg jo absolutt ha gjort, det vet jeg... har en kompis som har et nytt sett liggene, pluggene er nye... når jeg tar av ledningen fra cyl 1 så gnistrer iallefall denne mot blokka, dessuten så virker det som juksinga jevner seg ut med litt turtall.... lot den stå å gå, til den hadde fått litt temp idag, å la den opp på 2,5-3tusen rpm, det kan jo være bare bedrag, men det vrika som om den gikk mye gjevnere da...

 

PS: er det noen som vet om en side med litt secrets ang kjørekomputeren? eller iallefallen bruksanvisning....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv med nye pluggledninger, gjerne plugger og. Fordi om det kommer gnist så er det ikke sikkert den slår rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skal gjøre det... en ting til: tenningsmerket? det sitter i det ovale hullet på girkassa? den tanna som står ned i hullet der, skal ligge overens med et merke på svinghjulet, eller tar jeg helt feil nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letteste måten å sjekke det på er å finne merkene og se at de står rett, på veiven er det et hakk som skal stemme med en liten pil på plastdekselet, oljepumpen finner du ved å se at rotoren står mot et hakket i fordeleren. Om kammen skal det være en prikk på baksiden av hjulet som skal stå vannrett på toppen(der den står mot blokk).

-Er nok ikke noe galt med kompresjonen siden alle sylindrene viser samme verdier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det ikke er noe galt med kompen, det blir fort litt jobb... men men bilen har jo gått 218" da, så hadde kanskje ikke vært så dumt med en overhaling..

Men tenningsmerket sitter vel i det hullet på girkassa? rett over svinghjulet...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en corrado G60 for et par uker siden, og lurte på et par ting...

Bilen går ugjevnt på tomgang, dvs at det virker som den ikke går på cyl1, tar jeg av plugghetta forandrer ikke gangen seg i det hele tatt, men pluggen er tørr, og veldig sotete, der forøverig alle pluggene... målte kompressjonen på alle sylindrene, og den varierer fra 9,0-10, er dette riktig? med litt olje i, endret dette seg til 10,5-11,5, så jeg tengte at siden oljen er noe vrien å komprimere så blir nok trykker inni der noe høyere... dette er min 1. vw så jeg trenger litt hjelp... Jeg er sikker på at mange der ute har noen timer med g60 maskiner mellom hendene, så jeg hadde satt stor pris på litt hjelp fra dere... På forhånd takk... :)

 

Hei

 

Er ikke meningen å lage Søndagen kjip for deg, men det hørtes ut som en voldsom høy komp. til G60 og være(tenker først og fremst på 10,5-11,5, men nå veit jo jeg så klart ikke hvor mye olje du har hatt i her men.. er ikke noen mengder som skal i når man skal komp-teste..), på papiret så skal G60 har 8:1 i komp. Men ved måling pleier den å ligge noe høyere, min lå på 8,8:1 på alle sylinderene når den var tipp topp.

NB! +merket i hullet på girkassa, er en strek, ofte med hvit maling over.har iallefall vært det på de tre jeg har vært borti..

Håper dette er til hjelp../Kim

(Hvis du skal gå over registerreima di så kan den her være greit og ha..)

reim2ly.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann..

Jeg hadde det samme problemet som du har for en uke siden...

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg justerte på tennings hjulet/reg.reim før jeg skjønte det ikke var der problemet lå..

Så da begynnte jeg å nappe i tennplugg ledningene å fant ut at det ikke var noe forskjell når jeg tok av nr.2, jeg hadde helt nye plugger så da gikk jeg rett på kablene.. Nytt lokk og ledninger hjalp ingenting å da hadde jeg gnist på pluggen. Da var det bare luft å bensin det sto igjen på, å da viste det seg at det vår bare tilkoblingen til dysa som hadde falt av...

Jeg vet jo ikke om dette er problemet hos deg men da har du hverfall en ting til å tenke på ;)

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for masse fine svar.... blir nok til god hjelp... men hva er det som kan forårsake høyere komp da? uten olje i sylinderne målte jeg alt fra 9,0/9,5/10 bar.

syntes det er litt rart at pluggen er sotete hvis den ikke får bensin på den sylinderen mener jeg... eller? har corradoen såkalt sevensiell innsprut, slik at kun den sylinderen som er på topp får åpen dyse, eller åpner/lukker alle på en gang?

(Bare en tanke...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for masse fine svar.... blir nok til god hjelp... men hva er det som kan forårsake høyere komp da? uten olje i sylinderne målte jeg alt fra 9,0/9,5/10 bar.

syntes det er litt rart at pluggen er sotete hvis den ikke får bensin på den sylinderen mener jeg... eller? har corradoen såkalt sevensiell innsprut, slik at kun den sylinderen som er på topp får åpen dyse, eller åpner/lukker alle på en gang?

(Bare en tanke...)

Digifant har ikke sekvensiell innsprut mener jeg.. Hvordan du har fått så høy komp har jeg ingen aning om, sjekk delenummer på toppakningen osv for å se om det er den orginale som er brukt..Det står på den fliken på pakningen som er utenfor toppen ved oljedampen/retur kanal til olje i blokka..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G60 har ikke sekvensielt sprut nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke har sekvensielt innsprut, så er det vel litt rart om den begynner å jukse når en ledning til dyse faller av... ville tror et den bare pøste på litt mer med de andre når lambdaen så at det var en mager blanding... eller? skal sjekke alle tenningspungtene en kveld, kommer så seint fra jobb, og bilen står nedsnødd, så det frister ikke så veldig...

 

Noen av dere fra arendals-distriktet kanskje? som har vært borti denne bilen før? en grønn metallic g60, med reg nr AR 68850? Bare lurte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke har sekvensielt innsprut, så er det vel litt rart om den begynner å jukse når en ledning til dyse faller av... ville tror et den bare pøste på litt mer med de andre når lambdaen så at det var en mager blanding... eller?

 

Hvis en ledning til en av dysene har falt av får ikke dysa strøm, og dermed åpner den ikke.... Har ikke noe med sekvensiell eller multipoint sprut å gjøre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sylinderne får jo luft fra hele innsuget, ikke bare et røret som er rettet til den sylinderen, den drar jo med seg bensin gassen fra alle dysene da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sylinderne får jo luft fra hele innsuget, ikke bare et røret som er rettet til den sylinderen, den drar jo med seg bensin gassen fra alle dysene da...

 

Kjønner ikke helt hva det er du mener her...

Hvis ikke dysa åpner, slipper den ikke inn noe bensin..så enkelt er det... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompresjonstest på en frisk G60 bør ligge mellom 9 og 12 bar. det viktigste er dog at den er gjevn og ikke skiller mer enn 1 bar mellom sylindrene.

Testen skal utføres ved oljetemp rundt 50-60 grader, det vil si lunken motor.

Alle tennplugger skal skrus ut

Gasspjeldet skal stå helt åpent hele tiden

Viktig å ha bra med strøm på batteriet, så man ikke får lavere og lavere spenning, som igjen vil resultere i lavere og lavere trykk....

Kjør på starter i minst 5 sek på sylinder, ikke stopp før måleren har stabilisert seg...

 

Dysene på G60 sitter i hver sin innsugskanal, så det er ikke teknisk mulig at bensin spres seg fra den ene sylindern til den andre... dyse på syl 1 gir kun bensin til sylinder 1!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Er ikke meningen å lage Søndagen kjip for deg, men det hørtes ut som en voldsom høy komp. til G60 og være(tenker først og fremst på 10,5-11,5, men nå veit jo jeg så klart ikke hvor mye olje du har hatt i her men.. er ikke noen mengder som skal i når man skal komp-teste..), på papiret så skal G60 har 8:1 i komp. Men ved måling pleier den å ligge noe høyere, min lå på 8,8:1 på alle sylinderene når den var tipp topp.

 

Ikke meningen å ødelegge tirsdagen for deg ;)

 

Kompresjonsforhold og kompresjonsmåling er 2 VIDT forskjellige ting..

 

Har du fått 8.8 bar på kompresjonstest er motoren i temmelig sliten forfatning dessverre.

 

Har målt forskjellige G60 motorer jeg har hatt oppigjennom årene, og de har ligget stabilt på mellom 10 og 12 bar ved komptest, og da med km rundt 150.000 ofte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene på G60 sitter i hver sin innsugskanal, så det er ikke teknisk mulig at bensin spres seg fra den ene sylindern til den andre... dyse på syl 1 gir kun bensin til sylinder 1!!!

 

Ok, siden dere sier det så... men hvis ikke corradoen har sekvensielt innsprut, så åpner og lukker alle dysene samtidig, hva da med de sylinderne som ikke har åpne ventiler... ligger bare gassen der å venter på tur da eller? Men uansett, jeg gidder ikke kranke mer om det der... filleting, jeg bare sjekker at dysa gjør som den skal jeg, at den er tilkoblet... Takk for hjelp!! håper den går som den skal snart... Ang kompen så er det litt forskjellige meninger her... men Ole sine tall stemmer sånn nogenlunde med mine, så håper du har rett ole, så kan jeg la være å tenke mere på det...

 

En anna ting jeg la merke til sist jeg holdt på, hvis jeg sto i motor-rommet å gav den litt turtall... ca 1500-2000, å slapp gass-spjeldet, så var det like før den stoppa... falt lissom veldig langt ned før den tok seg inn igjen... Kanskje dette bare er som følge av 3cyl gange, men kan jo være en årsak også, ikke vet jeg...?? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket vakumslangen til styreenheten? sjekket falskluft? byttet blå tempsensor? lambda? bensintrykk?

 

Mange ting det kan være....

 

Tallene mine stemmer ja, gjort dette "noen" ganger nå ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekket vakumslangen nei... men var innpå komputeren å sjekka ladetrykk... den ligger på 248 på tomgang... (har 68mm hjul laderen har gått ca 15000) men den skal vel ikke vise 248 (ca 15psi) da, på tomgang....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekket vakumslangen nei... men var innpå komputeren å sjekka ladetrykk... den ligger på 248 på tomgang... (har 68mm hjul laderen har gått ca 15000) men den skal vel ikke vise 248 (ca 15psi) da, på tomgang....

 

finnes forskjellige graderinginger på trykket. noe er i bar og noe er i psi

 

slangen til instrumentet er ikke samme som går til styreenheten, så trykket kan være riktig i instrumentet, men styreenheten kan få helt andre uriktige verdier...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slangen til instrumentet er ikke samme som går til styreenheten, så trykket kan være riktig i instrumentet, men styreenheten kan få helt andre uriktige verdier...

 

Nei ok... da så... da må jeg nok lete litt.. kanskje et bilde som viser hvor, Noen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan vise meg hbilken vakum slange som går til styre-enheten, med et bilde??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan vise meg hbilken vakum slange som går til styre-enheten, med et bilde??

 

 

Det er 2 vakumuttak på baksiden av gasspjeldet, den ene av disse skal gå til styreenheten. Det er viktig at riktig uttak brukes, da de 2 forskjellige uttakene gir litt forskjellig trykk/vakum i forfold til spjeldposisjen.

 

Jeg mener at det er det uttaket som sitter nærmest girkassa som skal brukes, men er ikke 100% sikker. det sitter ofte en lapp med tegning over vakumsystemet enten under panseret eller på frontplata i motorrommet.

 

Slangen går direkte fra gasspjeldet og til styreenheten som ligger plassert oppi vannkassa. Slangen skal være nøyaktig 1000mm lang og være orginal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.