#1 Skrevet Mars 24, 2011 (endret) Hei, har en 97 A6 som jeg anskaffet for noen uker siden. Da jeg kjøpte den stod den på noen 195-65/15 vinterdekk, men jeg byttet til noen 225-40/18 sommerdekk nå og ved tomgang er det absolutt NULL servo Det var litt tungt med 195 dekkene men nå er det mye verre. Om jeg setter den i fri og gasser, så får jeg masse servo og alt føles normalt. Noen som aner hva som kan ligge bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 24, 2011 Slakk servoreim? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2011 Lite olje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2011 Remmen er selvstrammende og driver også dynamo og evt. AC-kompressor, så den bør være grei om den ikke gir fra seg rare lyder. I tillegg til oljenivå, sjekk oljetype (oljen skal være klar/grønnaktig, IKKE rød) og tilstand (ikke skitten/gammel). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 27, 2011 Om det er lite olje skal den fortsatt være tung om han ruser den? Da er det vel større sjans for at pumpa begynner å bli dårlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2011 Ikke nødvendigvis, det kan være slik at man får større fart på sakene og får ut en del luft, men det virker lite sannsynlig at det er alt for lite olje. Gjetter på gammel/seig/skitten olje. Servopumpe skal uansett ikke være en slitedel, den blir ikke defekt med mindre den begynner å lekke eller har blitt brukt med feil oljetype. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 27, 2011 hmm, flott med litt feedback. Gammel olje høres ut som mulig årsak ja. Skal bytte reg reim på denne nå om en 2-3 ukers tid så får bytte servooljen i samme slengen. Mulig det blir en detaljert bildeguide av reg reimen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 12, 2011 Fant du noen løsning på dette? Sliter med det samme på en A4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 13, 2011 Disse bilene skal, så vidt jeg vet, være veldig kresne på oljetype. De skal IKKE ha syntetisk olje. Det er en egen mineralsk servoolje med grønn kork hos Audi om jeg ikke husker feil. Det fins uoriginalt også, men de fleste i rekvisitaforretningen aner gjerne ikke hva du snakker om, og kommer med den de syns er best. Dette kan jo forklare symptomene dine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 13, 2011 Jeg har bare brukt olje fra møller. G004000. Så tror ikke det er problemet mitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 4, 2011 Noen som har tenkt mer på dette ? Har samme problem også på min A4.. Bytta servoolje denne uka, men det hjalp ikke.. Slet med å få ut mer enn 3-4dl væske, så jeg tømte ut det jeg klarte to ganger gjennom slangen på bunnen av pumpa. Nå er oljen blank og grønn når jeg peiler i tanken. Fortsatt har jeg ikke servo på tomgang når motoren er varm.. Ved kald bil er det mye bedre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 4, 2011 Om du tar av servobeholderlokket og ruser motoren litt, skummer det i oljen? I så fall kan det tyde på sliten pumpe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 4, 2011 Bare som et tips til de som måtte trenge det. Servosystemet tar ca. 1 liter, ihvertfall på en typ44 uten nivåregulering. Husk fullt rattutslag begge veier et par ganger for å få tømt ut tannstangen for gammel olje. LHM+ oljen til det hydrauliske systemet på Citroen, kan kjøpes på Bilextra og koster ca. 80 kr. Har samme spesifikasjonene som oljen Møller selger, bare et tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 4, 2011 Finner man en olje som heter noe med CHF11S (ikke merke, men type) er det også samme type som den originale G004000. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 4, 2011 Skummet en del når jeg byttet oljen, men det ga seg igrunn etter noen minutter på tomgang... Har ikke sjekket etterpå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 4, 2011 Når det er luft der i starten fordi man har tømt er det helt normalt, men om det skummer opp til vanlig er det et tegn på at pumpen er sliten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 4, 2011 OK, da kan jeg ta å sjekke det igjen imorgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 5, 2011 Ble aldri noe bedre min. Fikk beskjed av en bilrekvisitabutikk om å kjøpe rød olje. Hvilket var helt feil.. Har denert systemet mange ganger og nå kjører jeg med møller sin lysegrønne olje. Sikkert samme type som refert til tidligere her. Selve tannstangen lekker så jeg har også tilsatt noe tannstanglekkasjestopper. Lucas oil tror jeg den heter. Får se hvordan det går videre:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 5, 2011 På B5en min så skummer oljen, har enda servo men er forberedt på at pumpen kan ryke rimelig snart.. Hyler gjør det og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...