Gåen clutch og svinghjul, enkelt å skifte selv? Golf V

Anbefalte innlegg

merker at clutchen begynner å bli slitt. ved full gass så stiger turtallet men ikkje farten, det tyder vel bare ein ting, gåen clutch.

er dette noko kan skifte sjølv eller bør eit verkstad ta det?? bør vel og skifte dobbelmassehjulet i samme slengen da det ristes kraftig i 5 gir ved full gass ved lavt turtall.

kor mange timer kan det ta å skifte alt??

 

bilen er ein golf v 1,9 tdi, ikkje dsg eller 4 motion

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal brukes spesialverktøy for å spenne opp trykkplaten før monteringen av clutchen, om du ikke har tilgang til det bør du velge et verksted som har det de trenger. Ellers er jobben ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke så hokus pokus å gjøre selv,4-5 timer om du ikke er veldig varm i trøya

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har bilde av dette spesialverktøyet?noe som kan lages sjøl?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for info. muligens eg lar nokon andre ta det sidan eg ikkje har det spesial verktøyet, kunne sikkert fint klart det sjølv men no midt i hus bygging og bilen er i bruk kvar dag, og eg har ikkje tid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er litt i stuss om clutchen er gåen. dei to siste dagane har den ikkje slura.

kan fint ligge i 70 og tråkke på gassen og bilen flytter godt på seg. slurer heller ikkje ved pådrag. kan det være dårlig trykk på clutchen???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drar fram denne igjen eg.

må clutchen spennast opp når den er montert i bil eller kan eg komme med den løs til eit bilverksted og få dei til å spenne den opp og ta den med heim att og montere den, eller vil det dukke opp problemer underveis??

frykter eg må skifte den snart og har fått pris på over 15 000kr å skifte det. så eg sparer ien del å gjere det sjølv men akkurat verktøyet til clutchen sliter eg med...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke spesialverktøy utenom ett sentreringsverktøy til en hundrelapp.

Husker vi hadde konkuranse på jobben brukte ca en time på svinghjulsbytte.

Blir ikke lettere enn dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke spesialverktøy utenom ett sentreringsverktøy til en hundrelapp.

Husker vi hadde konkuranse på jobben brukte ca en time på svinghjulsbytte.

Blir ikke lettere enn dette.

 

Så lenge det er en sac(selvjusterende clutch) skal denne spennes opp ved montering, det kan fungere uten, men clutch vil ikke ha forventet levetid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drar fram denne igjen eg.

må clutchen spennast opp når den er montert i bil eller kan eg komme med den løs til eit bilverksted og få dei til å spenne den opp og ta den med heim att og montere den, eller vil det dukke opp problemer underveis??

frykter eg må skifte den snart og har fått pris på over 15 000kr å skifte det. så eg sparer ien del å gjere det sjølv men akkurat verktøyet til clutchen sliter eg med...

 

Svinghjul må stå på bilen og deretter spennes clutch opp i mot svinghjulet :S

Bmw feks leverer oppspente clutcher i noen tilfeller da trengere en ikke verktøy for oppspenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problem selv, må bytte clutch og svinghjul. Bilen er en Golf mk5 1,9tdi. Jeg fant et sett med clutch + svinghjul ferdig montert opp mot hverandre på bildeler.no. Trenger jeg da fortsatt spesialverktøy, eller er er trykkplaten da ferdig oppspennt? Sto ikke noe om dette på bildeler.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.