#1 Skrevet Mars 24, 2011 (endret) Har veldig trykk i kjølevannet på min 01 A6 115 hk pd. Har kjølevann på max, starter opp og kjører litt og sjekker kjølevæske og det har sunket til min. Og når jeg tar av lokket så er det masse trykk og det freser ut på undersiden av exp tanken. Ser nesten ut som trykket går ut der når jeg kjører og. Kan dette være vannpumpe eller noe i den duren eller er det bare toppakning. Eller noe annet, forslag mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 24, 2011 Lukter toppakning lang vei dette ja. Mener det er ganske vanlig med toppakningshavari på 115hk pd motor. Er vistnok dårligere pakninger på dem enn de andre pd motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 24, 2011 Ja har hørt dette jeg og, men hvis jeg tar av lokket på exp tanken og ruser motor skjer det ikke noe. Det lukter ikke eksos av kjøevæske og ser ikke misfarget ut, er heller ikke sånn hvit guffe i oljelokket. Hvoedan sjekke om det kan være vannpumpe eller toopakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 25, 2011 Jeg har hatt toppakningshavari på to biler, og har aldri fått olje i vannet eller vann i oljen. Fikk bare et veldig trykk i kjølevannet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 25, 2011 Har hatt samme problem på samme bilen innen 3 måneder. Akkurat det samme skjedde hos meg, ved turbotrykk og høyt eksostrykk så forsvant vannet i dunken, kastet av seg under dunken ved skikkelig pådrag i 5. og 6.gir i motbakke, begynner og blåse kaldt og motoren kaster av seg vann. Skiftet toppakning 22.des og ting ble i orden igjen....men i kun 3mnd, da skjedde det igjen. (toppen ble ikke planet, noe den burde blitt) Så for 3uker sia rev jeg av toppen igjen, skiftet topp til en som hadde rullet 40mil. Skiftet topp i steden for å plane den jeg har, siden den hadde rullet over 300 000km, men kan fint planes og brukes igjen. Nå er alt gullende i orden, kjørt i 3 uker, ikke noe vannforbruk og alt virker i orden. Motoren det gjelder er en 115hk pd som er trimmet. Stålpakning er montert (dette får du nå ved kjøp av ny) Så mitt stalltips er, sett en slange på dunken (den tappen som vannet kommer ut) ned i ei flaske, kjør deg en grisetur og se hvor mye den kaster av seg, mens du følger med på varmen i varmeapp. Blåser det kaldt og den kaster av seg vann, riv av toppen, sjekk toppen med rettholdt og få den planet (greiest og gjøre det) jeg tipper du vil se at kompresjonen har gått i vannkannalene. På min hadde den blåst ut på alle 4 sylindrene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 25, 2011 Når man skifter toppakning og toppen er av aluminium bør alltid toppen planslipes. Er toppen derimot av støpejern kan man i 99% av tilfellene bare rengjøre den og skru den på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 25, 2011 Takker for bra svar, det høres stygt ut som det er toppakning ja. Bare håpet i det lengste at det ikke var det. Men hvor skadelig er det å kjøre med dette da. Og må vel skife regreim og da sålenge man tar den av, den er skiftet for ca 2 år siden. bolter til toppen og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 25, 2011 Takker for bra svar, det høres stygt ut som det er toppakning ja. Bare håpet i det lengste at det ikke var det. Men hvor skadelig er det å kjøre med dette da. Og må vel skife regreim og da sålenge man tar den av, den er skiftet for ca 2 år siden. bolter til toppen og? Ja, du bør absolutt skifte alt som har med regremmen å gjøre siden du allikevel er der inne. En ny regrem kan lage nye spenninger på løpehjul og slikt, som dermed kan lage ulyder - noe du ikke vil ha Du må også ha nye bolter, siden boltene er strekkbolter - kan brukes kun en gang. Det er veldig skadelig å kjøre med dette. Worst case scenario er sprukket topp... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 26, 2011 Ja, alu topper BØR planes ved skifte av toppakning osv, men dette ble ikke gjort denne kvelden, begynte klokka 1800 og var ferdig 0130 samme kveld, da var pakningen byttet, pusset over topp og blokk, skiftet olje og filte og ny frostvæske og ferdig luftet. Som sagt, alt virket knirkefritt i 3mnd, men så skjedde det igjen. Så toppen er sannsynligvis skakk og må planes, Så Ståle jeg har topp til deg hvis du vil kjøpe den og gjøre denne klar til montering, så har du en topp klar til montering ved bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 26, 2011 Ja, nå har jeg satt på slange på exp dunken og ned i ei 0,5l flaske. Kjørte en tur og flaska var nesten full, hadde sprutet over i motorrommet og men sikkert fordi korken ikke var helt tett. Så da er det vel bare å kjøpe slipesett, regreim og topplokks bolter. Er litt stramt budsjett her om dagen så jeg får vel itte kjøpe mer enn jeg må.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 26, 2011 Da har du garantert lekkasje på pakningen slik som du beskriver det , hvor langt har den gått? Merk det hvor mange kontroll hull du har på den gamle pakningen, dette ser du på venstre side mellom syl 1 og 2 hvis du tar av motordekselet er det en lipp som stikker ut mellom topp og blokk. Slipesett er ikke nødvendig hvis du kun skal skifte toppakning og bolter, for eksos med turbo og innsug tar du med opp uten og ta det av toppen, hvis det er første gangen du tar av toppen så er det litt kinkig, spesialt bak på toppen er det trangt. Også må du huske at turboen er skrudd fast i motorfeste på høyre side med en bolt du må ta på undersiden av turbo. Husk nytt oljefilter og ny olje som er godkjent for bruk på pumpedyse motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 26, 2011 Den har gått ca 240t, har akkurat skiftet turbo også så vet åssen det sitter. Men da trenger jeg bare toppakning og bolter og toppdekselpakning da. Bør sette på ny regreim og vel, den er byttet for ca 2 år siden husker ikke km men. Lønner det seg å sjekke eller bytte vannpumpe også, den ble også byttet ved forrige regreim skift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 26, 2011 Ok, da vet du åssen det sitter. Nei, har reg.reima kun gått 2 år hadde jeg fint brukt den i 3 år til eller kjørt 90 000km, min skal byttes om 30 000km, tenkte jeg skulle gjøre det i sommer, toppdekselpakningen brukte jeg også opp igjen, vannpumpa skal fint gå skiftene sine men man vet jo aldri.. jeg forsøkte alt før jeg byttet topp, vannpumpe,thermostat,ekspansjonstank, lokk på ekspansjonstank...til ingen nytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 26, 2011 Ok ,så du brukte opp igjen den gamle reima når du tok av toppen din. Men skal jeg plane den så må jeg vel av med innsug og eksos. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 26, 2011 Ok ,så du brukte opp igjen den gamle reima når du tok av toppen din. Men skal jeg plane den så må jeg vel av med innsug og eksos. Ja, brukt den opp igjen 2 ganger jeg. Bare å stramme reima korrekt etter boka Lykke til, kom tilbake med tilbakemelding på hvordan det gikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 26, 2011 Har ikke boka jeg.... Hva er korrekt framgangsmåte ved merking og stramming og div. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 26, 2011 Kreves spesial verktøy av låsing av kam og veiv, dette fåes kjøpt på ebay. På denne er det en hydraulisk strammer som skal monteres og strammes opp korrekt, skal være 4mm +1-1mm mellom toppen på strammeren og strammehjulet, også må de tre boltene på kamdrevet løsnes og skal stå i midtstilling når reimen er montert, gjør de det og alt stemmer kan alt draes til med moment. 3 bolter på kam, 25nm 1 mutter på løperulle 20nm 1 mutter på strammehjul 20nm + 45grader Er litt å tenke på ved montering av reim osv som du sikkert forstår. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 27, 2011 Oki, hadde en mistanke om at det var litt pes med den regreima. Har lest litt om merking og ikke bruk av spesial verktøy, men er ikke dette å anbefale. Spørs om jeg skal høre med han som hjalp med å skifte regreima sist, mulig han hadde det verktøyet der han jobber. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 3, 2011 Åssen gikk/går det her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 4, 2011 Her går det sakte i svingene gitt, har ikke fått gjort noe enda. Men må få gjort noe i løpet av kort tid. Bruker bilen litt, men kjører veldig pent og da blir det ikke borte mye vann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 19, 2011 Da er det faktisk begynnt å skje noe her gitt. Har nesten fått av toppen nå, så regner med å levere den til planing imorra:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 19, 2011 Høres bra ut anbefaler deg og kjøpe org.topp pakning eller pakning fra Motor-teknikk. Jeg har funnet ut at det er forskjellige ute og går, jeg knerta 2 stk Cortego pakninger som er en uorginal pakning som er av lavere kvalitet, kjølevanns hullene i pakningen var for store, så det ble mindre pakning ut mot kompresjonsen. Så med pakning fra Motor-teknikk nå, type Goetze så funker det fint (har sammenlignet org-cortego og goetze, goetze pakningen er helt lik den orginale, og hullene er identiske) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 19, 2011 oki, har kjøpt pakning fra Ecconor. husker ikke fabrikat på den men, håper den funker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 19, 2011 ok, bare sammenlign med den som satt der og se at den er lik. Husk riktig tykkelse på pakningen, og det kommer jo selvsagt ann på hvor mye dem planer toppen din...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 27, 2011 Har fått igjen topppen fra planing og skal montere dette sammen igjen, men så ser jeg på toppakningen at denne har forskjellige "inspeksjonshull" på siden av pakningen i forhold til den som sitter der. Hva har dette å si? Og noen som har over sikt over div tiltrekningsmomenter på topp, kam, kambukker, dyser og div til denne bilen. A6 2001 ajm motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...