#1 Skrevet Mars 25, 2011 Den sitter i en 90mod Audi 80Quattro med 3A-motor. Hørte 2 smell fra bakaksel under aks ut av et kryss, noen flere i neste rundkjøring, og i den siste rundkjøringa bare rakla det. Revers ser ut til å virke, ikke noe problem å få bilen i noen av girene, men det virker som utgående aksel til bakaksel "glipper" inni girkassa. Kan det være at Torsen-diff eller lager på utgående er defekt, noen med erfaring her...? Girkassekode er AKT. Er denne forresten kompatibel med kasse fra 88mod 80Q med 2,3L, eller har noen en sånn kasse liggende SOM VIRKER! Bilen har gått langt, og lengre enn langt, så er egentlig overraska over at det ikke har skjedd noe før... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 25, 2011 Du har ikke bare tatt et drivakselledd, da? Med motoren du har skal det litt til for at selve girkassa gir opp;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 25, 2011 Skal legge meg under og sjekke i ettermiddag. Regner med om krysset ut av kassa hadde ryki, så hadde mellomaksel falt ned. Ulyden når jeg forsøker å kjøre, kommer fra girkassesiden... Men lyd kan jo forplante seg i metall, bebeskrevne smellene jeg hørte før det stoppa, gjorde at jeg trodde bakakselen løsna... Tenkte på bakaksel også, men er jo begrenset med effekt i motoren, så regner ikke med denne har gitt seg. Har vel egentlig resonert meg frem til at selve girkassa fungerer, ingen skrapelyder, og den går fremdeles lett i gir. Virker som det er utgående et eller annet sted som har lagt opp. Får taue vraket hjem ikveld, og tilbringe litt tid under, så kanskje jeg finner noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 25, 2011 Kompabititet mellom gearkasser til B3 quattro-chassiene. På min bil sitter det AKT-kasse, hva annet kan passe...? (regner med girkassebytte er raskere enn å reparere, om feilen ligger der...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 25, 2011 tipper feilen ligger i ett drivledd eg ;-) du kjenner det bare med og kjenne på mansjetten. eller som eg gjorde drog til hånd brekket og satte den i første gir og slapp cluthen. så var det og se og en driv aksling gikk rundt noe den gjorde ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 25, 2011 Da er liket hentet hjem på henger, og plassert i garasjen. La meg under bilen på vei ned fra hengeren, fikk noen til å sette seg inn, dra på brekket, og slippe clutchen sakte ut. Ikke noe bevegelse på hverken foraksler eller mellomaksel. Holdt rundt girkassehuset mot mellomaksel, kjentes litt ut som om problemet lå der omkring. Alle gir ser ut til å fungerer, ikke noe skraping ved girskift, revers fungerer også ser det ut til. Så får forsøke meg på å skru av den delen av gearkassa som mellomaksel og thorsen-diffen sitter, og se om den har fått pussa tenna sine. Er det noen som har opplevd tilsvarende..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 26, 2011 Sjekk alle drivakselflensene om noen av de rotere med bilen i gir. Om indre drivknute ryker vil bare flensen rotere mens drivakselen står stille.. Been there, done that.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 26, 2011 snodig gear kassene ryker jo ikkje sånn med mindre den har fått sin del med juling ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 2, 2011 Da er girkassa ute av bilen, og eksaminert. Selve girdelen ser ut til å fungere, ingen spon eller løse deler i kassa. Men bakre delen, der thorsen-diffen sitter, der er ikke ståa like bra. Ser faktisk ut til at selve diffen har takket for seg! Noen som har opplevd det tidligere, trodde disse gikk for å være skuddsikre jeg..? Eller må man bare bruke kraftig nok skyts... Forsøkte å se på girene i diffen, mens jeg turnet utgående til mellomaksel, og ser ut til at disse er løse, går greit noen runder, så låser hele skiten seg. Skal forsøke å skru fra hverandre diffen (de 3 umbrakoskruene som er tilgjengelige) for å se om jeg finner noen årsak... Er dette et kjent fenomen, eller er jeg i eksklusivt selskap...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...