#1 Skrevet Mars 25, 2011 (endret) Jeg har en Passat 1,9 TDI, AVB motor, med lekkasje av kjølevann i EGR-systemet. Dette gjør at det kommer damp i eksosen og jeg må stadig etterfylle kjølevann. Har lest at en del her inne kutter ut hele EGR'en og erstatter med div EGR kit og power pipe. Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om moderne motorer og EGR, men på min bil er det jo også kjøling av eksosen før den går tilbake til innsuget. Kan jeg på min bil bare fjerne alt dette? Hva gjør jeg så med de to slangene fra kjølevannet? Skal jeg bare koble innpå en rørbit slik at vannet går tilbake? Og så kan jeg installere et slikt EGR-kit? Håper noen kan gi meg et godt svar på noen av disse spørsmålene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 26, 2011 Finnes vel ikke kjølevann på EGR systemet? EGR systemet sitter på innsuget på bilen, med et rør ned mot eksosen. På toppen av EGR systemet sitter det en vakum slange som styrer. Den åpner og stenger for eksos. (Sender eksosen tilbake til innsuget) Om du vil blokkere EGR (exhaust gas recirculation) på en enkel måte så kan du kappe av slangen som går på toppen av EGR, og sette i en skru i begge ender. Finnes også et kit du kan sette inn. Det vil da fjerne EGR'n helt. Et rør istedenfor EGR, og blind deksel på eksos røret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 26, 2011 Jo, det er noe kjøling. Vet ikke om det pr definisjon er en del av EGR, men lufta fra eksosen går iallefall igjennom. Den nederste flensen med to skruehull står mot eksosmanifoilen. Vannet kommer inn på de to rørene mot venstre. Etter å ha koblet av vannet her, har lekkasjen og dampen blitt borte. Antar derfor at det må være en lekkasje et sted inni dette rørsystemet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 26, 2011 Det er eksoskjøleren. EGR'en er den dingsen på toppen i bildet ditt, med den slangen på. Eksoskjøleren må du ha, så er bare å kjøpe ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 26, 2011 Hva trengs den til? Og hva er poenget med den hvis jeg kjøper et slikt egr-kit og blender eksosen?! Da har jo denne kjøleren ikke lenger noen funksjon... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2011 Du vil få feilkoder og lampe i dasj om du tar vekk egr funksjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 28, 2011 Noen som kan si meg om jeg faktisk trenger denne saken, eller om jeg klarer meg uten? Er takknemlig for alle innspill... :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 28, 2011 Du trenger IKKE EGR systemet, men du må nok lure hjernen til og tro den fortsatt er der... EGR-Står for Eksos gass resirkulering "På engelsk selvfølgelig;)", og dette systemer fører noe av de skadelige gassene i eksosen inn i innsuget, slik at det forbrennes:) Men du har også oljedamp i innsuget (Veivhus lufting) Eksos gass og oljedamp blander seg og blir til en seig masse og tetter igjen både innsug og innsugskanaler!! Mange som har gravd ut MENGDER av graut utav motoren med "Kols" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...