Slakke i bakstilling, noen som har "Split tegning" på bakstilling Audi B8?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en slakke i bakstillingen etter jeg monterte mine Eibach-Sportline fjærer.

Har lokalisert slakken, og den er på spindelen, der bakdemperen er festet. (FWD)

Bilde:

f1975aa1.jpg

Problemet:

Vi prøvde å løsne denne, men bilmekanikeren som jeg hadde med meg var skeptisk på dette. Da han mente at støpgodset på Audi ikke var beste sort. Vi løsnet bolten så vidt, og den hylsa som man ser mellom demperen og spindelen ble med ut. Vi skrudde max 1/4 runde, før vi prøvde å holde igjen hylsa, (som skal sitte igjen i spindelen?) skruddelitt til , men vi fant ut at vi skulle gi oss. Så vi skrudde igjen.

Bolten som sitter gjennom er stremt igjen godt, men likevell så ble det slakke der.

Idag så prøvde vi å skru på bare hylsa, og det kom spon ut, så er sikkert gjengene på denne som har gått. Skal bestille ny hylse på mandag. Håper det er denne, og ikke spindelen.

Men skjønner ikke helt hvorfor det skal bli slakke, når bolten er skrudd igjen(?).

Noen som har splitt tegning hvordan dette er bygd opp?

Delenr på hylsa/spindelen?

Håper på gode svar,

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1112.jpg

Stemmer momentet?

Bolt

150 Nm +180°

Always renew if removed

Vehicle must be in unladen position when tightening

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, hvilket program er dette? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, hvilket program er dette? :)

Bilde er fra etka, og teksten er fra elsawin, fant ikke så mye mer interessant dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løst=)

Det som rett og slett har skjedd er at når vi prøvde å løsne denne, for så å skru igjen. Så har gjengene på bolten blitt fulle av groms, og fikk ikke stremt igjen pga det. Nå idag så skrudde vi ut bolten, rengjorde den og gjengene i spindelen og stremte igjen med momentet som Jan Erik postet over. Nå ble det bra:D

Takk for svar:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra det løste seg, men hva mener han "mekanikeren" med dette?

Da han mente at støpgodset på Audi ikke var beste sort.

Har han tatt en metalurgisk test?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at det endelig ble i orden igjen Stian, skikkelig kjipt med ulyder og ting som ikke er helt i stand :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, lettet skuldrene endel dette ja. var skikkelig kvlm når jeg ikke fant ut hva dette var, men nå er det ordnet:D

Da får vi håpe at snøen forsvinner, uansett om det bare daler ned med snø her på Oppdal. Er vist meldt en halvmeter til uka:/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra det løste seg, men hva mener han "mekanikeren" med dette?

Har han tatt en metalurgisk test?

Det var hans erfaring, etter 5-6 år på bilverksted, gjenger etc har gått i støpgodset.

En med en hvit b8 her på forumet var inne med sin, der var det sprukket(!) nav av alle ting, org s-line understell.

Mer utdypende kan jeg ikke svare deg, men gikk bra med meg vertfall:)

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løst=)

Det som rett og slett har skjedd er at når vi prøvde å løsne denne, for så å skru igjen. Så har gjengene på bolten blitt fulle av groms, og fikk ikke stremt igjen pga det. Nå idag så skrudde vi ut bolten, rengjorde den og gjengene i spindelen og stremte igjen med momentet som Jan Erik postet over. Nå ble det bra:D

Takk for svar:D

Skal ikke den bolten byttes når den er blitt løsnet?

Ser det står "Always renew if removed". Kan det tenkes at det er en strekkbolt dette? Høres litt spesielt ut bak der men. Mulig "renew" betyr rengjør eller noe. :P

Kjedelig om denne bolten knekker nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står det, bestilte ny bolt idag. Så denne skal byttes, ja.rengjorde den å skruva den inn for å se at det var der problemet lå.

Men blir en løsning på dette nå:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! Greit å stille dumme spørsmål av og til. Kan fort spare mange kroner på slikt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, takl;) men var klar over dette selv denne gangen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.