Anbefalte innlegg

Har en 2003 A4 2,5 TDI quattro tiptronic med en utfordring...

Opprinnelig: Trodde jeg hadde fått vibrasjoner i høyre bakhjul, sjekka foringer selv og fikk sjekka dette av verksted. Fant ikke noe feil her.

Vibrasjonene kommer / ble oppdaget som følger:

• (Kjente plutselig sterk vibrasjon i det jeg da mente var høyre bak etter en rask tur over Valdresflya i fjor sommer. Fant da ingen feil, var borte dagen etter og har siden ikke funnet noe der men vibrasjonene minnet ganske bra om det som jeg kjenner nå. Er altså ikke sikker på om det kan ha startet da.)
  • Kjørte i kø i Oslo-området og fikk da opplevelsen av at det vibrerte ganske heftig i bilen under krypkjøring og når jeg stod stille med giret i Drive. Så kunne jeg slippe bilen 10 cm frem og lyden gav seg.
  • Har siden også funnet at lyden kommer periodisk både framover og bakover.
  • I tillegg oppstår det spesielt mye vibrasjoner når jeg kjører rundt 60 km/t
  • Mindre vibrasjoner ved lav belastning på kassa, mest ved ca 60% pådrag og kan forsvinne nesten helt ved fullt pådrag/høyt turtall
  • Vibrasjonene forsvinner helt ved kjøring i lave hastigheter (ca 40km/t) uten særlig belastning på drivlinja
  • Det virker som om det er mindre problem når bilen har stått/kassa er kald.
  • Opplever at det er (relativt) sterke vibrasjoner fra høyre bak når jeg kjører passe fort i høyresvinger.
  • Problemet er primært turtallsavhengig, men også avhengig av hastighet som beskrevet over.

Tiltak:

• Sjekka hjuloppheng og slikt bak
  • Har skifta olje på kassa (bilen har gått under 150' km). Det ble bedre en ukes tid for så å fortsette å bli verre.
  • Innimellom ørlittegrann hard på giringa men ellers vriker kassa helt fin. Hard på giringa vil jeg tilskrive "innlæringsproblematikk" etter skifte av olje på kassa.

Hadde det ikke vært for at det kan vibrere når bilen står stille i gir ville jeg gjetta på foringer i hjuloppheng, ubalanse i akslinger bak eller bakre diff eller noe slikt som var feil. Nå er jeg imidlertid mer og mer sikker på at det er automatkassa.

Det gjør at det føles litt slik: :shf:

Noen som har hatt tilsvarende problemer?

Noen som kan anbefale noen i Oslo-/Østlandsområdet som er gode på VAG automatkasser?

Noen som har en ide om hva dette eventuelt vil koste?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mistanke til at converteren er i ferd med å ta kvelden.

Noen som har erfaringer fra noen av disse:

Takknemlig for alle svar...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forskjell på kald/varm motor ? Har du symtomer som f.eks at turtall varierer ved jevn gass ? Noen feilkoder ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker du noe til det når bilen står stille, og i Park eller Nøytral?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig er feilen funnet! Etter lang tids leting og mye grubling både fra min side og fra orntli' fagfolk på flere verksteder. :)

Først sjekket flere verksteder problematikken uten å klare å lokalisere feilen. Så dro jeg bilen på henger til Morten hos Oslo Automatgear og han sjekka kassa grundig. Han anbefalte meg å ikke ta ut og overhale kassa da den virka meget bra. (Takk for grundig jobb!)

Siden har vibrasjonene har kommet og gått.

Historikk for den som ønsker å lære:

For to uker siden forverret ristingen seg til et nivå hvor armbåndsuret mitt begynte å lage lyd pga ristinga. Ristinga oppstår:

• Ved jevnt gasspådrag over litt tid.
  • Virker ikke som det er turtallsrelatert men mer relatert til hastighet. Det er mulig at det er noe endring i intensitet (amplitude) ifht turtall.
  • Kommer sterkere når bilen har vært kjørt i ca 20 minutter /varm bil

Fikk løftet bilen på en bukk jeg har tilgang til og gjorde følgende:

• Løftet bilen opp fra bakken
  • Skrudde av ESP
  • Satte bilen i gir på tomgang
  • løftet bilen helt opp og kikket under
  • Observasjoner:
  • Fremhjulene virker å spinne fritt -raskt

• Venstre bak henger litt på klossene

• Høyre bak går sakte rundt.

• Hører en liten lyd/murring som må komme fra gir, diff eller akslinger/hjul. Lyd og vibrasjon er lite hørbar på utsiden og vanskelig å lokalisere.

• Finner ellers ingenting uvanlig bortsett fra en ørliten bevegelse i aksling v.f.

• Nå går selvfølgelig girkasse i nødmodus, jeg rygger bilen ut og setter bilen i Drive og kassa slår uvanlig hardt inn.
  • Når jeg slår av og på ESP synes jeg at jeg hører noen klikkelyder (Jeg har jo ikke Haldex jeg? Finner ingen logisk forklaring.)
  • Prøver å kjøre men skjønner raskt at kassa er i nødmodus og stanser bilen.
  • Startet opp igjen => Ingen feilmeldinger, alt virker normalt.
  • Men når jeg nå kjører etter å ha parkert bilen i fem minutter så er all vibrasjon borte!

Når jeg så leverte bilen inn til Albjerk i Drammen klarte de relativt raskt å finne en slitasje i venstre drivaksel foran. Fikk vwaudi-club-rabatt i deleprisen tilsvarende mer enn to årskontingenter og lot dem ta jobben.

Nå, en knapp uke etter at jobben er gjort, finnes det ikke vibrasjon i bilen mer og den er igjen heeelt herlig å kjøre! Og jeg sparte tjue lapper på at girkassa er helt fin! Nå er jeg endelig sikker på at kassa er fin og bilen er straks klar for salg : ja :

Takk til alle som har bidratt!

: rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg har en kamerat med en bil som har omtrent de samme problemene som du hadde og jeg lurer på om jeg kan få svar på følgende spørsmål da det muligens blir jeg som får jobben med å diagnostisere hva som er feil på hans bil.

- Har vibrasjonene uteblitt og ikke kommet tilbake etter at du byttet drivleddet? Med andre ord: er du helt sikker på at det var drivleddet som lagde vibrasjonene?

- Var det ytre eller indre ledd som var dårlig når du byttet på venstre side foran?

Håper på svar.

Mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.