Er det forskjell på veiv til manuell og automat? - S6 V8

Anbefalte innlegg

Eneste er vel evt. hvis du har automat, men det har du vel ikke.. :P

 

Hei.

Hva er problemet vist det er automat??

Min manuelle S6 står på værksted i Årjäng/Sverige. Den har vært der siden November 2010.

Begynne å bli ganske lei hele opplegget.

De ha nå byttet motor. AEC er orginal motoren, har nå kjøpt ny AEC motor men de får den ikke til å passe pga svinghjulet. Viser seg at den nye motoren er til en automat kasse. Men det må da gå ann å bytte svinghjul, eller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Hva er problemet vist det er automat??

Min manuelle S6 står på værksted i Årjäng/Sverige. Den har vært der siden November 2010.

Begynne å bli ganske lei hele opplegget.

De ha nå byttet motor. AEC er orginal motoren, har nå kjøpt ny AEC motor men de får den ikke til å passe pga svinghjulet. Viser seg at den nye motoren er til en automat kasse. Men det må da gå ann å bytte svinghjul, eller??

 

Jeg regner da med at verkstedet er såppas opplyst at de vet at en motor koblet til automat ikke har samme type svinghjul som en motor koblet til manuell girkasse.

Motorer koblet til en automatkasse har noe som kalles flexplate, strengt tatt bare en tynn metallplate som har som funksjon å holde startkransen samt koble sammen veivaksling og converter. På en bil med automat er det converteren som samler opp energien som et svinghjul lagrer på en bil med manuell girkasse. Dette kan enkelt byttes over i de aller fleste tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner da med at verkstedet er såppas opplyst at de vet at en motor koblet til automat ikke har samme type svinghjul som en motor koblet til manuell girkasse.

Motorer koblet til en automatkasse har noe som kalles flexplate, strengt tatt bare en tynn metallplate som har som funksjon å holde startkransen samt koble sammen veivaksling og converter. På en bil med automat er det converteren som samler opp energien som et svinghjul lagrer på en bil med manuell girkasse. Dette kan enkelt byttes over i de aller fleste tilfeller.

 

Ja, de vet forsjell på flexplate og svinghjul til manuell, men de pratet om at det var 7 mm forsjell vist man byttet over svinghjulet. Jeg synes dette hører rart ut, iom at motor koden er den samme.

Det skulle være rart om Audi har laget egen motor til de forskellige kassene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På femmer'n er i hvertfall motor den samme, både veiv og blokk. Ikke sikker på om det er samme med V8'er, men tviler STERKT på at VAG har laget to utgaver! Bruker de svinghjulet fra den gamle skal det vel uansett gå bra? Dette høres merkelig ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På femmer'n er i hvertfall motor den samme, både veiv og blokk. Ikke sikker på om det er samme med V8'er, men tviler STERKT på at VAG har laget to utgaver! Bruker de svinghjulet fra den gamle skal det vel uansett gå bra? Dette høres merkelig ut..

 

I delekatalogen for V8-motorene til V8, S4 og S6 er det anmerket motor for automat og manuell.

Hva som faktisk er forskjellene aner ikke jeg (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

? det høres ikke bra ut, denne problemstillingen MÅ jo ha vert tatt opp før. Kan ikke være en foring eller shims eller noe som de kansje ikke ser skjøten på etter mange år med dritt?

De aller fleste av overnevnte ble vel faktisk levert med automat og eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

? det høres ikke bra ut, denne problemstillingen MÅ jo ha vert tatt opp før. Kan ikke være en foring eller shims eller noe som de kansje ikke ser skjøten på etter mange år med dritt?

De aller fleste av overnevnte ble vel faktisk levert med automat og eller ?

 

Pratet nettop med Sverige, de sier det er veiva som er 7mm lengere ut og denne lar seg ikke bytte.

Må nå kjøpe ny "manuell-motor"

Så: MOTOR V8 4,2 Aut TIL SALGS, kan levere den på døra vist jeg får den inn i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke stå en sånn liten "spacer" mellom motor og girkasse da? Veit at noen av motorene skal ha en slik.

Jeg synes det hørtes merkelig ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få dem til og dreie av svinghjuls flensen...Sikkert nok av galninger i sveriege som kan gjøre sånt: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få dem til og dreie av svinghjuls flensen...Sikkert nok av galninger i sveriege som kan gjøre sånt: rolleyes

 

Hvordan gikk det med denne?

 

Regner med det var pluggen i veiva som ikke ble terset ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter sensorene mot svinghjul og/eller veiv på samme sted på man og aut?

 

Til sammenligning har 2,5tdi R5 noen med triggersensoren mot en 5-delt plate på veiv mens andre har tilsvarende mot 5-delt utfresning i svinghjul. Da vil automatveiva passe på den manuelle men ikke motsatt. Kan tilsvarende gjelde på V8?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ta en titt når jeg får min v8 i hus, men jeg regner med det er triggerpinne på svinghjul uansett om det manuell eller automat, likt som 20vt motoren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.