#1 Skrevet Mars 31, 2011 Hei. Bilen har stått ei stund nå, og tenkte og kjøre den en tur i dag. Den starta som normalt, men etter ei stund steig tomgangen plutseleg til 2000 rpm, og etter ei lita stund til begynte den berre og ruse seg noko heilt sjukt, bilen gjekk av seg sjølv, og eg måtte bruke bremsen som gass på ein måte. Kikka ikkje noko særleg på det, eg berre kjørte heim igjen og parkerte bilen siden det regna ein del i dag, og dette ikkje akkurat er trafikksikkert! Nokon som har vore borti noko liknande eller kan fortelle meg kva det KAN være? Tomgangsregulatoren har muligens ikkje vært på sitt beste i det siste om det kan ha betydning. Det gjeld 2.3 10v. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 31, 2011 Skal ikke si at dette er problemet ditt, men det høres helt likt ut som da tomgangsregulatoren la på røret på den første Audien min - motorkode KU. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 1, 2011 Det kan nok stemme, trur motorkoden min er NG eller NF, men ein god del av delane er vel like så det same problemet kan nok oppstå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 1, 2011 Min også ruset seg, om det har var dårlig batteri eller om det hadde tappet seg helt ut. det jeg fikk høre om du restartet ecu med diagnose eller koblet fra batteriet el liten stund også kobler til batteriet igjen (må da så klart være bra med strøm på batteriet, eller så vil du skje det samme igjen) da vil bilen oppføre seg bedre. rolig på tomgang med oppstart osv.. vet ikke om dette går på audi 100? men du har kanskje ikke dårlig batteri? Edit: jeg skiftet det ut, og bilen ble mye bedre.. fungerte hos meg. audi a6 2.6 (c4) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 1, 2011 Hei! Eg har no prøvd og koble frå batteriet, og lar den stå eit døgns tid for så og prøve på nytt. Det høyres litt merkeleg ut, men det kan nok godt fungere. Batteriet mitt er nok ikkje det beste, det har tappa seg ut ein gong i vinter grunna lite bruk, men etter litt starthjelp har bilen fungert som normalt igjen. Uansett skal eg få prøvd meg med eit anna batteri etter helga, berre for og ha gjort det. Eg syns heile greia er litt merkeleg i grunn, for dersom det hadde vore noko med tomgangsregulatoren hadde vel ikkje tomgangen stege? Då hadde den vel heller vore ujamn, eller vore ekstremt låg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 1, 2011 jammen tomgangsregulatoren eller noe som blir styrt elektronisk på disse bilene og klarer derfor ikke å regulere seg tilbake til der den skal etter det jeg har skjønt, og det stemmer nok. men om du skifter til nytt batteri og om denne motoren din har samme funksjon som min, så vil du merke at den blir bedre på tomgangen og ikke vil ruse seg og leve i sin egen verden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 9, 2011 Det å la bilen stå utan batteri fungerte ikkje. Eg har ikkje fått prøvd med eit anna batteri endå, men eg har ein tremenning som meinte han hadde lest noke i Haynes manualen til desse bilane at det kunne vere noko inne i K-jet'en som forårsaka dette. Nokon som har fleire forslag til kva dette kan være? All hjelp blir satt stor pris på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 9, 2011 Sjekk tomgangsbryter og tomgangsregulator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 12, 2011 Kan denne tomgangsbryteren slå ut sånn at bilen gjer full gass? Las litt i den tråden eg linkar til under her, og mulig eg tolkar det heilt feil? http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=27194 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 12, 2011 Nå har ikke 2,3 10v tomgangsbryter av den typen der. Sjekk bildet. Dersom den ikke blir klemt inn, er defekt eller det er kabelbrudd blir tomgangen helt på trynet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 12, 2011 Ja veit om den der. Men dersom den er defekt, korleis kan eg finne ut av det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 12, 2011 Ja veit om den der. Men dersom den er defekt, korleis kan eg finne ut av det? Det er en ren av-/på-bryter; du må bruke et multimeter og måle den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 12, 2011 http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/262975-audi-a6-2-6-ruser-seg-ved-kaldstart.html kan ta en titt her, om dette gjelder din type motor aner jeg ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 12, 2011 http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/262975-audi-a6-2-6-ruser-seg-ved-kaldstart.html kan ta en titt her, om dette gjelder din type motor aner jeg ikke.. 2,6 V6 er en helt annen motor med et helt annen injectionsystem (= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 13, 2011 2,6 V6 er en helt annen motor med et helt annen injectionsystem (= okei ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2011 Takk for svar, har kikka litt i dag og kan verkeleg ikkje finne noko gale. Det kan ikkje vere ein lekkasje av noko slag dette då? Er det mulig at bilen for eksempel ber etter meir luft og derav får meir bensin, og har havna i ein ond sirkel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 13, 2011 for utenom de vanlige tinga som jeg ikke gidder å skrive da du ikke gadd å søke, så ville jeg sjekka om spjeldet ditt lukker ordentlig og at det ikke sniker seg noe luft gjennom feks tomgangsregulator når det ikke skal... dvs brytere på spjeld, tomgangsregulator m.m. For ordensskyld så er det tre måter man kan få en 10v til å ruse seg.. det er at gasspjeldet åpner seg, at det kommer noe luft rundtspjelt som ER oppmålt av "LMMen" eller at den går passe mager. Sist nevnter er svært sjelden, så da kan du velge.. Jeg kommer ikke på noen fler måter i farta hvert fall lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 14, 2011 Har sjekka dei spjelda inni innsuget liksom, og dei ser ut til å oppføre seg fint. Har også sjekka ein sånn slags pendel/krok inni luftfilterboksen. Og sjekka litt diverse koblingar etter ledningsfeil, blant anna på noko eg trur var ein tomgangsventil som står heilt foran på motoren, rett vedsida av oljepåfyllinga liksom. Men takk for tilbakemelding! Skal prøve litt meir! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...