Får ikke start. Batteriproblem? - 2004 Audi A3 2.0 FSI

Anbefalte innlegg

Får ikke start på bilen etter at den har stått rolig i et par dager. Gir er rar tikkelyd når jeg prøver å starte (se video) Måler 12,2 V, men iløpet av ca. 10 min bygger den seg opp til 14V. Med tenninga på måler jeg 10,8V. Skal det vær slik? Og den skal vel tåle å sto rolig i et par dager?

 

VIDEO: http://www.youtube.com/watch?v=YdIherSaFJU

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startmotoren som ikke klarer å slå inn.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startmotoren som ikke klarer å slå inn.?

 

Er det en teori? Isåfall, hva må gjøres? Jeg kan svært lite om bil, så har ingen aning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Definitivt for lav spenning på batteriet, sett på en batterilader så skal du se den starter fint imorgen tidlig :)

 

Saken nå for deg er å finne ut hvor snikstrømmen kommer ifra.

Evt. kan dette vært et engangstilfelle og du vil ikke oppleve problemet igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Definitivt for lav spenning på batteriet, sett på en batterilader så skal du se den starter fint imorgen tidlig :)

 

Saken nå for deg er å finne ut hvor snikstrømmen kommer ifra.

Evt. kan dette vært et engangstilfelle og du vil ikke oppleve problemet igjen :)

 

Har opplevd lignende problem i kuldetider. Da ville den nesten aldri starte på første forsøk, men på andre forsøk gikk det alltid :confused:

 

Snikstrøm? Mulig dumt spørsmål men, vil det si at jeg kan måle spenning hvis jeg kobler fra batteriet?

 

Bør ta ut batteriet når jeg lader det, eller la det stå i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du dreid litt på motoren pleier som regel det å hjelpe da ting setter seg bittelitt, samme greia her i kulden.

 

Nesten, du kan enten bruke et tangamperemeter og klemme over plussledningen og se hvor mye strøm som går etter at du har stoppet motoren. Eller du kan bruke et multimeter men da må du koble av polen og sette instrumentet imellom, dette må du gjøre riktig ellers blåser du sikringen i instrumentet eller selve instrumentet :P

 

Det kommer litt ann på hva slags lader du kobler til. Dynamoen som sitter i bilen kan fint 14.4 volt når bilen går, så hvis laderen din lader like mye eller lavere så går det bra. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et xenonkit og byttet ut til LED-lys de fleste plasser. Mulig litt jalla, kan noe av det være årsak til snikstrømmen?

 

Takk for hjelpen så langt, skal se om jeg får lånt meg en lader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ikke være grunn til det, hvordan har du koblet opp xenon-settet, via et rele eller rett innpå ledningnettet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det går via noe rele. Har jo en såkalt ballast, men det er vel ikke det samme..? |

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er det som er tenneren til xenonpærene, så uten å være sikker så tror jeg ikke det er feilkilden din.

 

Har du satt inn noe nytt i det siste, spiller/lys/bilstereo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjøre rele? Slags sikring? Jeg kan jo prøve å koble fra xenon å se om jeg får start..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil nok ikke hjelpe, det er fortsatt for lite spenning på batteriet. Det kan du kun løse ved å lade opp batteriet med en batterilader

 

Har du kjørt mye småturer i det siste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Siste uken har det kun blitt 5-10 min om dagen, og stått stille i et par dager nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bruker sikkert bilen din mer strøm enn den klarer å produsere. Sett bilen på lading inatt du :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er planen, men det er jammen ikke lett å få lånt seg en lader :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt så kan du få hjelp med å få den dyttet igang, så kan du kjøre deg en tur.

 

Chris: du mener det er startreelet som lager klikkelyden da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke hvilken del som lager klikkelyden, jeg vet bare den lyden kommer når det er for lite spenning til å dra motoren rundt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis feilen er pga lite strøm så er det nok startrellet som ikke får slått in helt. Det merker man enkelt om man legger hånden intill startmotoren mens man vrir rundt nøklen. Men syntes bare lyden var lit for kraftig til å være reelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På videoen så er jo panseret oppe og sikkert bildøren også, bilen er også parkert relativt nærme husveggen så det er plenti av overflater til at lyden reflekteres/kastes tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er det som er tenneren til xenonpærene, så uten å være sikker så tror jeg ikke det er feilkilden din.

 

Har du satt inn noe nytt i det siste, spiller/lys/bilstereo?

 

Det er jo de LED-lysene rundt omkring, men det var før jul. Fiklet en del med vindusviskermotoren for et par uker siden, men det er vel uvesentlig.

 

Har endelig fått lånt meg en lader. Er utrolig spent på om den vil starte i morgen, hvis ikke får dere høre fra meg igjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du også kan gjøre, når du får startet bilen er å måle ladingen på bilen(det gjør du bare ved å måle ifra batteriet), for å se om den lader som den skal, etter det så stopper du bilen. da ser du fort om bilen trekker strøm der og da på multimeteret, da vil tallene endre seg etter kort tid.. om det skjer så stjeler bilen strøm et sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du også kan gjøre, når du får startet bilen er å måle ladingen på bilen(det gjør du bare ved å måle ifra batteriet), for å se om den lader som den skal, etter det så stopper du bilen. da vil du fort se om bilen trekker strøm der og da på multimeteret, da vil tallene endre seg etter kort tid, så ser du om noe som stjeler strøm

 

Skal gjøre det. Men hva skal multimeteret vise med motoren på og av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si av da dette kommer ann på stand på batteriet, men jeg ville nå sagt over 12volt. Når motoren går kan du ha 13.8-14.4 volt, hvis du ikke har det kan du gi litt gass så bilen kommer over 2200 rpm, også måle på nytt etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GODE og dårlige(?) nyheter. Fikk start, null problem der. Kjørte meg en liten tur på 10 min, og målte deretter på tomgang. Da var det 16.3V, og iløpet av noen minutter var det steget til 17.2V. Er ikke det ALT for mye? :o Jeg ble litt skremt og slo av motoren, i tilfelle den ville lade seg enda mere. Når motoren er av måler jeg 15.3V.

 

Noe som ikke stemmer

 

Edit: Målte også på batteriet mens alt var koblet av. Da målte jeg 13V, men det steg sakte men sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, den var ny.. Det er laderegulatoren som sitter på dynamoen som bestemmer ladespenningen. Jeg vet de fleste er satt på 14.5 volt og du kan få tak i 15volt utganver, men 16volt og 17 volt var ganske høyt. Du som har en relativt ny bil har sikkert mye elektronikk i bilen og det spørs hva de systemene synes om denne spenningen.

 

Jeg ville tatt kontakt med møller og hørt hva de sier.

 

Du skriver at du målte 13V når alt var koblet av, mener du at du koblet fysisk av en av polene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.