Utetempmåler og varmeapprat lever sitt eget liv..

Anbefalte innlegg

Utetemperaturen som vises i displayet har i det siste begynt å leve sitt eget liv til tider. Den kan virke normalt, men plutselig detter den ned til ca minus 30-50. Og så varierer den opp og ned i svært lave temperaturer. Når dette skjer, er det umulig å stille inn en stabil kupétemperatur. Var på langtur idag, og erfarte at når utetempen begynner å vise slike superkalde temperaturer, så pøser varmeanlegget på med varmluft på maks varme, med mindre jeg setter klimaanlegget på Low. Men da kommer det naturlig nok kun kaldluft inn.

 

Jeg har søkt og lest litt på nettet, og vet at det finnes en temperatursensor både foran ved frontfangeren, og en ved luftinntaket til kupéen. Og at sistnevnte er veldig vanskelig å komme til siden den ligger langt baki bak dashbordet ved hanskerommet.

 

Har noen en formening om hvilken av dem som er gåen? Det er vel den i frontfangeren som er giver til utetemp-displayet? Og siden dette er på bærtur iblant så tyder det på at den sensoren er gåen. Eller?

Men det at utetemperaturen blir feil, skal det kunne føre til at klimaanlegget ikke klarer å gi riktig innetemp da? Den andre tempsensoren bak hanskerommet, hvilken funksjon har den?

 

Er det ikke slik at sensoren som måler innetemp er lokalisert i klimadisplayet, bak noen små riller?

(Jeg har en 2000 modell A6). Tror egentlig ikke innetempsensoren er gåen siden varmen fint lar seg stille inn i de periodene uteempen ikke er på bærtur. Men skjønner altså ikke hvorfor det bare pøses på med maks varme hver gang utetempen synker voldsomt. Det kan jo selvfølgelig være at systemet er satt opp slik at dersom det er -25 eller mer ute så blir det bare maks varme som kommer inne uansett. Men det virker jo rart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeapparatet/klimastyreenheten bruker vel begge sensorene som referanse.. Så når den som måler utetemp fucker slik den gjør, så blir det helt feil for styreenheten...

Jeg setter en 10'er på at utetempsensor er gåen, i og med at den oppfører seg slik den gjør med å vise alt for kalde temperaturer.. Min var også helt lik, på en 2000 A4 hvor sensoren var defekt.. Husker ikke om klimaanlegget oppførte seg slik som din men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er delenummeret på den sensoren i frontfangeren? Er det noen måte å "overhale" gammel sensor på, eller er det kun ny sensor som gjelder? Bilen går til tider litt nøkkete, og jeg syns den bruker mye bensin. Kan det at sensoren viser altfor lave temperaturer virke inn på motorstyringen? Eller har 1,8T-motorene egen innsugstemp-sensor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at denne sensoren ikke har noe med ECU og gjøre.. Kun til Klimastyreenhet..

Det du tenker på, kan være for eks en feil på G62, som gir vanntemp til ECU og instrument. Men ville kjørt en diagnose på dette..

 

Og ja, det er ny sensor som gjelder, tviler på at du greier å "overhale" den på noen måte... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takk for gode svar! :)

Skal gi en tilbakemelding på om det løste problemet mitt så snart jeg har fått skaffet meg ny sensor og sjekket.

Om noen har delenummer, tar jeg gjerne imot. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.