Hvordan skal resirkventil høres ut? (div videosnutter) 2,2 20VT

Anbefalte innlegg

Har en s6 2.2 som jeg sliter litt med om dagen..

Har problem med at bilen ikke drar rett etter girskift, men etter ett sekund kommer den..

Så sliter jeg også med at når jeg clutcher og slipper gassen så faller turtallet i bånn og rett opp igjen til normal tomgang.

Har søkt endel på forumet, men har ikke blitt klokere..

MEN, det jeg lurer på er om resirkventilen min er kaputt?? Fant en filmsnutt på Youtube der en har tatt ut ventilen sin, og den lyder AKKURAT som min!! Men min er jo inne?

Kan noen fortelle meg om denne er ødelagt, eller kanksje har en medvirkning til disse probleme nevnt ovenfor?

: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låten din sånn så fungerer ihvertfall ikke dumpen, den kan jeg ihvertfall med sikkerhet si.

Min motor låt også som den på motoren, selv med org. bosch resirkventil, byttet resirk og nå oppfører den og låter "riktig"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så den jeg har er ødelagt? Men hva har det å si ellers på kjøringa? skal man merke noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe mer om motoren eller om hvordan resirkventilen din ser ut så utifra lydklippen så går ladeluften tilbake og slår imot bladene til turboen, dette gjør at bladene bremses opp og når du gir gass igjen så må den bygge opp trykket på nytt. Det har blitt diskutert mange ganger før her inne om hvorvidt det er skadelig for turboen, og evt. hvor skadelig, men hvis du ser bort ifra det, så er det bare responsen som dette går utover.

Med en resirk som fungerer så tar den "imot" luften når du slipper gassen og slipper luften ut før turboen, da bremses ikke bladene opp og når du gir da gass så er allerede turboen i god fart og har raskere ladetrykk igjen.

Lyden kan være litt forskjellig, men en typisk erstatningsventil til den originale boschventilen i plast kan være en Forge ventil, den låter slik:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takker for svar! Da bytter jeg den med engang i morgen på jobb :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har du ikke skrevet om du har en original resirk,har du det bør du bytte denne.

Noen resirkventiler som brukes åpner kun når fullt trykk er oppnådd. På delgass vil du ha denne lyden som er turbo,n som bråstopper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal prøve og gi et eksempel på de forskjellige lydene. Eksemplene er satt litt på spissen, men jeg får ihvertfall tydelig frem lyden.

Andre må gjerne rette på meg :)

Lyden av en bil med ingen ventil: (surge)

Lyden av en bil med resirkulerende ventil: (resirk)

Lyden av en bil med åpen ventil: (dump)

Legg merke til at det finnes mange produsenter av slike ventiler og lyden kan variere

Lyden av en bil med en ventil som åpner for sent: (Flutterdump)

Nb: Etter 47 sekunder så har han justert slik at det er "riktig" lyd = Åpen dump

Har jeg glemt noe nå?: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme lyd i min s6 også før jeg skiftet resirkvent, den gamle bosh ventilen var pakningen sprengt i. skiftet til ny å alt ble bra.

merket også at ladetrykket ble lavere når resirk vent. var gåen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra videoer, dette var lærerikt! :-) Takk for hjelpen igjen, alle skulle vært like hjelpsomme som deg ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Michael :) de fleste i VACN hjelper hverandre her inne. Det er jo det forumet og klubben handler om, dele vår kunnskap, erfaring, mening, samt tips & triks :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det orginalventil med røket membran så så har du nok en lekkasje og, så hvis du bytter den så blir nok motoren litt friskere og :)

Jeg har resirk men lyden er ikke som i video nr. to hvertfall, heller som nr1 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilen er original Bosch hvertfall, har kjøpt ny resirk-ventil nå så får jeg se hva som er galt med den som står i :-)

Det som også er rart er at bilen går som bare det til tider, og noen ganger dårlig..

Displayet viser 2.5, (1,6 bar?) i trykk selv om den går dårlig og når den går bra.

Har dette noe med resirk ventilen å gjøre?? Blir så frustrert at bilen ikke går 100% hver dag, varierer fra dag til dag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis displayet viser 2.5 bar = 1.5 bar ladetrykk så kan jeg ikke uten videre forklare det.

Bytt den resirk-ventilen først også ser du. Hvis det ikke hjelper så må det bli å prøve det standard-svaret vedrørende lete etter vakuumlekkasjer ved å lytte (som kan være vanskelig da motoren går) Eller at du lager til deg noe å tilfører trykkluft via en kompressor og en colaflaske.

I tillegg så har jeg også måtte bytte N75-ventil fordi den av og til ikke gikk som den skulle. Viste seg at ventilen var delvis ødelagt så den slapp ut litt luft nå og da og dette slet hjernen med å korrigere. Jeg hadde riktignok varierende tall i displayet når dette skjedde, men nå er det ihvertfall nevnt så du kan ha en ting til å kunne sjekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg bytter resirk-ventilen etterpå og prøver å se etter lekkasjer.. Hvis ikke dette hjelper kjøper jeg ny N75 ventil.

Noen i norge som selger disse til grei pris?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sikkert også låne en ventil av en eller annen du kjenner før du kjøper..

Hvor du kjøper de er nok ikke jeg den rette å spørre, det er nok noen andre her inne som vet det bedre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert det, men nå har jeg allerede kjøpt en.. Skader jo ikke med ny ventil uansett :) Skal sette inn den nye å så prøve om det er noe forbedring, og evt. trykkteste slangene på jobben for å se om de holder tett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen du beskriver tror jeg de fleste S-eiere opplever fra tid til annen, hos meg har det vært både plugger, coiler, POS'er og coilstammer som har vært problemet. Bilen oppfattes også som særdeles værsjuk til tider. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har problem med at bilen ikke drar rett etter girskift, men etter ett sekund kommer den..

Så sliter jeg også med at når jeg clutcher og slipper gassen så faller turtallet i bånn og rett opp igjen til normal tomgang.

MEN, det jeg lurer på er om resirkventilen min er kaputt?? Fant en filmsnutt på Youtube der en har tatt ut ventilen sin, og den lyder AKKURAT som min!! Men min er jo inne?

Kan noen fortelle meg om denne er ødelagt, eller kanksje har en medvirkning til disse probleme nevnt ovenfor?

Min høres også ut som denne.. får bytte. Resirken høres ut som den slipper luften ut i flere omganger. Synes det høres litt kult ut jeg da :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg personlig synes det øverste lydklippet er best, sikkert skadelig for turboen men også barskest, kostær å værra kær vettu :cool:

Dump er forbeholdt vålvo-rånære og sånn - Min egen personlig mening

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jeg som har filma og lagt ut det klippet der, og kan jo legge til at hvis du har vært på Biltema og kjøpt Forge Replika resirk.ventilen, så må du åpne den, ta ut stempelet og smøre opp tetningen rundt stempel og veggen inni ventilen da den er dårlig smørt originalt. Hang seg opp i både åpen og stengt stilling før jeg fikk smørt:p

Lyden som kommer fra turboen er når gass-spjeldet stenger. Da får "trykklufta" bråstopp, og returnerer til turboen, og dabber frem og tilbake.. Når turboen bråstopper sånn, så slutter den også å suge luft gjennom LMM, som da tror at det ikke trengs særlig med bensin, derfor virker det som om bilen dør litt av rett etter du slipper gassen..

Håper dette svaret kan hjelpe litt:)

Og ang. N75 så koster den rundt 1000 med ansattrabatt på møller..

Fått bytta resirk. og prøvd bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert det, men nå har jeg allerede kjøpt en.. Skader jo ikke med ny ventil uansett :) Skal sette inn den nye å så prøve om det er noe forbedring, og evt. trykkteste slangene på jobben for å se om de holder tett.

Husk å ikke skru på maks, så du faktisk blåser slangene. Holder med å skru 1 bar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg byttet ventilen å det hjalp betraktelig med tanke på girskift problemet jeg hadde :)

Nå lugger den ikke mellom hvert girskift, og gjør jobben sin som den skal.

MEN, bilen går fortsatt dårlig til tider.. går noen ganger veldig bra å drar godt, og enkelte ganger vil den lissom ikke helt. Mistenker en lekkasje ett sted.

Jeg skal trykkteste i morgen på jobben, har diverse plugger og måleutsyr som jeg skal bruke.

Men vet ikke helt hvor jeg skal plugge og hvor jeg skal ha "målepluggen".

Noen som har gjort dette før å kan forklare hvem slanger som plugges osv.?

Hadde av den slangen som LMM og filter står på i går, ingen sprekker som jeg kunne se. Men er vel den slangen som går ned fra turbo som skal trykkes? Altså den som går fra turbo til IC og videre til innsugslangen? Alt dette er vel en og samme slange?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser 034-motorsport har en N75 ventil til 107$ - 590NOK. Tror jeg bestiller derfra hvis trykktestinga er OK.

Men hva er anbefalt av H eller J ventil? Har hørt H ventilen kan gi høyrer turbotrykk og dermed risikere nødmodus. J-ventilen er vel original, tror det blir den jeg går for hvis det blir aktuellt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt hjem fra jobb, å den går helt elendig i forhold til hva den skal.. Jeg håper virkelig at det er en lekkasje e.l som forårsaker dette! Er litt lei av at bilen går som en dass men fortsatt suser som bare det fra turboen :-( Blir nesten som ordtaket: "Bråker mer enn det går"!

Hvis noen i Østfold har peiling å lyst på en testkjøring så bare rekk opp hånda :) Tar imot hjelp med åpne armer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik høres min ut. noe ala din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.