1,8T som går dårlig og lugger litt...

Anbefalte innlegg

Det er snakk om en A6 1,8T som er chippet. Den har 034-downpipe med racecat samt større eksos bak til midtre potte, Bosch 5DPOR tennplugger, N75H-magnetventil, Forge resirk og K&N innsatsfilter. Har hatt dette oppsettet siden februar. I begynnelsen gikk den godt, men nå kjennes den som om den var standard. Syns den bruker mye bensin også, og ved 3/4 gasspådrag så lugger den litt.

 

Jeg får opp følgende feilkoder:

P0140

P1114

P1113

 

Har ikke vagcom, så får ikke dekodet disse. Men har søkt litt på nettet.

 

Antar potensielle syndere er LMM, vakumlekasje og lambda, blant annet.

Men jeg skiftet alle små vakuumslanger jeg kom over før motoren ble oppgradert, fordi mange av de gamle var morkne og sprukne. Så ville tro at det er ok? Det ser ut for at feilkoden for lambda gjelder bakre lambda. Det at denne ikke fungerer som den skal, skal det kunne påvirke ytelsene? Slik jeg har forstått det er det bare en dobbelsjekk for å se om katalysatoren virker skikkelig, og tidlige 1,8T hadde jo ikke denne ekstra-lambdaen engang..

 

Dersom LMM, burde det ikke vært en feilkode på den?

 

Kan det evt være en annen logisk synder enn de jeg har foreslått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

P0140 = 16524

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) faulty

Possible Causes

Wiring/Connectors from/to Oxygen (Lambda) Sensor Bank 1 Sensor 2 faulty

Oxygen (Lambda) Sensor Bank 1 Sensor 2 faulty

Possible Solutions

Check Wiring/Connectors from/to Oxygen (Lambda) Sensor Bank 1 Sensor 2

Check Oxygen (Lambda) Sensor Bank 1 Sensor 2

 

 

P1114 = 17552

P1113 = 17521

Possible Symptoms

MIL On

Possible Causes

Faulty O2 Sensor

Wiring Harness Issue for O2 Sensor

Possible Solutions

Inspect O2 Sensor and Wiring Harness. See Repair Manual.

 

Ser ut som lambdaen er faulty ? Om du mener den får for mye bensin så stemmer vel det.

Faulty LMM kommer ikke opp i vagcom nei. Er bare å dra ut kontakten på LMM å teste. Går bilen fint da, så har du synderen.

Ofte coilene / tenningsmodul kutter ved litt pådrag, og oppfører seg normalt i vanlig kjøring

Har ca samme problem som deg, som jeg spør om her

Eller evt. tett katalysator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katalysatoren er hvertfall ikke tett, siden det er montert ny 034-downpipe med integrert racecat. Men på denne downpipen er katalysatoren plassert etter begge lambdauttak. Noe som får lambdasonde 2 til å tro at katalysatoren ikke fungerer.

Det blir litt som når man har en racepipe som erstatter katalysatoren. Jeg leste litt på nettet om dette, og en quick-fix skulle være å sette på et distansestykke ved lambdasonde 2. Dette har jeg gjort. I flere tråder som omhandlet dette, virket det som om det ikke gjorde noe om man fikk feilkoder på lambdasonde nr 2, da det ikke ville påvirke effekten. Noen valgte sågar å koble ut denne lambdaen til friluft, og plugge hullet i eksosen. Det er visstnok lambdasonde nr 1 som er viktig for bensinblandingen, nr 2 er bare en dobbeltkontroll på at sonde nr 1 samt katalysator fungerer som de skal.

 

Så det er derfor jeg lurer på om feil ved lambda 2 virkelig kan føre til at bilen går dårlig og bruker mye bensin...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå fra en amerikansk side, at P1113 og P1114 er feil på henholdsvis sensor 1 og sensor 2. Så da har jeg kanskje problemer med begge sensorer da.... Amerikansk diskusjonsside

Er det samme delenummer på begge sensorer? Går det å kjøpe billigsensorer istedenfor originalt, og har noen isåfall tips til hvor man får tak i billigst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk byttet ut begge lambdasonder for noen uker siden. Like etter gikk bilen godt, men nå i det siste har den begynt å lugge igjen. Riktignok ikke like mye som før. Når jeg scanner får jeg opp P1114 og P0140. Disse kommer tilbake dersom jeg sletter dem. Jeg får derimot ikke lenger opp P1113 slik som før.

 

Siden lambdaene er nye, og det er snakk om originale med nye ledninger, hva kan problemet da være? Kan det være annen feil som gir utslag i disse kodene? Kan LMM gi slike koder? Alle vakumslanger er nye, så tror ikke luftlekkasje gir problemet.

 

Jeg har forøvrig problemer med at utetemperaturen i displayet til tider går bananas. Kan dette gi feilkodene? Er det forøvrig noen som har delenummer til ny utetemp-sensor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan luftmassemåleren gi feilkode på lambda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag kjøpte jeg ny luftmassemåler på Biltema, for å se om LMM kunne være det som forårsaket feilkodene.

Dette resulterte imidlertid i at motoren kuttet støtt og stadig. Jeg fikk opp P1114, P0140 og P103. De to første hadde jeg jo fra før, og siste er feilkode på LMM. P1113 (Bank1-Sensor1 Internal Resistance too High) var imidlertid vekke. Dette til tross for lange kjøreturer og mange slettinger av feilkoder etc.

 

Jeg satte i den gamle LMM igjen, og da gikk alt tilbake til slik det var før. Altså bilen går normalt, men smålugger litt på halvgass opp bakker etc. Samt at den ikke føles kvikk nok. Og feilkodene P1114, P0140 og P1113 kommer opp. P1114 er Bank1-Sensor2 Internal Resistance too High, og P0140 er O2 Sensor Circ.,Bank1-Sensor2 No Activity Detected.

 

Så når biltema-LMM var montert fikk jeg kun feilkoder på O2 sensor nr 2 (I tillegg til kode på selve LMM). Mens nå får jeg som tidligere feilkode på begge O2-sensorer. Og begge O2-sensorer ble som nevnt byttet til nye i mai.

 

Kan jeg utelukke at LMM er synderen, eller bør jeg prøve ny original-LMM istedenfor Biltema-skvip? Eventuelle andre muligheter som forårsaker feilkodene og symptomene mine? De nye O2-sensorene er originale, så det er nye ledninger helt til kontaktene på torpedoveggen. Og disse rengjorde jeg og tok "kontaktbeskyttelsesspray" på før jeg monterte igjen. Så skulle ikke tro at ledningsnett til O2-sensorene var problemet heller.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update: Jeg passerte ikke EU pga lambda utenfor tillatt verdi. Nå har jeg kjøpt ny original luftmassemåler fra møller. Jeg har også plugget hullet til lambdasensor nr2, og laget nytt hull etter katalysator og remontert sensoren der slik at det blir riktig.

 

Får like fullt fortsatt feilkodene P1113 og P1114...

Skal på etterkontroll imorgen, så håper bare at bilen passerer. Har helt kondensfjerner på tanken for å bedre avgassresultatene noe.

 

Hva kan feilen være? Både katalysator og lambdasensorer var nye ifjor, og luftmassemåler er ny nå. Har også gått over alle vakuumslanger etc mens jeg hadde fronten av for å bytte reg-reim forrige uke. Hører ikke noe frieksos eller falskluft, og bilen går mye bedre nå med ny luftmassemåler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne tråden litt, da jeg sliter med samme problem.

 

Bilen, A4 2,8 30V, lugger litt ved pådrag. Fikk stryk på EU kontrollen pga avgassverdier utenfor grenseverdiene. Byttet katalysator for 2 år siden, men mistenker sterkt at Lambda sensor kan være feil. Noen flere innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at jeg passerte EU-kontrollen. Og sist jeg sjekket lå det ikke noen feilkoder inne. Så tror luftmassemåleren var synderen, men at gamle feilkoder ble hengende litt i systemet selv om jeg slettet dem.

 

Klart, katalysatoren var medvirkende siden lambda-2 var montert feil.

 

Var jeg deg ville jeg byttet luftmassemåler før jeg byttet lambdasensorer, med mindre feilkodene viser manglnde kontakt med sensorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VAG-COM viser ingen feilkoder, men jeg har bestilt tid til en mer omfattende diagnostisering for å komme til bunns i dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er saken løst!

Litt flau over hvor enkel feilen egentlig var : bh :, men nå er det ordnet.

 

Gamle, slitte pluggledninger forårsaket overslag som igjen ga mistenning på en eller flere sylindre og feilverdier på CO2 målinger. Byttet pluggledningsettet og alt er i sin skønneste orden : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8T med pluggledninger? Er det ikke separate coiler på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seperate coiler ja, men det går ledning fra hver av dem til selve tennpluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.