A6 C4 1.9 TDi - Gassen henger seg

Anbefalte innlegg

Feilbeskrivelse:

Fikk en bekymret telefon fra en kompis om at gassen hengte seg opp mens han var ute å kjørte. Dette skjedde i en oppover bakke da han plutselig merket at bilen begynte å akselerere av seg selv. Han clutchet inn og skrudde av tenninga. Bilen sto å gikk på rundt 5000 rpm i et minutt før den døde av seg selv. Røykla samtidig halve Elverum med hvit røyk, men manglet ikke kjølevæske..: klø :

Når han da starter den opp igjen, så går den som normalt. Har skjedd en gang før, men da gikk den ikke i mer enn et par sekkunder.

Bilen:

Audi A6 C4 1.9 TDi "1z" fwd, 5 trinns

Feilsymtomer fra før:

• Bruker mye olje. 4 liter på en uke, trolig tetning rundt toppdekslet.
  • Bilen drar fryktelig dårlig. Luftlekasje, evt turbo-havari?

Feilkode jeg har lest ut fra den fra før:

00575 - Intake Manifold Pressure

17-10 - Control Difference - Intermittent

Utbedring:

• Bytter turbo i første omgang, så får vi se om det løser seg

Løst! Akslingen til turbo var delt i 2 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEG VET: haha : Dette er det vi kaller runaway diesel:)

Det innebærer at enten lekker turboen olje inn i kompressor huset, ellers så tar motoroljen en annen vei inn i forbrenningskammert:) Og DA koser motoren seg skal du se;)

Som oftest er det gåen turbo, eller ett stempel med hull i( Veivhustrykket blir for stort, og trykker oljen inn i innsuget)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også medele at hadde en pajero med gåen turbo, denne spyttet litt olje inn i trykkrøret litt etter litt, helt til oljen rant ned i innsuget og inn til innsugs-ventilen...DA skjedde det ting: dum : Motoren ruste seg til ett turtall jeg ikke vil nevne:p Røykla alt som var av omverden:) Dette skjedde stadig, ble bare verre og verre, lengre og lengre opprusninger!

Tok så av trykkslangen ut ifra turboen, og ruste motoren litt, Da stod oljespruten opp i panseret: haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk å flaut

haha :: haha :: haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ifra AHU...Er ikke denne 1z turboen variabel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ifra AHU...Er ikke denne 1z turboen variabel?

Variabel? Får opp 2 delenr; 028145701T og 028145701TX. Veit ikke hvilken av dem det er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1Z har ikke variabel turbo. AHU og 1Z er på det nærmeste samme motor. AHU har en nyere styrenhet (16bit mot 8bit på 1Z), etter hva jeg har forstått.

Forskjellen på de delenr du nevner her er bare X en på slutten. Og det betyr bare at det er byttedel.Altså er disse delenr like deler !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar dere ett bilde av denne turboen? Så har jeg en dere kan få kjøpe hvertfall:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.