Fargeforskjell etter lakking

Anbefalte innlegg

Har nå fått lakka opp igjen Vento Vr6,en etter smellen til min bedre halvdel.Den blir satt sammen de 3 neste dagene,men når eg var avsted for å inspisere den på Møller Ørsta så synest eg at det som var nylakket var litt lysere enn resten av bilen.Hvilke retter sitter eg med hvis eg sier at eg ikkje godtar dette,kan eg kreve at evt.større deler av bilen skal lakkes slik at det blir likt,eller må eg dra igang et lite "helvete"med forsikringsselskapet,Møller osv.osv.Er veldig lite intressert i å ha en bil som er tofarget,da intensjonen med hele greia er at den skal kunne stilles ut på treff osv.uten at slike ting skal dra den ned.Råd,tips tas mot med takk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor stor forskjellen egentlig er kan du kreve jobben omgjort.

 

Uten at jeg kan garantere det så finnes sikkert den fargen du har på din bil i ulike nyanser.

I tillegg falmer lakken over tid og det kan da være vanskelig å treffe, selv med riktig nyanse.

 

Ta en dialog med verkstedet på saklig grunnlag så ordner de sikkert opp i dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Festlig nok så er den grønnfargen som er på min bil enestående for det amerikanske markedet og kommer med bare en fargekode,ingen nyansekoder....kanskje amerikanerne lakker litt mer av gangen når de fikser skader....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyanser er det i hyttåpine ettersom vilken bil/farge som ble lakket før Ventoen osv osv... Det de vanligvis gjør er å lakke "ut" fargen på de nærmeste stedene der de lakker opp. Lakker de en bakskjerm så tar de vanligvis bakdøren og..

 

Jeg har hatt dette problemet MANGE ganger og er DRITA lei at de ikke kan se dette FØR de leverer ut bilen.. Tror de bare håper på at kunden ikke ser dette, eller ikke gidder å komme tilbake. Fikk bilen igjen forrige onsdag etter tilsvarende klage, lakket opp igjen uten problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en CC gul Polo for noen år siden, og den forsøkte de å få rett farge på dør og frontfanger 3 ganger før de ga opp og lakkert opp mer eller mindre hele bilen uten at det kostet meg noe ekstra. Tror du kan stille relativt strenge krav dersom det er seriøst lakkeringsverksted. Det som ofte blir gjort ved f.eks. lakkering av hele fronten er å lakke "overgang" på dørene noe som gjør at en ikke ser fargeforskjellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for å stjele tråden, men jeg har samme problemet på min audi a6

problemet mitt er at dette har blitt gjort for over et år siden.. har jeg da noen rettigheter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å syke seg opp til morgendagen og konfrontere lakk gutta på Møller, slik at det tilslutt blir et resultat som begge parter kan akseptere uten at det blir for mye krangling forhåpentligvis......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om en klarer å se så godt utifra dette bilder (eneste jeg fannt) men jeg fikk ihvertfall det fikset uten å måtte krangle engang, de var jo helt enige med meg :)

 

Stian: Tror du sliter dersom det er 1 år siden desverre..

DSC00005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Festlig nok så er den grønnfargen som er på min bil enestående for det amerikanske markedet og kommer med bare en fargekode,ingen nyansekoder....kanskje amerikanerne lakker litt mer av gangen når de fikser skader....

 

Selv om bilen din kun har en kode og ingen alternativer på nyanser,kan du faktisk få fargeforskjell på grunn av f.eks:

 

-nyanse forskjeller på de forskjellige lakk typer(standox,centari osv..).De forskjellige lakk typene bruker stort sett forskjellige metoder å "bygge" lakken på

- valg av tynner

-hvordan personen som lakkerer påfører lakken

+++++

 

Men du har helt klart en fordel å ha en bil som er levert med kun ett alternativ og ikke 6.7 som mange vw-audi produkt har.

 

Men per idag har vi jo spesial ustyr som leser av fargen på bilen din og analyserer den.Er en slags"pistol" som man setter mot den ene lakk flaten på bilen din.Da er sjangsene ca 90% å treffe rett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å syke seg opp til morgendagen og konfrontere lakk gutta på Møller, slik at det tilslutt blir et resultat som begge parter kan akseptere uten at det blir for mye krangling forhåpentligvis......

 

 

Hvis fargen er så feil at det vises veldig godt kan du faktisk kreve å få lakkert opp med en eventuell annen nyanse.Men det er veldig vanskelig å få lakkert med flere deler av bilen.Du kan jo be om noe som heter lakk mot tilstøtende flate,men hvis det er taakst jobb er det opp til takstmann å avgjøre.For han skal betale for det.

F.eks:

Hvis du har skade på skjerm og dør foran ,kan du be om å få med den bakre døra evt baksjerm ,slik at de kan flekke ut fargen de har på mot den originale fargen på bilen din,da vil ikke en eventuell farge forskjell vises så godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for å stjele tråden, men jeg har samme problemet på min audi a6

problemet mitt er at dette har blitt gjort for over et år siden.. har jeg da noen rettigheter?

 

Stort sett blir det satt en ett års garanti på lakkarbeid,men hvordan den plassen du fikk gjort jobben på praktisere reklamasjon er jo usikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om en klarer å se så godt utifra dette bilder (eneste jeg fannt) men jeg fikk ihvertfall det fikset uten å måtte krangle engang, de var jo helt enige med meg :)

 

Stian: Tror du sliter dersom det er 1 år siden desverre..

 

Karen på karosserien på jobben mente jeg burde ta turen bort å spørre de om det var slik de mente det skulle vær etter en reperasjon...

å viss de slo seg vrange var det ikke så mye å gjøre med det..

Men det er litt frusstrerende at forrige eiger ikke har gjort noe med det...

 

men tilbake til topic:

Kjetil: siden dette er noe som har blitt gjort med bilen nå tror jeg ikke det er noe problem å få det utbedret

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Møller idag og tok opp det med fargeforskjellen.Formannen på lakkavd.sa seg heldigvis enig så de skal nå flekke ut fargen bakover dørene for at det ikke skal bli noe skille,JUHU!

 

Hadde kjøpt luftinnsug fra Bonrath til å ha nede på fangeren,men det er visst forskjell på hullene på Golf og Vento så de passa ikke....Er det noen som vet om det er laget slike som passer til Vento?Visst det er noen der ute som trenger et sett nye luftinnsug til Golf ,så er det bare å ta kontakt.De er av typen som du kan feste slange på slik at du kan bruke de til å kjøle bremsene, eller lage et skikkelig Ram air kit.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg henta Poloen min på Møller Ørsta og selgeren skrøt hemningsløst av det nye lakkverkstedet de hadde som hadde fiksa bulken i døra. Når jeg kom hjem så jeg en KJEMPEFARGEFORSKJELL og nå ruster døra som bare det. Hadde kvalt selgeren på stedet hvis jeg hadde truffet han idag. NBS klarte å treffe 98% på fargen etter enda en sommer med falming etter Ørsta gjorde jobben. Døra skal lakkeres til sommeren og lakkeringsverkstedet advarte meg mot fargeforskjell. Peka på døra og jeg sa at det kan vel ikke bli værre enn det, og det var han enig i..........

Jeg HATER Møller Ørsta.............

 

STÅ PÅ!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde kjøpt luftinnsug fra Bonrath til å ha nede på fangeren,men det er visst forskjell på hullene på Golf og Vento så de passa ikke....Er det noen som vet om det er laget slike som passer til Vento?

 

Du har vel USA-fangeren på fremdeles? Eller fikk du ny Euro-fanger? Jeg vet at det er forskjeller på Golf og Vento-fangere også, og forskjellen fra Europa til USA-fangere er veldig stor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Møller idag og tok opp det med fargeforskjellen.Formannen på lakkavd.sa seg heldigvis enig så de skal nå flekke ut fargen bakover dørene for at det ikke skal bli noe skille,JUHU!

Suverent det da!Vet de ikke kan nekte hvis kunden ikke er fornøyd,for som det heter: Kunden har alltid rett!.

 

Det med farger har blitt ett mareritt for oss lakkerere for de fleste biler er idag levert med opptil 9-10 alternativer eller nyanser hvis du vil kalle det det.Så det er ikke enkelt.Men heldigvis har vi sånn analyseringsmaskin og jeg mener at å drive ett proff lakkverksted idag uten det er meningsløst.For reklamasjoner er fryktelig kostbart.

 

Får håpe bilen din blir bra den her gangen,og la oss høre resulltatet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk igjen "ØYESTENEN" idag.Etter at lakkereren på Møller hadde blandet lakk i timesvis så fant han en nyanse som passet mer eller mindre perfekt!Det ble så flekket ut bakover på begge sider med et meget tilfredsstillende resultat!!! Noen småting som at tåkelysene lyser konstant og parklysene ikke fungerer i det hele tatt er det,men dette er ting som eg selv kan ordne med å feste de rette ledningene til dit de skal...Det som er det viktigste er at lakkeringen til slutt ble meget bra.Et tips til alle:Ikke godta hva som helst,stå på kravene og det ordner seg til slutt.Ha en fortreffelig påske alle sammen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo nevne at jeg fikk igjen bil fra lakkering i går også, og JF måtte vel gjøre tre forsøk for å finne en farge som var 'bra nok'.

Jeg så ikke noen av de resultatene han forkastet, men er i hvert fall veldig fornøyd med resultatet slik det ble til slutt.

 

Motto må vel være: Det går ann, det krever bare en flink person med tilstrekkelig tålmodighet :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stort sett blir det satt en ett års garanti på lakkarbeid,men hvordan den plassen du fikk gjort jobben på praktisere reklamasjon er jo usikkert.

 

Det faller inn under håndverkerloven som gir minimum 2 års reklamasjonsrett. Den loven kan gi opptil 5 år i forbrukersaker hvor forventet levetid er lang. (Lang er da et definisjonsspørsmål).

 

Så om døren ruster 1 år etterpå er det en klar reklamasjonssak.

 

Fargeforskjell er kanskje ikke like lett å få gjennomslag for om man godtok jobben den gangen og kommer for å klage for første gang et år etterpå, men om man kan sannsynligjøre at fargen har holdt seg dårligere enn resten av bilen har du en god sak igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.