Skal toplokksbolter ettertrekkes etter varmkjøring? - A6 2,5tdi R5

Anbefalte innlegg

Johnny lurer på om han må ettertrekke topplokksboltene med 80 grader når han har varmkjørt. Han har trelags stålpakning.

 

Svaret er at man skal ha smurte gjenger og bolthode+skive og trekke til med 40Nm- 60 Nm + 90 grader + 90 grader. Deretter er man ferdig, ingen ettertrekking senere.

 

Selv lurer jeg på hvorfor han ikke kunne laget denne tråden selv;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bedre å lage en tråd enn å svare på samme spørsmålene x antall ganger på PM ja. Men om alle kjenner til søkefunksjonen er jeg neimen ikke sikker på... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret er at man skal ha smurte gjenger og bolthode+skive og trekke til med 40Nm- 60 Nm + 90 grader + 90 grader. Deretter er man ferdig, ingen ettertrekking senere.

 

Stemmer, men undersiden av skiven (den ned mot toppen) skal ikke smøres.

Når alle boltene er tightet til 60 Nm så skal en og en løsnes litt for så å tightes til 60 Nm på ny. Dette skal gjøres etter normal tiltrekkingsrekkefølge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, men undersiden av skiven (den ned mot toppen) skal ikke smøres.

Når alle boltene er tightet til 60 Nm så skal en og en løsnes litt for så å tightes til 60 Nm på ny. Dette skal gjøres etter normal tiltrekkingsrekkefølge.

 

Gode poeng.

 

Fakta:

Bentley-boka for 2,2 20VT sier ikke noe om smøring av gjenger eller hode.

Haynes boka for 2,5tdi R5 sier at gjenger og bolthode skal smøres med fett.

Ingen av bøkene nevner noe om å løsne og tighte.

 

Min vurdering:

Gjengene og glideflaten under bolthodet bør smøres, det spiller liten rolle om undersiden av skiva smøres. Dog er det neppe nødvendig heller siden siden bolthode mot skive er glattere enn skive mot topplokk, slik at skiva blir liggende i ro mot toppen og derav ikke trenger smøring.

Det synes fornuftig å løsne og tighte ved 60 slik du beskriver, jeg gjør det selv ofte. Jeg gjør det alltid dersom bolten begynner å "skjære" og viser mye friksjon, da blir den som regel samarbeidsvillig etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.