#1 Skrevet April 7, 2011 Hei. Har en 02' VW Passat 3BG 1,9TDI som jeg på førstkommende mandag skal inn å vise på Gjøvik Trafikkstasjon. Settet som er montert, er TA Technix (det rimeligste settet), som er TÜV godkjent med senk ned til 70mm... Etter en dialog med Statens Vegvesen sin ombyggingsavd og Vegdirektoratet ang 11cm regelen for bakkeklaring, så skal jeg nå vise bilen min med bakkeklaring lavere enn 11cm, men innenfor kravene til TÜV papirene til dette settet. Etter å ha kikket gjennom TÜV papirene flere ganger, sliter jeg med å tolke hvordan jeg skal kunne måle meg frem til hva som er laveste tillatt senk (70mm) på dette settet. Står ingenting om mål fra nav til hjulbue osv. Her er link til TÜV papiret som fulgte med; http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/media/products/_EVOGWAU03%20-%20EVOGWAU03.pdf I tillegg ser jeg at det står at "bakkeklaring på testet kjøretøy var 87mm fra flatmark til travers" i dokumentet. Er dette da høyden til travers i laveste godkjent posisjon? Noen som vet hvordan det skal måles ut ifra disse papirene her? Settet er montert på bil for 1 uke siden, så det skal nå skrues ned innenfor de godkjente målene til settet.. Takknemlig for svar og hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 7, 2011 Jeg var på Gjøvik med FK silverline, Passat 3BG og ca 8 cm klaring på laveste punkt. Det gikk ikke. De kunne skrive det inn på 10 cm, men ikke lavere. Dette var i fjor sommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 7, 2011 Og sleng med deg det vedlagte dokumentet i samme slengen, så skal de ikke kunne si noe på at det er lavere. Skriv om hvordan det går i DENNE tråden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 7, 2011 (endret) Jeg hadde med et tilsvarende dokument jeg fant på nettet. Var også fra 2004. De brukte 11cm. Men det er lov og prøve! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 7, 2011 Takk for info! Har hatt dialog med Vegdirektoratet ang den såkalte "regelen" på 11cm, og etter avtale med de, ble vi enige om at jeg skulle prøve godkjenning selv om bilen er lavere en dette, og hvis det ikke gikk igjennom ved kontroll, så skulle jeg gi beskjed til kontrolløren om å ringe kontaktpersonen inne hos Vegdirektoratet når jeg var der, da dette er et problem de driver å finner ut av innad i Vegdirektoratet pr dags dato, så da hopper jeg i det å prøver! Blir ikke bilen godkjent da, sender jeg inn en klage på vedtaket... Men til mitt hovedspørsmål, hva måler man etter for å finne ut hvor mye man har justert ned på dette TA Technix settet? Selv synes jeg det står lite om dette i TÜV papirene som det er linket til over.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 8, 2011 Her er det som står om justering av senkesettet, hentet ut fra TÜV papirene; Achse 1: zulässiger Einstellbereich der Federtellerhöhe [mm] - 40 bis 120mm Bezugsgrößen für das o. g. Einstellmaß - Gewindehöhe Federbein bis zum unteren Federteller Achse 2: zulässiger Einstellbereich der Federtellerhöhe [mm] - 0 bis 40mm Bezugsgrößen für das o. g. Einstellmaß - Gewindehöhe am oberen Federteller I tillegg til dette her; Achse 1 : Federbeine mit Hauptfedern auf verstellbaren Federtellern, Austausch- Endanschläge, Einfederweg um 20 mm vergrößert, Maß der Tieferlegung bis ca. 70 mm (je nach Fahrzeugausführung). Achse 2 : Dämpfer-Feder-Kombinationen mit Hauptfedern auf verstellbaren Federtellern, Serien-Endanschläge, Einfederweg um 10 mm vergrößert, Maß der Tieferlegung bis ca. 70 mm (je nach Fahrzeugausführung). Ut ifra det jeg skjønner av tysk, så betyr det at justeringshøyde måles til øvre og nedre fjærskål/feste? Men ut ifra hva? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2011 Hvordan gikk dette? Driver å godkjenner min Passat om dagen. Det ble målt 8,5cm på laveste punkt på min, "ikke godkjent" Klage skal sendes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...