#1 Skrevet April 8, 2011 Sent 1986 100q avant. Når ABS er aktivert på avanten, så mister den totalt bremsekrafta noen ganger. Pedalen blir steinhard og det føles ut som den blir dyttet ut igjen når man prøver å bremse. Hjulene løper da fritt. Den bråbremser plutselig om man spenner til med beinet på pedalen. Dette skjer bare innimellom, og med ABS deaktivert, så funker bremsene helt som de skal gjøre normalt når det ikke er noe ABS der. Det er byttet hovedsylinder og ABS-pumpe, ikke noe rør eller lasteventil er tett. ABS-sensorene lever, dvs, måler jeg over dem så gir de utslag når man vrir på hjula. Jeg vet at bomba er gåen på denne bilen, kan det gjøre så at ABS-en blir helt teit? Det er jo noe skummelt å kjøre denne bilen om man glemmer å skru av ABS-en hver gang man har startet den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 8, 2011 Det er ikke ABS-enheten i motorrommet som er defekt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 8, 2011 Hm, ABS-pumpe? Det er iallefall den kladden som står i motor-rommet som er byttet med en jeg er 100% sikker på virker! Har også forsøkt å bytte ABS-styreenheten som sitter under baksetet forresten. Den som ble byttet til er fra litt nyere bil, og den bare deaktiverer/skrur seg av så fort man har rullet litt. Vet ikke om den er kompatibel i det heletatt med systemet på en 86-modell. Mener denne var fra en 89-modell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 8, 2011 Hm, ABS-pumpe? Det er iallefall den kladden som står i motor-rommet som er byttet med en jeg er 100% sikker på virker!Har også forsøkt å bytte ABS-styreenheten som sitter under baksetet forresten. Den som ble byttet til er fra litt nyere bil, og den bare deaktiverer/skrur seg av så fort man har rullet litt. Vet ikke om den er kompatibel i det heletatt med systemet på en 86-modell. Mener denne var fra en 89-modell. Altså... ABS-systemet i typ44 ble modifisert flere ganger. Det første går fra produksjonsstart til chassis F >> 44-G-300 000. Her er det kun en styreboks montert under baksetet. Så kommer ny0, fra chassis F 44-H-000 001>> Ny styreboks, i tillegg er det en liten boks som måler aksellerasjon. Da din bil er en 86-modell er dette det du behøver å bry deg om. Du kan kun bruke lik boks som det du har opprinnelig, mao til det absolutt tidligste ABS-systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 8, 2011 Jeg regnet med noe var endret, så derfor stod ikke den nyere boksen montert lenge. Den opprinnelige boksen er på sin rette plass igjen. Jeg kan ikke helt tro det er den, men ikke helt sikker. Jeg mistenker enten sensorene selv om de gir utslag på scope helt frem til ABS-styrehenheten, eller at det er noe kladd siden bomba er gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 8, 2011 Jeg hadde heller mistenkt et elektronisk komponent i ABS-systemet, siden du sier at alt fungerer knirkefritt når du skrur av systemet med bryteren. Du skrur jo ikke av bomben med ABS-bryteren Siden ABS-pumpen er den eneste enheten som har noe slags forbindelse med bremsesystemet samt ABS-bryteren tipper jeg det er den - men jeg vet jo ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 8, 2011 Den er som sagt byttet, med en jeg er 100% sikker på at virker, for den stod på min bil, og den og den som stod der hadde samme delenr, og da regnet jeg med at det var greit. Samme delenr som ETKA sier forsåvidt, så det bør være ok. Skrur man av ABS systemet, går vel bare ABS-pumpa i by-pass og er 100% passiv?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 8, 2011 Ja; det vil jeg tro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 8, 2011 ..og siden bomba er helt uten trykk, så kan det være at den ikke klarer å opprettholde trykk så ABS-pumpa og systemet klarer å bremse ordentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 8, 2011 ..og siden bomba er helt uten trykk, så kan det være at den ikke klarer å opprettholde trykk så ABS-pumpa og systemet klarer å bremse ordentlig? Skeptisk. På UrAllroaden jeg hadde var det originalbombe etter 290 000km, sensoren var sågar koblet vekk for å slippe gnålingen, og dette var ikke noe problem. Tror problemet ditt ligger et annet sted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 8, 2011 Da er det nok ut på hjul-sensorene likevel da antakelig, jeg føler jeg målte dem ganske greit, men jeg vet ikke hvordan de skal virke helt eksakt, men de gav nå iallefall målinger inne på kontakta til ABS-styreenheten under baksetet når jeg målte med et oscilloskop. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 8, 2011 Da er det nok ut på hjul-sensorene likevel da antakelig, jeg føler jeg målte dem ganske greit, men jeg vet ikke hvordan de skal virke helt eksakt, men de gav nå iallefall målinger inne på kontakta til ABS-styreenheten under baksetet når jeg målte med et oscilloskop. Hvordan har du fått plassert hjulsensorene korrekt? Du må ha nye plasthylser hver gang på typ44 før facelift for å få plassert sensorene korrekt, ellers blir det garantert bingo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 8, 2011 Da er ikke de plassert korrekt for å si det sånn Hva er delenr på disse plasthylsene, og har de slikt her i landet til fornuftig pris? Mens vi er inne på det, hva er da korrekt monteringsmetode for disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 8, 2011 Da er ikke de plassert korrekt for å si det sånn Hva er delenr på disse plasthylsene, og har de slikt her i landet til fornuftig pris? Mens vi er inne på det, hva er da korrekt monteringsmetode for disse? Delenr er 437927809, en pr sensor. Korrekt monteringsmetode er: Sett på ny kappe ytterst på sensoren (fool proof), press hardt inn og skru fast. Kjør bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 8, 2011 Kjør bilen og sats på at det ikke går galt.... FTFY Okok. Får prøve å bytte dem og montere inn sensorene igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 8, 2011 Det disse plasthylsene gjør er å sørge for korrekt avstand til "tennene" på drivakslene. Om det kan ha noe med ditt problem å gjøre vet jeg ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 8, 2011 Ikke vet jeg heller, men det skader jo ikke å prøve det og. Om ikke det virker, så får jeg finne en hjerne med likt delenr til å teste med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 8, 2011 Du har et sensorproblem Tintin, 100% sikker! Jeg har også def. bombe, og alt den påvirker er når servopumpen ikke går rundt. Kan være ved et sjeldent tilfelle at servopumpen er så slitt at den ikke "orker" å holde trykket oppe men jeg tviler sterkt! Har selv byttet abs-enheten som sitter i motorrommet, fortsatt samme sak Jeg har nesten samme "symptomet" på min, dette kom da deler av abs-kransen løsnet på venstre drivaksel foran, så jeg kjører rundt med ca. 2/10 av abs-kransen intakt, resten er borte.. Bilen vil jo tro at hjulet nesten alltid er låst. Eneste som er forskjellen imellom deg og meg er at hvis du bremser mykt inn på pedalen så møter du bare motstand, samme her.. Derimot om du klamper til på pedalen så bremser du hardt ned, klamper jeg til så går jeg av veien! da den ikke vil bremse på venstre foran!! Jeg starter alltid bilen med nøkkelen, slår på lyset, på med belte, takluke på vipp og av med abs... Vanesak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 8, 2011 Da er det bare å prøve å sette de i korrekt med nye hylser. Kanskje det kan være lurt å rengjøre tannkransene i samme slengen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...