#1 Skrevet April 8, 2011 Bilen ligger på ofte 100C+ og vifta går hele tiden ved bykjøring. jeg er ikke alene om å ha varm 10vt fant jeg ut da jeg lagde en tråd om dette tidligere, men jeg irriterer meg litt over att motortempen er såpass høy og att vifta driver å surrer å går hele tiden (Har 500W vifta som bråker noe sinnsvakt) på vinterstid er problemet mye mindre. Å borre 4stk 8mm hull i termostat hjalp absolutt ingenting. Noen som har prøvd å kjøre uten termostat på 10vt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 8, 2011 Har du forsøkt å montere en termostat med lavere åpningstemperatur? Det er en grunn til at motoren går så varm, så å fjerne termostaten vil jo bare føre til at du skjuler problemet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 8, 2011 Jeg kjøpte termostat som åpner på 82 grader ifjor, Det eneste dette hjalp på, var att motortempen kansje steg litt saktere. Jeg har bytta: Radiator Termostat Vannpumpe ca 3år gammel Toppakning (Toppakning ble dog ikke bytta pga dette) Bilen bruker ikke vann, og ikke koker den heller, og det er jo flere her inne som ligger på 100+grader på 10vt har jeg fått vite, så det er vel nødvendigvis ikke noe galt.. bare irriterende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 8, 2011 det jeg kan nevne er att intercooleren er plassert delvis foran radiatoren, det er jo ikke akkurat optimalt verken for radiator eller intercooler, men planen er å få den vekk derfra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 8, 2011 Du har også - korrekt radiator (10vt har den store radiatoren) - skiftet sensor til instrumentet - skiftet/kalibrert instrument evnt kontrollmålt med annet instrument (på bilen til en kamerat viste instrumentet ca 10-15 grader for mye konstant) Det er en grunn til at VAG spesifiserte 87 graders termostat, og det er jo fordi at motorene fungerer best mtp effektivitet og utslipp. Dette skal fungere under alle forhold, selv i +35 grader på full fres på autobahn. Jeg sier ikke at det garantert er slik, men kan det ikke være slik at du blir lurt til å tro at motoren går varmere en den faktisk gjør pga instrumentfeil eller sensorfeil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 8, 2011 det jeg kan nevne er att intercooleren er plassert delvis foran radiatoren, det er jo ikke akkurat optimalt verken for radiator eller intercooler, men planen er å få den vekk derfra.. ...og da må jeg spørre; hvorfor er ikke intercooleren plassert der den skal sitte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 8, 2011 ..og da må jeg spørre; hvorfor er ikke intercooleren plassert der den skal sitte? Det har jeg ikke spurt han som satte den der om, jeg kjøpte bilen slik .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 8, 2011 Det har jeg ikke spurt han som satte den der om, jeg kjøpte bilen slik .. Kan vel være du har svaret ditt der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 8, 2011 Kan vel være du har svaret ditt der... Mest sannsynlig er det vel det... Ny IC da, så får jeg ta det derfra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 8, 2011 Har en orginal 10vt intercooler liggende jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 8, 2011 Hvordan er disse plassert orginalt? for på min går det rør fra turbo til foran radiator og tilbake igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 8, 2011 Slik ser det ut på MC2. Røret fra turbo til IC er ikke originalt, men det er ikke så farlig. Plasseringen er lik med MC1-motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 8, 2011 okey, og intercoolerene er like på begge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 8, 2011 okey, og intercoolerene er like på begge? Nei, MC2-intercooleren er strengt tatt samme som 200 20v. Den eneste forskjellen er at på MC2 har man uttak for temperatursensor til innsugsluften i IC'en, mens på 200 20v sitter denne sensoren i innsuget. MC1 IC'en er en mye dårligere IC da den har inn og ut på samme side slik at luften på snu 180 grader. MC2/200 20v IC'en har inn på ene-siden og ut på andre siden (som den på bildet) slik at luften ikke på noe sett og vis blir bremset ned. MC1-intercooleren lider også av at den lett sprekker dersom man lader noe særlig over 0,6-0,7, og man må derfor sette et par svære slangeklemmer over den slik at tankene ikke hopper av... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 8, 2011 Er jo mange som kjører 20vt med IC foran radiator, har ikke sett noen klage i grunn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 8, 2011 Men sånn i utgangspunktet hører det jo ikke særlig effektivt ut, iom att intercooleren "stråler" varme og intercooleren tar opp denne varmen? og i tillegg att intercooleren kansje blokkerer litt for luftgjennomstrømmingen til radiator 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 8, 2011 Har du noe bilde av IC-oppsettet ditt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 8, 2011 nei jeg har ikke det, vet ikke om jeg tør å legge det ut her heller.. det ser ikke bra ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...