Valg av voks, rubbing til imola-S3

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bruker lite penger på bilpleie og kommer nok til å fortsette med det ;)

 

.. så hele regla om at jeg trenger til 4000 trenger jeg ikke, hehe :D

 

Men jeg trenger hjelp til valg av voks og rubbing til min S3.

 

Jeg har ikke maskin, og liker å jobbe for hånd med bilpleie.

 

Derfor ser jeg etter en rubbing jeg kan bruke for hånd. Har sett på denne, men finner ingen norsk nettbutikk som selger den; Scholl S3+ (for et treffende navn)

 

Til voks har jeg fått anbefalt CG 5050. Er dette et OK valg?

 

Tar imot alle tips med takk

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Scholl-produktene selv. De er knall, men egner seg nok best til maskinbruk. (selv om de sikkert opplyser om at håndbfuk også fungerer) s3+ er uansett for grovt til å legge voks rett oppå. Den legger som regel igjen masse kjørespor som må tas med finere polish. F.eks Scholl s30

 

Voksen du nevner er value, billig og grei.

 

Mitt tips om du ikke vil kjøpe alle produktene: sett bort jobben til proffer, kjøp deg skikkelig vaskeutstyr for vedlikeholdsvask.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tingen er at jeg synes ikke bilen trenger en full overhaling. Jeg tror den hadde klart seg fint med en grei rubbing og noen lag med voks. Den er jo forsåvidt veldig blank :) Men man ser en del striper når man kommer tett innpå.

 

Og jeg ønsker å gjøre ting selv. Hittil har jeg kun hatt vaskebøtte, såpe, washmitt, noen mikrofiberkluter, Scholl SW20 og CG speed whipe. Og den ser idag slik ut;

 

IMG_20110410_150201.jpg

 

Vil tørre på påstå at den er relativt blank. Den ble sist polert i fjor en gang, da lånte jeg en DA-maskin og brukte scholl-produkter.

 

Har derfor problemer med å forstå at man må invistere i tusenvis av kroner for å kunne gjøre LITT mer enn det jeg har gjort til nå :) Er det virkelig så alt eller ingenting med bilpleie?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er relativt komplekst ja. Like produkter og pads, kan oppføre seg svært ulikt på ulike typer lakk. SKal du bare ta de minste vaskeripene er Scholl S30 på oransje Scholl-pad en meget god kombo. Spesielt på roterende og DA.

 

Scholl kan du kjøpe hos Scandicshine og P&R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du gjøre jobben for hånd ville jeg sett på Meguiars 3-step.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andrè, du er min fav. google-linker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter jeg pris på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3-STEP har jeg brukt i årevis, fungerer veldig bra. Jeg gjør det for hånd;) Bilextra har det du trenger. Bruk gjerne en clay først:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dropp 3-steppen, når du er inne på BilXtra produkter selger de Ultimate Compound og NXT Tech Wax fra Meguiars som er et mye bedre valg enn 1-2-3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dropp 3-steppen, når du er inne på BilXtra produkter selger de Ultimate Compound og NXT Tech Wax fra Meguiars som er et mye bedre valg enn 1-2-3

 

Hva gjør denne kombinasjonen bedre enn "3-steppen" (foruten at det tilsynelatende bare er to-steg :P ) :)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Step 1 har lite rens, step 2 gjør egentlig ingenting, og step 3 har dårlig holdbarhet.

 

Ultimate Compound har sterkere rens i seg i tillegg til slipemidler, så den er suveren å bruke med DA maskin eller for hånd.

Tech wax har god holdbarhet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dropp 3-steppen, når du er inne på BilXtra produkter selger de Ultimate Compound og NXT Tech Wax fra Meguiars som er et mye bedre valg enn 1-2-3

 

Påfører man Ultimate Compound med samme type pads som man bruker til f.eks. voks? (Pleier å bruke gule meguiars pads til voks http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MEG-X3070)

 

Like greit å bruke f.eks. Collinite 915? Eller er NX Tech Wax bedre dersom man har polert for hånd?

 

Bruker normalt roterende med 3m produkter, men noen ganger kunne det vært praktisk å droppe maskin. Har tidligere brukt Autoglym HD Cleaner men denne inneholder, så vidt jeg vet, ikke slipemidler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det funker nok med de gule også, men jeg vil anbefale de hvite som er til lakkrens da det skal jobbes litt mere med enn en voks.

Bare bruk Collinite 915 du, den har bedre vannegenskaper :)

cleaner_fluid_pad.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Step 1 har lite rens, step 2 gjør egentlig ingenting, og step 3 har dårlig holdbarhet.

 

Ultimate Compound har sterkere rens i seg i tillegg til slipemidler, så den er suveren å bruke med DA maskin eller for hånd.

Tech wax har god holdbarhet

 

Takk for bra svar :).

 

Gikk over fra Autoglym til Meg 3 step for noen år siden. Føler ikke at 3-step'en gir noe bedre resultat enn AG egentlig, men det er grei holdbarhet på voksen synes jeg. Behandlet GTen på sensommeren i fjor og vannet perler fremdeles av :). Jeg bruker QD etter hver vask så mulig det har en effekt på holdbarheten?

 

Får jeg vekk litt vaskeriper med Ultimate Compound, to hodet Biltema maskin og sonax poleringsputer : klø : ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det funker nok med de gule også, men jeg vil anbefale de hvite som er til lakkrens da det skal jobbes litt mere med enn en voks.

Bare bruk Collinite 915 du, den har bedre vannegenskaper :)

 

Supert:) Har du link til den hvite paden? Er det den som heter Meguiars Even Coat Applicator Pad?

 

Collinite har jeg fra før, så det passer bra. Har ikke erfaring med så alt for mange voks typer, men Collinite 915 synes jeg er utrolig bra! :) Ikke så dyr heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar :).

 

Gikk over fra Autoglym til Meg 3 step for noen år siden. Føler ikke at 3-step'en gir noe bedre resultat enn AG egentlig, men det er grei holdbarhet på voksen synes jeg. Behandlet GTen på sensommeren i fjor og vannet perler fremdeles av :). Jeg bruker QD etter hver vask så mulig det har en effekt på holdbarheten?

 

Får jeg vekk litt vaskeriper med Ultimate Compound, to hodet Biltema maskin og sonax poleringsputer : klø : ?

 

Extra gloss protection har ihvertfall bra holdbarhet så lenge den får herde tørt og varmt.

Det er nok QD'n som gjør jobben ja, mange QD'r som holder fint 1 mnd :)

 

Du burde klare å få fjernet det meste av vaskeriper med den komboen ja. Veldig lett å jobbe med og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert:) Har du link til den hvite paden? Er det den som heter Meguiars Even Coat Applicator Pad?

 

Collinite har jeg fra før, så det passer bra. Har ikke erfaring med så alt for mange voks typer, men Collinite 915 synes jeg er utrolig bra! :) Ikke så dyr heller.

 

Jeg har kjøpt den på Torshov til en billig penge :)

Ser ut som Even Coat er av samme type ja.

 

Collinite gir bang for the buck ja, men jeg liker ikke å jobbe med den i det hele tatt og gir et veldig "sterilt" utseende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry for å ha kapret tråden din Bjarkøy, men forhåpentligvis har du blitt litt klokere du og: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt så handler du ett begynnerkit fra Shinearama der du får en DA maskin, tre padder og tre kremmer til tja litt over 100 pund

 

http://shinearama.co.uk/search.php?fcat=73

Fra samme sjappe kan du handle sample med voks fra dodojuice, de holder til 3-4 påføringer og koster veldig lite.

 

Her har jeg polert en S4 med samme farge som du: http://www.detailersclub.no/forum/topic/5740-audi-s4-bi-turbo/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Damn, angrer på at jeg ikke kjøpte det nå ja, når jeg likevel brukte over 1500kr på småting!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.