Diverse spørsmål om bytting av bremserør.

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Er det noen vanskelig oppgave? Har sett litt under, og der jeg kunne se, uten å ha bilen oppå en bukk, så ser det ut til att det er gjerne 2 m med rør som er dårlig (til sammens)

 

Da har jeg jo sett att biltema har rør og konings verktøy og nipler.

 

Er dette greit å gjøre selv, må jo legge til att jeg ikke har gjort dette før da.

Hva er dimensjon på bremse rør caddy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremserør pleie vere ganske universal størrelse på ( 3/16" ) om eg ikkje hugse heilt feil. Men når det gjeld koningsverktøy så svare det seg å ikkje kjøpe det billigaste.

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Koningsverktoy/

Denne har eg trua på da ein kan kone mens ein står oppunde bilen. Ellers må du i skrustikka for å lage skikkelig kon.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy1/

Denne er det eg bruker, funker veldig bra men må som sagt bort i skrustikka på benken for å lage kon. Litt plaga av og til med at røret ikkje låg i ro da eg skulle kone, men la mellom eit lite pussepapir på holderen til røret og da var det go knall;)

 

Du får det sikkert til med billig utstyr og, men da du ikkje har gjort detta før spare du deg mykje bry. uansett til ein brøkdel av verkstadkostnad;)

 

Og kjøp kobbernikkelrør, litt hardare å bøye, men held lenger og beire kvalitet;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Takker for svar, ser ut til att jeg likevel må prøve på dette, og takker for gode tips :) jeg får se hva jeg går for. Er ikke sikker på att det er så mange / lengder med rør som må byttes ut heller.

 

Lokale bilxtra hadde noen lengder liggendes med nipler på, men jeg måtte måle opp hvor langt jeg trengte

 

Ellers rør uten nipler

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

 

Er det noen spesiell grunn til att bremserøra på bilen har slike bøyer og vinkler etc, eller det bare å få lagt det opp dit det skal?

 

@Tomas, naboen, som har vært maskinist på båt i sine dager (pensjonist nå) han har både gjort dette før og hadde verktøy til dette :) Da vet jeg hvor jeg skal være i påsken :)

 

PS, det var ingen skjøt på røret fram til motoren, så en kan vel like godt bytte hele lengden med det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen grunn for bøyer etc, er berre for at det skal sjå bra og ryddig ut, du kan skifte heile veien eller så kan du legge inn ei skøytehylse fra der røret er bra å berre bytte ut den delen som er dårlig, einaste du må tenke på da er at du må lage konen inn unde bilen, eller så må du demontere ut heile røret og ta det bort i skrustikka;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Takker for svar :)

 

Det jeg nå lurer på er, jeg antar att lufting gjelder for hjula bak (trommelbrems) jada, jeg har ikke gjort dette før, så derfor spør jeg så "dumt" :)

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lufting gjeld alle hjul som har eit bremserør som går inn på bremsene, etter du har skifta bremserør begynne du å lufte på den kretsen som har lengst rør, som regel høgre bak, og så venstre bak, høgre framme - venstre framme i den rekkefølga. so får du skifta ut bremseveska med ny og fersk veske. Ikkje hell brukt veske oppat i tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Før jeg begynner med røra i morgen, er det noe som jeg bør/må gjøre først? Demontere hvor først etc?

Skal bytte hele lengden med rør er da planen.

 

Frode

 

ps, det er vel masssse olje i røra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda er olje i rørene, du kan f.eks begynne med å løsne alle niplene på tromler og calipere for å være sikker på at de ikke er rustet fast. Slipp ut litt trykk i samme slengen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda er olje i rørene, du kan f.eks begynne med å løsne alle niplene på tromler og calipere for å være sikker på at de ikke er rustet fast. Slipp ut litt trykk i samme slengen ;)

 

Nå er vel ikke bremsevæske en olje, så da er det ikke noe olje i bremserørene;)

 

Det er ikke trykk i systemet så lenge man ikke tråkker på bremsen, med unntak av trykket som kommer av høyden mellom væskebeholderen og utslipssstedet. Hvis man åpner noe sted for å "slippe ut trykket" så er det likt trykk helt til beholderen blir tom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du åpner en nippel og trør inn bremsepedalen og kiler pedalen i den stillingen slipper du at all væsken renner ut av tanken din når du bytter rørene. Blir en hel del mindre gris på den måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva den "klumpen" ved høyre bakhjul som alle bremse røra går via? Altså to inn og to ut igjen til bakhjula. Har en stor fjør som går til en liten stang på akslingen bak.

 

Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en lastavhengig ventil det :)

Jo mere last bak, desto hardere slår bakbremsen inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lastventil.

Denne styrer bremsetrykket bak, alt etter hvor tungt lastet bilen er.

 

Edit: Too slow...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, men det går fint å skru den ned, for å koble bremserør der? har tatt ned det ene røret nå, untatt det som går inn i den lasteventilen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagen i dag.. de røra som går inn i lasteventilen, sitter som fa'n sjøl. lurer derfor på om jeg skal ta å kutte røra der som skjøten er bak, nye rør fram og nye skjøtestykker. Ja vet det er best med mindre skjøter, men er redd for å ødelegge ymse på den ventilen også.

 

Det er ved den skjøten eu kontrollen har på pekt rust/skade etc da, resten av røra bak ser gode ut, de kan jeg bytte ut etter att eu kontrollen er godkjent og jeg har bedre tid. Jada vet det er å gjøre jobben to ganger :) Men bilen skal være godkjent innen 30 april, som er en lørdag.. kanskje til mandagen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vist rørkoblingane sitter heilt fast er eit triks å bruke sveisetang, denne får du eit sinnsjukt grep med. har ikkje truffe ei kobling som ikkje løsna med den enda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vist rørkoblingane sitter heilt fast er eit triks å bruke sveisetang, denne får du eit sinnsjukt grep med. har ikkje truffe ei kobling som ikkje løsna med den enda

 

Har måtte gitt tapt mange ganger med slik tang jeg ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe du kan prøve er varme...vær forsiktig,bremsevæske brenner godt!er alt tett,varm moderat opp og prøv å skru da =o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har måtte gitt tapt mange ganger med slik tang jeg ja.

 

Ingen regel uten unntak;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.