#1 Skrevet April 11, 2011 Heisann Er det noen vanskelig oppgave? Har sett litt under, og der jeg kunne se, uten å ha bilen oppå en bukk, så ser det ut til att det er gjerne 2 m med rør som er dårlig (til sammens) Da har jeg jo sett att biltema har rør og konings verktøy og nipler. Er dette greit å gjøre selv, må jo legge til att jeg ikke har gjort dette før da. Hva er dimensjon på bremse rør caddy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 11, 2011 Bremserør pleie vere ganske universal størrelse på ( 3/16" ) om eg ikkje hugse heilt feil. Men når det gjeld koningsverktøy så svare det seg å ikkje kjøpe det billigaste. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Koningsverktoy/ Denne har eg trua på da ein kan kone mens ein står oppunde bilen. Ellers må du i skrustikka for å lage skikkelig kon. http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Dobbelkoningsverktoy1/ Denne er det eg bruker, funker veldig bra men må som sagt bort i skrustikka på benken for å lage kon. Litt plaga av og til med at røret ikkje låg i ro da eg skulle kone, men la mellom eit lite pussepapir på holderen til røret og da var det go knall;) Du får det sikkert til med billig utstyr og, men da du ikkje har gjort detta før spare du deg mykje bry. uansett til ein brøkdel av verkstadkostnad;) Og kjøp kobbernikkelrør, litt hardare å bøye, men held lenger og beire kvalitet;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 11, 2011 Hei, Takker for svar, ser ut til att jeg likevel må prøve på dette, og takker for gode tips jeg får se hva jeg går for. Er ikke sikker på att det er så mange / lengder med rør som må byttes ut heller. Lokale bilxtra hadde noen lengder liggendes med nipler på, men jeg måtte måle opp hvor langt jeg trengte Ellers rør uten nipler Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2011 Hei igjen Er det noen spesiell grunn til att bremserøra på bilen har slike bøyer og vinkler etc, eller det bare å få lagt det opp dit det skal? @Tomas, naboen, som har vært maskinist på båt i sine dager (pensjonist nå) han har både gjort dette før og hadde verktøy til dette Da vet jeg hvor jeg skal være i påsken PS, det var ingen skjøt på røret fram til motoren, så en kan vel like godt bytte hele lengden med det samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2011 ingen grunn for bøyer etc, er berre for at det skal sjå bra og ryddig ut, du kan skifte heile veien eller så kan du legge inn ei skøytehylse fra der røret er bra å berre bytte ut den delen som er dårlig, einaste du må tenke på da er at du må lage konen inn unde bilen, eller så må du demontere ut heile røret og ta det bort i skrustikka;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 15, 2011 Hei Takker for svar Det jeg nå lurer på er, jeg antar att lufting gjelder for hjula bak (trommelbrems) jada, jeg har ikke gjort dette før, så derfor spør jeg så "dumt" Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2011 lufting gjeld alle hjul som har eit bremserør som går inn på bremsene, etter du har skifta bremserør begynne du å lufte på den kretsen som har lengst rør, som regel høgre bak, og så venstre bak, høgre framme - venstre framme i den rekkefølga. so får du skifta ut bremseveska med ny og fersk veske. Ikkje hell brukt veske oppat i tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 20, 2011 Hei Før jeg begynner med røra i morgen, er det noe som jeg bør/må gjøre først? Demontere hvor først etc? Skal bytte hele lengden med rør er da planen. Frode ps, det er vel masssse olje i røra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 20, 2011 joda er olje i rørene, du kan f.eks begynne med å løsne alle niplene på tromler og calipere for å være sikker på at de ikke er rustet fast. Slipp ut litt trykk i samme slengen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 20, 2011 joda er olje i rørene, du kan f.eks begynne med å løsne alle niplene på tromler og calipere for å være sikker på at de ikke er rustet fast. Slipp ut litt trykk i samme slengen Nå er vel ikke bremsevæske en olje, så da er det ikke noe olje i bremserørene;) Det er ikke trykk i systemet så lenge man ikke tråkker på bremsen, med unntak av trykket som kommer av høyden mellom væskebeholderen og utslipssstedet. Hvis man åpner noe sted for å "slippe ut trykket" så er det likt trykk helt til beholderen blir tom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 20, 2011 Hvis du åpner en nippel og trør inn bremsepedalen og kiler pedalen i den stillingen slipper du at all væsken renner ut av tanken din når du bytter rørene. Blir en hel del mindre gris på den måten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 21, 2011 Noen som vet hva den "klumpen" ved høyre bakhjul som alle bremse røra går via? Altså to inn og to ut igjen til bakhjula. Har en stor fjør som går til en liten stang på akslingen bak. Frode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 21, 2011 Er en lastavhengig ventil det Jo mere last bak, desto hardere slår bakbremsen inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 21, 2011 Lastventil. Denne styrer bremsetrykket bak, alt etter hvor tungt lastet bilen er. Edit: Too slow... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 21, 2011 ok, men det går fint å skru den ned, for å koble bremserør der? har tatt ned det ene røret nå, untatt det som går inn i den lasteventilen da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 22, 2011 Dagen i dag.. de røra som går inn i lasteventilen, sitter som fa'n sjøl. lurer derfor på om jeg skal ta å kutte røra der som skjøten er bak, nye rør fram og nye skjøtestykker. Ja vet det er best med mindre skjøter, men er redd for å ødelegge ymse på den ventilen også. Det er ved den skjøten eu kontrollen har på pekt rust/skade etc da, resten av røra bak ser gode ut, de kan jeg bytte ut etter att eu kontrollen er godkjent og jeg har bedre tid. Jada vet det er å gjøre jobben to ganger Men bilen skal være godkjent innen 30 april, som er en lørdag.. kanskje til mandagen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 2, 2011 Vist rørkoblingane sitter heilt fast er eit triks å bruke sveisetang, denne får du eit sinnsjukt grep med. har ikkje truffe ei kobling som ikkje løsna med den enda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 2, 2011 Vist rørkoblingane sitter heilt fast er eit triks å bruke sveisetang, denne får du eit sinnsjukt grep med. har ikkje truffe ei kobling som ikkje løsna med den enda Har måtte gitt tapt mange ganger med slik tang jeg ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 2, 2011 noe du kan prøve er varme...vær forsiktig,bremsevæske brenner godt!er alt tett,varm moderat opp og prøv å skru da =o) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 3, 2011 Har måtte gitt tapt mange ganger med slik tang jeg ja. Ingen regel uten unntak;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...