#1 Skrevet April 13, 2011 Det gjelder en 93 s4 v8 Noen som vet på hvilke stikke man skal måle? det er tre ledninger. To av de i en kontakt og en separat med kabelsko. Christer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 13, 2011 Den separate er lambda verdien, de to andre er varmeelement.. Mål på den single så finner du nok ut av det, husker ikke helt hva du skal måle i farta =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 13, 2011 takker.. hvertfall et steg i riktig retning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 13, 2011 Da jeg målte varmeelimentet på min ble det: 4,5 ohm kald 11,5 ohm drift temp. Måle lamdaen tar du den ledningen "som er for seg skjøl" og måler fra den til gods/jord. Skal du måle lambda'n, må du lese av spennings verdien den gir. Er 0-1V dette. Skal gi 0,5V ideelt ved tomgang. Men normalt er 0,45V. Dess lavere spenning, dess magrere er blandingen. Måleområde er fra 0,2 til 0,8v. 0,2v = magert og da 0,8v = fett. Smalbånd lambda er som en av-på bryter. er det under 0,2v gir dette magert, og da over 0,8v gir fet mix. Og tenning/trykk blir justert deretter ifm hvordan ecu er programmert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 15, 2011 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 15, 2011 Er tre ledninger, to hvite og en svart. De to hvite er til varmeelementet og den svarte er signal til ECU. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 21, 2011 Da jeg målte varmeelimentet på min ble det:4,5 ohm kald 11,5 ohm drift temp. Måle lamdaen tar du den ledningen "som er for seg skjøl" og måler fra den til gods/jord. Så om min ligger på 0.6-0.7V så er det for høyt, eller er alt under 0.8V godkjent ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 21, 2011 Det blir feil å måle spenningen med ett multimeter. Lambda veksler spenning opptil flere ganger i sekundet, så derfor må du låne deg ett occiloscop. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 21, 2011 Et godt gammeldags voltmeter med nål funker bra Da ser man om nålen pendler over/under 0,5V x antall ggr ila et sekund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 21, 2011 Så om min ligger på 0.6-0.7V så er det for høyt, eller er alt under 0.8V godkjent ? Dei målingane; 4,5 ohm kald og 11,5 ohm drift temp. var målinger jeg tok på varmeelimentet. Det er di to lederene som er kvite? Da jeg målte spenningen på den siste lederen fikk jeg varierende resultat, brukte sikkerlig multimeter (Fluke). Ville fått bedre resultat med analogt voltmeter, men jeg gikk ut i fra den fungerte. Om jeg tar helt feil får noen rette meg, for er litt nybegynner på bil -Stig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 21, 2011 Du vil ikke få nøyaktige resultater med digitalt multimeter, med mindre det har Oscilloskop funksjon ettersom displayet skjelden klarer å oppdatere seg rasktnok ved tallvisning, men det klarer som regel å tegne en leselig kurve. Du vil med et skop se sinusen svinge mellom 0,3 og 0,6v 1-2 ganger pr- sekund. Med motoren av, men med tenningen på skal du kunne måle 0,45V på sonden med et digitalt multimeter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 21, 2011 Her er en side som kan hjelpe deg videre ved feilsøking på lambdasonder: http://sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vo2tst.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...