Anbefalte innlegg

Det gjelder en 93 s4 v8

 

Noen som vet på hvilke stikke man skal måle? det er tre ledninger. To av de i en kontakt og en separat med kabelsko.

 

Christer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den separate er lambda verdien, de to andre er varmeelement.. Mål på den single så finner du nok ut av det, husker ikke helt hva du skal måle i farta =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker.. hvertfall et steg i riktig retning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg målte varmeelimentet på min ble det:

4,5 ohm kald

11,5 ohm drift temp.

 

Måle lamdaen tar du den ledningen "som er for seg skjøl" og måler fra den til gods/jord.

 

Skal du måle lambda'n, må du lese av spennings verdien den gir. Er 0-1V dette.

Skal gi 0,5V ideelt ved tomgang. Men normalt er 0,45V. Dess lavere spenning, dess magrere er blandingen. Måleområde er fra 0,2 til 0,8v. 0,2v = magert og da 0,8v = fett. Smalbånd lambda er som en av-på bryter. er det under 0,2v gir dette magert, og da over 0,8v gir fet mix. Og tenning/trykk blir justert deretter ifm hvordan ecu er programmert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er tre ledninger, to hvite og en svart. De to hvite er til varmeelementet og den svarte er signal til ECU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg målte varmeelimentet på min ble det:

4,5 ohm kald

11,5 ohm drift temp.

 

Måle lamdaen tar du den ledningen "som er for seg skjøl" og måler fra den til gods/jord.

 

Så om min ligger på 0.6-0.7V så er det for høyt, eller er alt under 0.8V godkjent ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir feil å måle spenningen med ett multimeter.

Lambda veksler spenning opptil flere ganger i sekundet, så derfor må du låne deg ett occiloscop.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt gammeldags voltmeter med nål funker bra :) Da ser man om nålen pendler over/under 0,5V x antall ggr ila et sekund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om min ligger på 0.6-0.7V så er det for høyt, eller er alt under 0.8V godkjent ?

 

Dei målingane; 4,5 ohm kald og 11,5 ohm drift temp. var målinger jeg tok på varmeelimentet. Det er di to lederene som er kvite?

 

Da jeg målte spenningen på den siste lederen fikk jeg varierende resultat, brukte sikkerlig multimeter (Fluke). Ville fått bedre resultat med analogt voltmeter, men jeg gikk ut i fra den fungerte.

 

Om jeg tar helt feil får noen rette meg, for er litt nybegynner på bil : rolleyes

 

-Stig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ikke få nøyaktige resultater med digitalt multimeter, med mindre det har Oscilloskop funksjon ettersom displayet skjelden klarer å oppdatere seg rasktnok ved tallvisning, men det klarer som regel å tegne en leselig kurve. Du vil med et skop se sinusen svinge mellom 0,3 og 0,6v 1-2 ganger pr- sekund. Med motoren av, men med tenningen på skal du kunne måle 0,45V på sonden med et digitalt multimeter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.