Har verkstedet riktig eller galt?

Anbefalte innlegg

Dette temaet er diskutert her tidligere, men må bare poste det forde. Kjøpte bilen min i desember. Da jeg fikk den, hadde den den kjente tikkelyden i motoren. Jeg tok kontakt med en makeniker på verkstedet (Nordlie Auto i Moss) og han sa at den skulle være sånn. Jeg spurte om hva slags olje dme brukte, 5w-40 helsyntetisk shell olje. Bilen har en km på 104000 og dette kan heller ikke være slitasje. Lette igjennom noen gamle papirer i bilen, der jeg fant en lapp som den forrige eieren hadde skrevet følgende: 10w-40 halvsyntetisk hydro texaco olje. For når jeg prøvekjørte den hadde den ikke tikkelyden. Grunnet tikkelyd må da være servicen bilen fikk før jeg fikk den. Tikker i venstre side av motoren, til høyre for luftfilerboksen. Kan noen hjelpe meg?

Takker for svar!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motortype har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke lyden av K-jet'en du hører kanskje? Den skal tikke den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er en 2,0E. er litt usikker på hva den motordelen heter. men det er den blanke tingen til høyre for luftfilteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lyden skal nok være der... Regner med at tikkingen kommer og går? Denne "dingsen" du hører lyden fra sitter mellom filter og innsug ( kommer ikke på hva den heter )... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette temaet er diskutert her tidligere, men må bare poste det forde. Kjøpte bilen min i desember. Da jeg fikk den, hadde den den kjente tikkelyden i motoren. Jeg tok kontakt med en makeniker på verkstedet (Nordlie Auto i Moss) og han sa at den skulle være sånn. Jeg spurte om hva slags olje dme brukte, 5w-40 helsyntetisk shell olje. Bilen har en km på 104000 og dette kan heller ikke være slitasje. Lette igjennom noen gamle papirer i bilen, der jeg fant en lapp som den forrige eieren hadde skrevet følgende: 10w-40 halvsyntetisk hydro texaco olje. For når jeg prøvekjørte den hadde den ikke tikkelyden. Grunnet tikkelyd må da være servicen bilen fikk før jeg fikk den. Tikker i venstre side av motoren, til høyre for luftfilerboksen. Kan noen hjelpe meg?

Takker for svar!!

Hvis tikkinga er borte med 10-40 olje, så er det sannsynligvis en eller flere ventilløftere som tikker. 10-40 oljen er noe tykkere enn 5-40 oljen og gir litt høyere oljetrykk,som kan "ta" ventiltikking..

Delsyntetisk 10-40 olje er godt nok for motoren din..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer tikkelyden fra en "blank boks" ved luftfilterboksen er det taktventilen til beholderen for aktivt kull. Denne tikker (åpner og lukker) for å slippe inn bensindamp til forbrenning hele tiden mens motoren går, er kun ved iskald motor den ikke står og åpner/lukker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis tikkinga er borte med 10-40 olje, så er det sannsynligvis en eller flere ventilløftere som tikker. 10-40 oljen er noe tykkere enn 5-40 oljen og gir litt høyere oljetrykk,som kan "ta" ventiltikking..

Delsyntetisk 10-40 olje er godt nok for motoren din..

 

Helt klart greit nok med delsyntetisk, men de fleste delsyntetiske oljer har "ikke flytende punkt" på -36, og ved den tempen er syntetiske oljer gode å ha.

Det som kan hjelpe ved ventiltikking er å bytte olje, ta innvendig motorvask (QMI), men at det blir 100% er lite sannsynlig så eneste løsningen er bytte av løftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart greit nok med delsyntetisk, men de fleste delsyntetiske oljer har "ikke flytende punkt" på -36, og ved den tempen er syntetiske oljer gode å ha.

Det som kan hjelpe ved ventiltikking er å bytte olje, ta innvendig motorvask (QMI), men at det blir 100% er lite sannsynlig så eneste løsningen er bytte av løftere.

 

-36 er det vel ikke så veldig ofte i dette landet, da(unntatt Røros og traktene deromkring)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.